v., v.d, v.h ?
Har funderat på vad förkortningarna v.d, v, v.h i ponniernas namn står för? Någon som vet?
v.d. = van de
v. = van
v.h. = van het
Finns också v. St. = van Stal
T ex: Fixy van Bunswaard, Young Love van Stal Wilcas och Zorro van de Weerd.
#1 v.d = van der väl?

v.'T då?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#1 Vet du skillnaden mellan dessa?
Eller är det som i Sverige där de som valt att ha suffix kan heta "av", "af" eller "från"?

#3 "van't" har jag sett det utskrivet.
"Värst" i denna djungel är kanske exempelvis Ulster van Stal de Noorderkempen. Men det är väl lite så, att ju mindre hästar, ju längre namn..? 
intressant, har funderat lite på det.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#3 Min minis mamma heter Tasja v.'T Hoge Huis. Jag har inte sett någon annan utskrivning. Men hur sjutton uttalar man det? (Jag hörde i och för sig Annes Ben säga det en gång, det lät som "fan-ter", typ.)
www.stuteriprecious.se

jag tror men kan ha fel.. att vd utalas fander så jag tror du är rätt ute med vt ;)

v´t är samma som van het, men en förkortning. Det är också samma som vh. Krångligt det där 

#9 Men varför skriver man olika då? Skumt.
www.stuteriprecious.se

jaaadu, den som det visste, jag tror inte ens Ben vet 
Inte för att jag är riktigt kunnig men är det inte så att van het och van de är bestämda former, van är obestämd form. Skillnaden mellan het och de beror på varifrån de kommer som svenskans en eller ett. Att man skriver ihop orden är väl samma som i engelska tex let us som skrivs ihop let´s.
Nu är detta bara min egna hemsnickrade teori så rätta mig gärna !

#12 Fast inte skriver man väl med slang i hästarnas namn? "Let's" är ju ett informellt uttryck som helst inte ska användas i skrift, bara i tal. Jag har svårt att tro att man använder liknande slangspråk i hästarnas namn i Holland.
www.stuteriprecious.se
#13 Varför då ?