Information Skvaller Skitsnack
På GM tråden har handlat lite om det på slutet. Det vore intressant att diskutera kring hur alla ser på skitsnack och skvaller . Hur definierar ni skvaller, skitprat , förtal m.m..
När någon får stå till svars för sitt handlade är det skitprat då?
Kan man uppleva information olika beroende på hur man själv mår och har det omkring sig?
Skulle ni svara ärligt om någon frågar er om information om någon uppfödare eller köpare?
Hoppas vi ska skiva om detta rent allmänt utan att det hamnar på ett personligt plan.

För mig är skitsnack att någon säger nåt i stil med; "Jag har hört att den och dens hingst har lynnesfel, så den ska man inte betäcka med." (Det har hänt mig, helt taget ur luften. Väldigt störande att folk inte kan sköta sina egna affärer först.)
Men att skriva på ett forum; "Jag har hört att den och den hingsten är vass i humöret, är det nån som vet om det stämmer?" Det tycker jag inte är skitsnack och skvaller, utan en ärlig fråga. Men då ska också ägaren få en chans att förklara hur det ligger till utan att alla andra, som egentligen inte ens har med saken att göra, ska komma med "jag har hört att" eller "jag tycker inte att man ska avla på hingstar som" eller liknande. Då blir det bara pajkastning.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Tycker man kan ringa och fråga hingstäagaren direkt, om denne inte kan svara ärligt så tappar man givetvis förstroendet. Jag svarar alltid ärligt om någon frågar mig. Dock skulle jag aldrig säga något direkt taskigt om någon då jag inte tycker man snackar om andra. Åsikter kan man hålla för sig själv.
Ringde en tjej här om dagen som skulle åka 30 mil för att titta på en D-ponny som stod här för 2 år sen som jag sålde åt ägaren. Konstiga var att när jag hade honom så var han övervuxen då över 10 år. Och jag sa till henne som det var och det är ju rätt stor skillnad på d-ponny och övervuxen eftersom dottern gärna ville tävla.
#1 Ditt exempel var dåligt.
Har man hört rykten om en hingst får man väl först och främst fråga ägaren och hoppas på att denne är uppriktig. Tyvärr är inte alla det, men…..
#1 Nej nej NEJ! Det där är att hänga ut en hingst… Att fråga öppet på forumet. Så får man inte göra
Skitsnack för mej är när jag hör saker om mej själv som inte är sanning… att stora stuterier snackar skit inom den egna vänskapskretsen, där man sitter och gnolar och funderar över saker utan att fråga den berörde. Oavsett vad detta handlar om tycker jag det är skitsnack så länge inte den berörde personen är närvarande.
Ett STORT stuteri isödra regionen har sagt att det måste vara bristande djurhållning hos mej eftersom jag drabbas hårt av sjukdomar, infertiliteter och diverse. SÅNT är bara skitsnack. Dom som varit hos mej vet hur bra mina hästar får sin omsorg. Veterinärer som varit hos mej kommer mer än gärna tillbaka till välskötta hästar. Dessa personer som sitter och funderar och drar egna slutsatser kan väl göra ett besök eller ringa ett tel samtal?
Här samlar vi iaf inte ihop hästarna en gång i månaden för att se om dom lever. Här kontrolleras alla hästar två gånger om dagen.
Skitsnack för mig är när folk sprider osanningar.
Svaller kan likaväl vara positivt för mig, t.ex. har du hört att hon har köpt ny hingst?, har du sett att det fina stoet är till salu? Allt skvaller är inte negativt… med jag förknippar skvaller som någorlunda sant.
Som hingstägare är det inte alltid ärlighet som uppskattas främst….ibland får man inte vara för ärlig.
#5 Som hingstägare är det inte alltid ärlighet som uppskattas främst….ibland får man inte vara för ärlig.
DÄR måste jag erkänna att jag inte hängde med alls. Förlåt , men kan du förklara?
Om man går ut med för mycket information om sin hingst kan det bli reaktioner oxå … tänker inte utveckla det närmare… han är numera valack… och det är lagt bakom mig.
#1: "Kan man uppleva information olika beroende på hur man själv mår och har det omkring sig?"
Det tror jag! Om jag är belastad med negativ stress (då menar jag inte bara om jag har mycket att göra, utan om jag kan påverka min situation eller ej, hälsa gällande folk och fä- egen och andras, mm mm) så kan man inte sortera och tänka objektivt OCH subjektivt, utan tar åt sig av både det ena och det andra pesonligt och riktat.
i mitt eget fall tycker jag att jag känner mycket få shetlandsvänner. Jag hör sällan talas om negativa omständigheter. Jag tycker det är väldigt roligt och upplyftande om jag hör att det går bra för shetlandsuppfödare, när det gäller min egen regionalförening Öst så blir jag extra stolt ;-)

Kan ju bara säga att den svenska avundsjukan ligger bakom mycket skitsnack, speciellt gällande div hingstar.
fick höra att vår hingst inte ger några levande föl… konstigt.. när endast ett föl dog vid svår fölning o ett sto gick gall..
skitsnack är kanske inte samma sak för den som säger det , som för den som det snackas om.
vet inte om jag tycker detta är en speciellt bra tråd…
Man går inte ut på ett forum för att fråga om ngn annans häst eller stuterie utan man tar personligen kontakt med den det berör…via PM eller tele. Annars är det lätt hänt att det blir skitsnck och att fel fakta kommer ut…Så:vill man veta ngt om en häst prata med ägaren ingen annan…för att få rätt info!
Tro också info kan feltolkas eller tas mkt mer negativt om man inte själv mår bra…mår man bra kan man kanske ta kritik bättre.
#7 Synd på en sån fin hingst men en eloge till er! 

Jag har nyligen blivit lurad av en "seriös" uppfödare som skulle vara fodervärd åt min häst. Det gäller att hålla balansen, att informera/varna utan att sprida rykten.
Jag har hört mycket i denna soppa, men bara valt att föra vidare det som bekräftats av tex polis. Man kan lyssna på allt, men sen gäller det att vara försiktig med vad man för vidare. Speciellt på nätet, där det sprids fort.
Och , för den som vill veta. Tro inte på allt som sägs/skrivs. Kolla med den det berör. Kolla statistik o dyl och kolla objektiva fakta.

#4 Hur vet du att det är sant att det stora Stuteriet har sagt det då , var du där eller har du hört det ryktesvägar ? För i såfall har ju även du trott kanske på skitsnack då eller ?
Om någon frågar mig om en köpare som jag känner väl , då kan jag ju tala om hur jag uppfattar köparen och hur den har sina hästar.
Hade en tex som ringde mig häromdagen och frågade om en häst som vi har ägt om hur hon var och varför jag sålde henne och då sa jag helt ärligt att hon är ingen avels häst utan en ren barnhäst och det var därför jag sålde henne då hon inte passade in i hos oss. Då sa den köparen att det var precis vad hon som ägde henne också hade sagt och det var jättemånga som hade ringt på henne som ville ha henne i avlen pga hennes färg men där hade inte ägaren sålt.
Det kan ju tolkas som både negativ och positvt prat då jag sa att det inte var någon avels häst men helt ärligt svar .
Kan också tala om att hästen såldes igår till den som ringde mig och frågade då hon skulle ha den till sina barn.
Jag uppskattar om folk talar om till mig om jag har någon köpare till mina hästar som kanske inte är de bästa eller tvärtom.
Allt prat är inte negativt .
Bara för att man pratar tex 2 personer med varandra om någon/något så är väl inte det skitprat för då kan man ju inte prata om någon uppfödare männsika överhuvudtaget för ur olika synpunkter kan ju det då tolkas som skitprat.
Man måste lära sig att sålla bland pratet .
Men som sagt frågar någon mig en uppfödare/köpare så talar jag om hur jag uppfattar personen om jag vet vem det är .

Ni får tycka precis som ni vill, men jag tycker som jag skrev i #1. Jag tycker att det är helt okej att fråha öppet på ett forum om ett rykte stämmer, men det ska vara utan att anklaga eller inleda till vidare smutskastning av hingsten eller dess ägare.
www.stuteriprecious.se

Jag tycker inte om när föreningar smutskastas och blir skuldbelagda för att folk bråkar om privata saker. Hur i jösse namn skall det kunna vara en förenings ansvar?
Jag tycker heller inte om när folk bråkar om sina privata affärsuppgörelser här. Jag blir faktiskt riktigt ledsen när jag läser sånt och undrar om de bråkande parterna inte tänker på hur det uppfattas. För ingen vinner på ett sådant bråk, tvärtom, båda parter förlorar oavsett vem som har "rätt". Sanningen ligger som bekant i betraktarens öga.
För övrigt så har jag bara goda erfarenheter av de shetlandsmänniskor jag möter i verkliga livet. På utställningar finns det alltid snälla människor som hjälper till om det behövs. De få hästar vi köpt har varit i bästa skick, så jag har inget att klaga på där heller.
Jag tror att om man försöker se positivt på saker så blir allt mycket roligare och bättre.
Viktigast tror jag är att komma ihåg att människor uppfattar saker olika.
Tex. på mitt jobb gör man mätningar om hur trevliga vi är i telefonen. Sen får man en kommentar om hur man uppfattades. Det intressanta är ju när man kommer i det läget att man svarat samma på samma fråga, med de i andra änden uppfattat/kännt på helt olika sätt.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Lägger mitt inlägg här med, som jag blev bad av Annette.
Frågan finns i denna tråd.
Är det inget som har ett förslag till #128?
Om man gör en snabb analys så verkar det ju som att de som tycker att det är så hilma dåligt i SSS och lokalföreningarna, ej heller är intresserade av att göra något åt det, mer än att sitta och spy galla på nätet.
Inget kan ändra om man inte är villig att hjälpa till.
Jag säger som Ronald McDonald: "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något."
Och för att svara dej Anna. Så jo, jag tror att det går att ändra männsikor, om man gör det rätt. Det finns ju olika sätt att göra/mena olika saker. Väljer man rätt så funkat det. Prova!
#17 Så länge det finns personer som enbart bryr sej om sej själva finns det inte mkt att göra. Känns ganska onödigt prata med en vägg.

#8 Var det där riktat till mig? Jag mår i alla fall inte dåligt i själen, så jag hänger inte riktigt med i resonemanget. (Om det skulle hänga ihop med #1, alltså.)
www.stuteriprecious.se

För min del ska man inte lyssna på allt man hör, det finns dom som sitter och skryter om vita hagar och dyl, men alla vet att ingen har möjlighet att sköta 40 hästar om man dessutom arbetar heltid m.m slutledningsförmågan är inte så svår att dra. Vilken omsorg har man möjlighet att ge tex.40 hästar varje dag?
Ovanstående är skrivet av Paparatzi i en annan tråd.
Det är just sådant här som är skitnack i mina ögon! Insinuanta antydningar.
Mina erfarenheter av skitsnack/skvaller är då känslan av samhörighet ersätts av osäkerhet, en stor bidragande orsak till detta är AVUNDSJUKAN så fort den kommer in i bilden är snacket igång.
Jag har mycket svårt att förstå hur man kan sitta och flina upp sig när man sedan i bilen på väg hem sitter och öser galla över personer man just stått och grattat med100% ärlighet.
Vad ska man då göra åt detta som Thiffany var inne på?
För det första så bör man ha spelregler som ALLA varit med och skapat tillsammans.
För det andra ska man inte blanda in halva Sverige bara för att man själv har en åsikt om vissa personer/hästar. Behåll dom för er själva och ta det med person/personer det berör.
För det tredje Har man en "ledning" som förespråkar diskriminering och skitsnack då har man också dragit riktlinjerna för hur klimatet ska vara.
För det fjärde lära oss att respektera olikheter, om allt och alla vore stöpta i samma form då skulle inavlet/linjeavlet vara ett faktum.
#20 Anette alla som har kompetens inom psykriatri vet att det du nu gjorde var att försöka utse en syndabock för situationen som råder.
#21 håller fullständigt med om det…
# 21 Är min åsikt grundad på det mina ögon sett eller texten i ett dokument som som en myndighet skrivit i rapport (offentlig handlig) står jag till 100% för mina åsikter och tycker jag har rätt att uttala mig.
Dina fyra punkter i ditt inlägg är bra med de strider mot varandra.
#25 Naturligtvis är det så, men man ska aldrig glömma att det finns alltid två versioner av allt.
#25 Hur menar du då, att punkterna strider mot varandra?
# 25 Absolut . Det finns alltid två versioner av allt. Även en person dömd av en domstol har sin version av händelsen.
Skrev ett alldelles för lång inlägg på din andra fråga återkommer med ett kortare svar senare.

#24. Du får tycka precis vad du vill. Sajtvärden bestämmer (Cattis). Men även medarbetarna får ta beslut.
Det är ingen som kan kräva att få skriva här. Följer man inte reglerna kan man mista den rättigheten.
Som jag skrev i varningen till dig, en överträdelse till och jag stänger av dig omedelbart.
#28 Jag har förstått det men om jag inte ens får veta vilket inlägg/överträdelse det gäller då kan jag ju omöjligt veta.
Har man inte ens rättigheten att veta vad det är ni menar?
Du som sajtvärd/medarbetare anklagade mig personligen i #20.

#29. Läs igenom skrivreglerna och följ dem. Det räcker.
Du har brutit mot flera av dem i diverse trådar.
Sköt dig eller bli av med dina skrivrättigheter. Välj själv. Slutdiskuterat.

Men som sagt.. är detta verkligen en bra tråd ?? den vill ju få fram tjafs mellan folk..
Jag har läst skrivreglerna, men hur mycket jag än läser så kan jag inte veta hur du tänker när du varnar mig och varför, det ber jag dig berätta, annars kan jag omöjligt disskutera på lika villkor här, om du som Medarbetare kan varna och stänga av mig utan att ens förklara vad/var jag brutit mot reglerna.
#27 Ja du har helt rätt du ser ju att man kan bli dömd utan att ens få veta vad man gjort sig skyldig till.
#31 jag tänkte först att tråden var bra att rensa och komma fram till vad vi kan göra, men så här i efterhand håller jag med dig. skulle vara intressant att veta vad trådskaparen tycker i sin egen frågeställning.
#31 "Men som sagt.. är detta verkligen en bra tråd ?? den vill ju få fram tjafs mellan folk.."
Som tidigare nämnts kanske "sanningen" ligger i betraktarens öga. Tolkar jag saker positivt eller negativt? Själv valde jag att försöka skriva positivt i mitt inlägg (8). Vi väljer hur vi agerar och tänker. Väljer du att detta ska vara en negativ tråd som skapar tjafs så kanske det blir så utefter vad du väljer att svara och hur du väljer att svara…
Jag är säker på att Ellas intention med tråden inte var att skapa konfilker, jag tycker tvärt om att det låter som att hon är riktigt trött på dem. Jag tror hon vill få oss att tänka efter. Är ditt glas halvfullt eller halvtomt?
#34 Man väljer kanske hur man ska agera och tänka men man väljer faktiskt inte hur man reagerar på saker och ting. Det finns faktiskt många som blir otroligt lessna och jag vet människor som skulle kunna avsluta sina liv pga sånt, detta tänker säkert inte andra på och kanske även förlöjligar, men frågan är då vem det är som tänkt…
#35 Offermentalitet om du frågar mig. Självklart väljer man sina reaktioner, hur skulle samhället annars se ut? Man väljer faktiskt allting utan att födas och i viss mån att dö. Endel menar att man till och med väljer sjukdom, beroende på sitt levnadssätt.
De som blir ledsna VÄLJER att bli ledsna enligt mig. Sändaren har 100% asvar över att förmedla sitt budskap på bästa sätt och mottagaren har 100% ansvar över hur meddelandet tas emot.
Om någon säger något elakt till mig kan jag välja att ta emot meddelandet på olika sätt: #Det får stå för henne/honom" är mitt sätt att välja att reagera.
Man har alltid ett val i hur man ska agera. Speciellt när man får höra skitsnack och skvaller. Vissa personer tar det hårt, blir sårade o.s.v. medan andra rycker på axlarna och tänker inte mer på det. Det är man själv som kan agera för att göra det bästa av situationen.
Allt man skriver på internet kan misstolkas och användas emot en, det är en av anledningarna till varför jag personligen inte skriver här så ofta. Jag använder forumet mest för att hämta och ge information, men det gäller att kunna "sålla" det som skrivs här, likaväl det som sägs i verkligheten eller ses på tv.

Man kanske inte kan ändra på andra men man kan göra ngt själv. Hade en diskussion för ett litet tag sedan om vad man kan göra för att få folk upp på läktaren vid hingstpremieringarna. Både jag och personen har båda glatt stått "ringside", men vi kom överens om att vi ska förflytta oss upp på läktaren för att ge plats.
Samma sak gäller "skitsnack" i frustration, trötthet och besvikelse har jag mer än en gång hävt ur mig saker jag ångrat att jag sagt sedan. Häver fortfarande ur mig men har försökt bli försiktigare med vilka jag gör det till. Har vänner utanför shettiskretsarna som får lyssna som vet att det bara är avfrustration, att man behöver får prata av sig.
Tycker Ulrika visar vägen med ett positivt inlägg, menar inte att man inte ska diskutera saker man ser som problem men man kan göra det positivt och på ett konstruktivt sätt.
#36 nu får du minsann ge dej. Inte fasiken väljer man att få cancer. En vän till mej dog 21 år gammal av en tumör i benet. Fy fan vad lessen jag blev nu och nej, det valde jag inte att bli.

#34 jag har inte tolkat något alls. vill inte ge mig in i detta mer än nödvändigt. Men visst..alla uppfattar saker olika.
#39 Canser är någonting mänskligheten har valt att drabbas av eftersom miljögifter släpps ut, miljön påverkas, balansen rubbas och vi omger oss sig med giftiga ämnen i vardagen. I mat, i kläder…
Min man har själv tumörer i knäet. Jag vet hur förskräckligt det är att drabbas.
#41 Visst!
Jag är inte så intresserad av skvaller men jag tycker det är konstigt att oavsett vad paparatzi säger hotas hon omedelbart med avstängning. Andra (läs: "innekretsen") däremot får säga vad som helst utan minsta hot om avstängning.
Vad vore shetlandsponny iFokus utan paparatzi? Tur att någon vågar tycka annorlunda än innekretsen på iFokus.
#4 Det STOOOOORA stuteriet i sydvästra sverige har pratat skit om mig också, även på iFokus. Det handlade om att de inte tyckte att jag hade rätt att sälja ponnyer jag hade köpt, de är verkligen rätt personer att uttala sig om att sälja ponnyer:) Så du är inte ensam:)

#43 Inte för att vara sån men är du säker att det är samma stuteri
Tycker okså att det är en helt okey tråd , och tror inte heller att den skapades för att starta bråk utan mer om hur man tolkar saker.
Tycker Ulrika har skrivit väldigt bra och kan bara hålla med .
som en del av mina knäproblem tex är ju självförvållande, hade jag varit mer rädd om mig och lyssnat på min kropp när det började krångla så hade jag tex inte varit där jag är idag.
Jag är tex själv en väldigt positiv männsika som ser positivt i det mesta , är en väldigt förlåtande person som kan skaka av mig saker i stället för att gå och traggla det i evigheter, för om jag går och tragglar saker som en viss person har gjort mig så är det ju bara jag som mår dåligt och blir sjuk inte den andra personen tex.
Så nog kan man styra mycket själv och allt är hur betraktaren tolkar saken.
Jag kan ju tex tyda att en viss person alltid är lite aggresiv, hetsig och negativ i sitt skrivande , men det är som jag tolkar det , någon anna kan ju tolka det helt annorlunda ..
jag blir så full i skratt. Här sitter personer och klappar sig på axeln och berättar för alla hur ärlig och rakt fram man är. När man i själva verket är en av dom som gått ut till folk med hästar till salu och varnat för att sälja till olika människor för att just dom säljer och köper som värsta hästhandlarna.
Kom inte dragandes med något svamel om att man får lov att varna, ja det får man OM det är befogat.
Har själv råkat ut för en ( 05 - 06) som säger sig är så ärlig och rakt fram som har tagit sig tid att sända mail till säljare för att varna för mig och en annan inom shetland just för att som det hette "dom säljer och köper nya hästar hela tiden".
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#44 Kloka ord: "för om jag går och tragglar saker som en viss person har gjort mig så är det ju bara jag som mår dåligt och blir sjuk inte den andra personen tex."
Jag tycker själv att vara bitter är ju som att hälla upp gift i bägaren och dricka det själv! Det är viktigt att fråga sig själv: vad mår jag bra av?

det var tråkigt att höra att Paparazi blivit avstängd.
lite underligt är det när en del får säga vad som helst o inte alla. Visst kan hon va provocerande men kan inte tycka hon varit värre än andra, jag tycker allt det blir lite trist utan dig, Carola.

Jag kan säga att jag passar mig väldigt noga på att lägga mig i disskutioner på detta forum då jag blev anklagad för något fruktansvärt och detta ledde till anonyma hotelser på mail, pm och hemska telefonsamtal på nätterna. Detta drabbade även min familj och det var inte bara jag som mådde dåligt.
Nu till trådens frågor:
Det beror på vad det handlar om och hur det fortsätter i munnar i efterhand. Jag har inga problem att stå till svars för mitt handlande men jag vet också att skitsnacket kan dra igång efter det att man har stått till svars.
Kan man uppleva information olika beroende på hur man själv mår och har det omkring sig?
Ja.
Skulle ni svara ärligt om någon frågar er om information om någon uppfödare eller köpare?
Ja, det skulle jag absolut göra.
#43 När du säger det så är jag faktiskt inte säker:) Jag kanske drog förhastade slutsatser…….
Jag säger också vad jag tycker om olika uppfödare om någon frågar mig privat, men jag diskuterar inte det öppet på ifokus……..
Såg att jag inte alls hade svarat på frågorna i nr 0 
Här kommer då mina svar.
Nej så länge man verkligen går till källan och inte till en massa folk runt omkring som inte har något med saken att göra.
Självklart, vi är väl alla olika individer?
Ja klart jag skulle, men även poängtera att det är ju vad jag tycker. Kan även säga att jag har varit i den sitsen och varför skulle jag inte säga vad jag tycker?
Sen är det ju så att även om jag tycker att uppfödare X inte är någon som jag skulle köpa av så innebär det inte att nästa person har samma uppfattning om vad god djurhållning osv osv är som jag, så egentligen är ju min åsikt rätt så ointressant.
Det viktigaste tror jag är att man som både säljare och köpare ger sig tid att kolla upp om personen jag tänker köpa/sälja till har samma värderingar som jag och utgå från det.
Det värsta jag vet är när man hör/läser om att man har köpt en häst och sen är det både det ena och det andra med den och då kan jag inte låta bli att undra vems är felet?? är det verkligen säljarens? eller ligger inte ansvaret på köparen att verkligen ha det intresset och den kunskapen att man VET vad det är man köper?
Samma anser ju jag att det är med hingststationer.
Skitsnack är jag alldeles säker på att alla någongång har hållt på med.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Oj vad inlägg har bara skummat igenom ska läsa ordentligt nu.
Tycker spontant att Ulrikas inlägg är något att ta till sig och fundera över.
Speciellt dessa rader
De som blir ledsna VÄLJER att bli ledsna enligt mig. Sändaren har 100% asvar över att förmedla sitt budskap på bästa sätt och mottagaren har 100% ansvar över hur meddelandet tas emot
Är inte det där problemet sitter?
Vet inte om Carola skickat pm kanske eller nåt för jag har inte hittat nåt inlägg där hon borde bli avstängd för.
Alla här inne har olika åsikter om saker och ting och det är väl så det ska vara. Vissa kan verka vara aggressiva men hur kan man "se" det egentligen? Tror att det i många fall uppfattas så men att det inte är så och kanske nästa svarar lite tufft sen och så blir det aggressivt. Bara vad jag tror.
Jag har försökt sluta skriva här flera gånger då det alltid slutar med att man blir irriterad då man ifrågasätter saker och ting. Sen har man då läst något intressant och så faller man dit igen. Ska faktiskt göra ett nytt försök nu.. Man vill ju skriva på andra iFokus sidor som faktiskt funkar hila bra så man vill ju inte stänga av sej helt.
Nina: Har ingen aning om det är samma ställe. Jag blev själv väldigt förvånad över det som hände…
tycker det är så fegt att folk skriver till en för att verka vara snäll och trevlig bara för att försöka få ur en saker.
Mina hästar säljs FRÄMST pga allvarlig SJUKDOM (ja dum i huvudet är bara en biverkning, det bjuder jag på). Sen säljs dom för att jag PGA DETTA inte orkar sköta om alla längre. Så nu är det fritt fram att spekulera och diskutera. Be my guest.
Anna
Jag tänkte skriva ner lite som jag har hört om mig i shetlandssammanhang.
- Våra ponnyerna har så mycket man för att de står i boxar med el runt boxväggarna dygnet runt.
- Hingstarna går inspända dygnet runt för att få fina nackar och överlinjer.
- Våra äldre hingstar visas alltid drogade, det är därför de står så still i ringen.
I kattsammanhang:
- Diskuterades det vad min dåvarande man tyckte om att jag bisexuell (nej jag är inte det)och mina påstådda kärleksrelationer
De översta påståendena har nog fällt av okunnighet.
Det sista är riktigt tråkigt när man drar in min familj i historierna.

#53 ursäkta att jag skrattar
men det var väl häftiga påståenden..
jag skulle vara så glad om alla mina hästar var så väluppfostrade som era. drogade.. hmm ja ja, dom som sagt det kanske borde träna sina egna lite mer..
Angående skitsnack så är jag medveten om att det just nu finns en människa som roar sig med att sprida ut en massa lögner om mig och min hästhållning, i syfte att förstöra för mig. (polisanmälan för förtal är aktuellt i detta fallet, det är grova lögner som sprids) Personen ifråga är en människa jag har "känt" i väldigt många år och h*n är aldrig på detta forum, så det är ingen i shetlandsvärlden. (skulle Du få höra något om detta är jag tacksam för att bli tillfrågad om vad som eg. är sant, jag berättar gärna sanningen för den som undrar)
I övrigt så är jag säker på att det finns många som har synpunkter på vem jag är och vad jag gör, fast det har jag en förmåga att skaka av mig. Jag är den jag är, jag gör det jag gör och jag står för det. Jag har förlorat flera hästar på kort tid, i olika diagnoser, och det finns säkert någon som bestämt sig för att detta beror på brister i min hästhållning och varnar folk från att åka hit och betäcka eller köpa/sälja hästar av/till mig av detta skäl. Till Er säjer jag - fråga så ska jag berätta sanningen om vad som har hänt och bjuda hit dig för att själv kunna avgöra vad som är sanning och inte.
OM jag blir tillfrågad av någon om någon annan hästägare så svarar jag så ärligt jag kan, utifrån vad jag vet och mitt eget tyckande. Jag har säkert någon gång sagt att "jag har hört rykten om att NN gör si eller så, men vet inte om det ligger någon sanning i det". Då ger jag personen jag pratar med möjlighet att själv kolla sanningshalten i påståendet utan att för den skull själv sprida det som en absolut sanning.
Däremot kan jag inte tänka mig att jag skulle kontakta någon o-ombedd för att "berätta sanningar" om någon - skulle möjligen vara om jag ser att en nära vän är på väg att hamna i trubbel på något sätt och vill försöka förhindra det. Men jag brukar försöka låta bli att lägga mig i andras affärer.
#53 - skrev att "Det sista är riktigt tråkigt när man drar in min familj i historierna". Här är jag den första att hålla med. I den trista historien jag börjar med att nämna har en av mina vänner blivit indragen i skiten också och det är för mig en gåta hur man kan göra på detta sätt eftersom det skadar så väldigt många.

# 47 jag håller med dig, det var tråkigt att höra att Paparazi blivit avstängd.
Jag hoppas hon åtminstånde fick reda på varför.
Jag tror absolut att man uppfattar saker och ting helt olika beroende på hur man mår.
#56 Har hon blivit avstängd?

Ja enligt #47 kunde jag läsa det

Hoppsan…läste inte att hon blev avstängd……blev så upprörd att jag inte läste ordentligt…då är ju saken ur värden då…och ni får gärna ta bort inlägg #59 och #60…eftersom hon inte har chans att svara ……………

Jag är ju skolad som tekniker och det kanske speglar sig en del i mina definitioner.
Information: Enkel basfakta som inte är subjektiv. Ex: att betäcka med hingst Alpha kostar x kronor. Information kan alltid härledas till offentlighet av något slag.
Skvaller: "Ofarlig" fakta med varierande sanningsgrad. Titta i vilken skvallerblaska (hänt extra, veckans nu osv) så förstår ni vad jag menar. Alltså viss sanning kan förekomma men det är inte fakta.
Skitsnack: Horribla påstående utan någon som helst sanningsgrad.
Ex: Den och den bjuder den och den domaren på middag och sen vinner dennes hästar oavsett hur dom ser ut. Rent skitsnack
Förtal:Illvillig påhittad och förvrängt skvaller som sprids i syfte att på något sätt(mentalt, ekonomisk, förtroendegivande osv) sänka en eller flera personer ifråga.
För mig är skitsnack och förtal på var sin sida om en mycket tunn linje.
Hellre en ärlig "fiende" som jag vet vart jag har än oärliga vänner/bekanta som klappar mig i ryggen för att se vart det är mjukt nog att stoppa in kniven..

#62 otroligt bra skrivet !

#61 Jag har nu raderat de två inläggen.
Jag vill också påpeka att, även om man blir ruskigt upprörd så är det inte okej med personangrepp i försvar mot personangrepp på en själv. Hur frestande det än är.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#62, mycket bra skrivet
#64, håller med till fullo
jag tror det förekommer mycket skitsnack med en hingst kan ju ha dåliga dagar med, kommer det nya bruttor som brunstar är det lätt att den blir lite övertänd :D o en shettis är inget o leka med de är starka o deras instinkt är ju hälsa på nya stoet o se om hon är villig. Så man kan inte bra säga att en hingst kokko om man bara sett den en gång. Sen är ju vissa oxå enmanshästar visst farlig ska den inte vara, men kanske mindre söt :D se lite sur ut. Jag har ju inte shettis alls men hållt på med denna ras o bekanta till mig föder upp shetland både mini o shetland. Tycker att det var lite roligt o hära skitsnack #53 hört om sig själv o hästar :) sen skrev ju #62 bra där det gäller ju ha lite folkvett oxå hjälpa varandra dör man inte av tvärtom.
#61, 64 Nej nu har Ni verkligen gått för långt även om tråden handlar om skitsnack. Ta även bort inlägg #61. Jag tycker det är mycket tråkigt om Paparatzi stängts av. Hon har inte skrivit värre saker än någon annan och man måste respektera att hon står upp för sina åsikter och värderingar.

Och då måste ju även vi andra få stå för våra åsikter?!
Inte alls illa menat…men försvara sig måste man ju få??

Som jag skrev: jag förstår att man kan vilja försvara sig. Men jag tycker inte att man kan rättfärdiga egna otrevliga inlägg med att "någon annan började".
Det skall vara lika för alla - ingen får skriva otrevliga inlägg.
#allmänt:
Flera varningar har utdelats, det har varit många fler än en som skrivit inlägg i olämplig "ton".
/Cattis
#67 Visst har alla rätt till sin åsikt och alla har också rätt att försvara sig. Problemet här är att Paparatzi inte kan försvara sig och då bör inte inlägg mot henne accepteras.
Om alla har fått ur sig det dom ska är det väl dags att låsa den här tråden?
Vad är det här forumet? Riksdagen? Geneve?
Ibland ger folk sig själva (och andra) alldeles för stor betydelse.
# 71 Meningen med tråden var inte att "folk skulle få ur sig det de ska".
#71 Andemeningen i de flesta trådar försvinner efter några inägg.
Hur får man reda på vilka hingstar som har, eller ännu viktigare, nedärver "vasst" temperament????

#73 Ja, men hur ofta diskuteras en sakfråga konstant i vanliga samtal? Hela poängen med diskussioner är att alla sidospår också måste behandlas och pratas igenom.
www.stuteriprecious.se
Eller hur får man reda på vilka hingstar som fått flera avkommor med someksem?
#76 det skulle jag också vilja veta.

#75 och 77 Är ni säkra på att det är hingstarnas fel då och inte stona 
#78 - det behöver inte ens vara någons fel, utan kan nog dyka upp ändå. Man kan kanske anta att en viss kombination av gener kan ge eksemet och denna kombination kanske kan uppstå av en viss kombination av sto och hingst, utan att någon annan avkomma eller släkting har eksem.

#79 Jag vet det men skrev så för att det antogs att det var hingsten som lämnade det :-) men oftast så glöms stona bort

Jag är varken stuteri innehavare eller uppfödare,men som i så många andra "djurgrupper" så är väl skitsnack uppfödare imellan ren och skär avundsjuka? Visst,det ska inte erkännas för "vad har den andra som inte jag" har stilen?Men när det går överstyr och "skadar" en enskild person eller djur då borde man gå samman och bena ut källan.Varför skitprat när alla delar gemensamt intresse? Varför inte glädjas åt varandras framgångar och sörja vid dess nedgångar..
Åsikter har alla rätt att ha men ta den åsikten med den det berör och spring inte till alla andra och kläck ur er det ena eller det andra.Man ska alltid sopa rent framför sin egen dörr innan man går ut och ska sopa framför andras. Det finns ingen som har en ren entre,tro mig!
#80 nej då, jag har inte glömt stona, dom är lika viktig dom =) Skulle vara intressant att veta vilka ston som lämnat eksemavkommor också.

Ett sto får ett föl om året, max. En hingst kan få betydligt fler avkommor. Så om en hingst nedärver sjukdomar/eksem så sprids det fortare. Därmed inte sagt att det är ok att avla på ston som ger defekter.
Det svårast med arvgången på eksem hästar att att det finns så många orsaker till överkänsligheten, samt att % talet för miljö är så stort i arv/miljö.
Jag har i hela min kariär efterlyst mera öppenhet vad som gäller avelsdjuren, både hingstar och ston. Om alla tog sitt ansvar och inte avlade på några djur som fått avkommor med problem skulle vi förhoppningsvis bli av med många av dom. Men när folk envisas med att hitta anledningar för att fortsätta avla på dessa djur ändå så sprids saker bara mer. Det är inte "fult" att få en avkomma med problem, men det är fult att mörka det eller att inte göra något åt det. Tror också att vi skulle slippa mycket av alla spekulationer om vi var mera öppna.

Delvis till #85
Det var en diskussion på Buke för ett tag sen, om just eksem och andra defekter i aveln. Det var skrämmande många som tyckte attdet var helt okej att avla på eksem om stoet (eftersom hingstar med dessa problem oftast kasseras så diskusterade vi mest ston) har andra fördelar som väger upp. För mig är det ofattbart att man kan resonera så i sin avel. Jag kan förstå att man vill avla på ett sto som vunnit SM i någonting och har en fin exteriör, men har hon eksem så tycker inte jag att hon har i aveln att göra ändå. Meriter är inte värda ett skvatt för mig om individen har en defekt som kan vara skadlig för avkomman. Men i Buke-diskussionen så hette det att "det är ju inte så stor risk att fölet får samma problem i alla fall". Så länge ingen kunde styrka att det var 100% risk för fölets hälsa så var det alltså helt okej för vissa att fortsätta avla på eksemston! 
Islandshästar kom naturligtvis upp också, eftersom många av dem har eksem, och det ämnet har också diskuterats flitigt på Ridsport iFokus. Samma mentalitet finns där, att ett bra sto ska avlas på oavsett om hon har eksem eftersom "det är ju redan så många som har det inom rasen". Snacka om att lägga krokben för sig själv!
Argumentet är att om man tar bort alla islandshästar med eksem ur aveln så finns det inga bra individer kvar att avla på. Det är vad jag kallar naturens urval, även om problemet har uppstått på grund av människans avel. Är rasen så infekterad att alla individer mer eller mindre har en plågsam defekt så undrar i alla fall jag varför man inte försöker avhjälpa problemet istället för att spä på det. Lyckligtvis är vi inte där ännu med shetland, men ju mer folk mörkar, desto sämre blir ju utgångsläget för nästa generation.
www.stuteriprecious.se

Tackar för mig nu! Alldeles för mycket tjafs och obehagligheter. Jag försökte att få hjälp i en annan tråd och fick ett svar. (Tack till dig). Om ni inte ägnade så mycket tid åt en massa trist tjafs skulle ni kanske haft tid att ge mig lite råd och en massa annat kreativt. Jag är alldeles nybörjare på det här med dräktiga ston/fölning och det finns ju massor med kunskaper på detta forum. Känner mig som en nobody i shettisvärlden och därför struntar jag i det här nu! Varför bråkar ni så mycket? Mvh Ylva
#83 Riktigt så enkelt är det ju inte med just eksem eftersom man inte lyckats kartläga nedärvningen. Vet att det togs som ett exempel på en föreläsning jag var på, att islandshingstar med eksem togs ur avel medan hingstar som själva var eksemfria men lämnade stor andel eksemavkommor fick fortsätta verka i aveln. Svår ekvation 
#87 ?? Va?? har jag missat nåt nu? Vi bråkar väl inte, inte just nu iallafall
Vi diskuterar bara huruvida det är ok att avla på djur med defekter. Det är väl en viktig sak att ta upp.
#87 ok nu hittade jag din tråd och vet vad du pratar om.
Du hade fått 2 svar på din fråga, kanske helt enkelt är så att ingen vet svaret och därför inte svarar? Bara en fundering…

#90 Ja, jag hade fått två svar nu såg jag. Var lite sur helt enkelt..Kan ju vara så som du säger, att ingen vet svaret! Tycker i vilket fall att det är tråkigt med allt tjafs i shettisvärlden..
#91 kan ju hålla med där
#91 Vad hade u för rubrik på din fråga, kan det kanske vara så att den halkat ned fort så man missar den?
Veritas odium paretFörvånad
Spontan kommentar: -Herregud! Såå skönt att jag inte längre är aktiv på shetlandssidan…. Efter att ha läst tråden skäms jag nästan för hur folk beter sig.

#93 abortvirus eller vad - tror jag att det var. Har fått en del svar nu och stoet verkar må bra. Fick lite panik i igår och ville ha svar fort, men det är som du säger, ibland halkar trådarna ner ganska fort och man hinner inte med. Larvigt av mig att bli så sut men jag får skylla på oro för hästen!
# 86
Vet inte om mitt inlägg uppfattedes rätt. Jag är dålig på att skriva och formulera så det blir rätt.
Jag menar om mera öppenhet fanns, att man talade om de fel och brister man har fått i sin avel ( lika väl som man talar om de framgångar man har/haft) kanske funderingar och snack försvann. Sen är det upp till var och en att välja vilka hästar som används i avel, och upp till var och en vilka föräldrar man vill ha på sin häst då man ska köpa pålle.

#97 Väldigt tänkvärd och intressant läsning!
/Cattis