Litteratur om avel
Jag vill ha tips på bra litteratur om avel. Gärna även intressanta hemsidor och dyl.
Finns det i någon litteratur eller på nätet om hingstlinjer/-grenar och stostammar för shetlandsponnyn?
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Webstamboken finns ju, men du kanske menar något annat?
Marshwood- och Transyböckerna är väldigt bra och med mycket bilder om man vill läsa om stammar.
#1 Tack 
Finns det hingstlinjer och stostammar i webstamboken? Jag har FNH´s (Föreningen Nordsvenska Hästen) hingstkatalog och där finns olika hingstlinjer uppritade, tänkte om det finns samma för shetlandsponnyn. Det ger en god överblick om man vill undvika inavel =)
Var kan jag hitta böckerna om Marshwood och Transy? Vem har skrivit dem?
Härstammar alla/de flesta av dagens shetlandsponnyer från Marshwood och/eller Transystuterierna? Finns det andra stora stuterier som haft haft inflytande i shettisaveln?
Jag har blivit mycket intresserad av avel de senaste åren och hoppas kunna starta eget litet shettisstuteri om några år, men har massor att lära mig innan det kan bli av =) Jag har hållit på med hästar i hela mitt liv, men avel är något helt nytt för mig.

#2. Webstamboken är upplagd så här (länk) så om du klickar vidare på namnen i stamtavlan kan du få fram deras avkommor, egna och avkommors meriter. Något sådant som FHN har finns inte vad jag vet. Men webstamboken är superbra
.
Jag har köpt mina Marshwood och Transyböcker genom Märta Persson. Men de borde väl gå att beställa från England? Författare är Dougal W.H. Dick. Väldigt många shetlandsponnyer härstammar från dessa stuterier.
Transy-boken kan man köpa direkt från Dougals dotter Sarah. Mailadress finns på hemsidan:
Tusen tack! 
Jag är även intresserad av att läsa om hur man väljer rätt hingst till rätt sto, allt om dräktighet och själva födseln samt om att ta hand om fölet på bästa sätt, vanliga sjukdomar hos föl och sådant som kan drabba stoet under dräktigheten. Jag vill lära mig allt om avel helt enkelt =)
De böcker som jag redan har är: "Att bli med föl" av Stig Holmstedt mfl och "Hästens biologi, utfodring och avel" av Barbro Attrell mfl.