klöver-risk för fånghäst?
De flesta är väl nu överens om( tror jag, i alla fall) att det är lättlösliga kolhydrater och inte proteiner som är en riskfaktor vad gäller utlösandet av fång. Ändå kan man fortfarande få höra att klöverrikt bete/hö är olämpligt för hästar. Är det ett påstående som bara lever kvar eller ligger det något annat bakom? Kan klöver vara olämpligt av någon annan orsak. Jag vet att när det gäller får så kan stora mängder av rödklöver vara olämpligt ur fertilitetssynpunkt då denna växt innehåller mycket fytoöstrogener. Kan något liknande ligga bakom vad gäller hästar?
Jag tror att det är ett påstående som lever kvar.
Min senaste fånghäst - ett halvblodssto - levde 1½ vinter på klöverhösilage utan att bli sjuk, däremot fick jag ta bort henne efter förra vinterns första frostknäpp, då hon gissningsvis fått i sig för mycket fruktaner från det frostnupna gräset (trots fri tillgång på hösilaget)…

Skönt att höra ( om klöverhösilaget,alltså), blev nämligen lite orolig då min senaste höleverans innehåller en hel del klöver. Tack.
Så det fungerade inte med fri tillgång? Jag har ju gjort samma sak med mina , fri tillgång på grovfoder för att förhindra att de betar frostigt gräs. Men man kanske inte ska lita på det helt då.
#2 - tillgång på grovfoder i hagen minskar ju absolut risken att de gnager frostnupet gräs. Men å andra sidan, när de väl har lärt sig att hösilagebalen inte springer iväg från dem, så väljer de gärna att gnaga på gräsresterna också… Tyvärr…
Glöm inte att feta hästar (oavsätt ras) har lättare benägenhet för "fång"
Sen finns det olika orsaker till det samlade uttrycket för sjukdomsbenämningen fång, vilket är som jag beskriver ett sjukdomstillånd på ett antal förändringar i hästens rörelseapparat

#5 Jo,jag vet, min islänning fick fång som en reaktion på en ehrlichiosinfektion. Andra orsaker kan vara kvarbliven efterbörd vid fölning. Man kan även få en mekanisk fång beroende på lång tå där lamellranden helt enkelt dras bort från hovbenet. En tarmstörning orsakad av vad det vara månde kan också utlösa en fångreaktion.
#4 Menar du att hästar med fri tillgång till grovfoder alltid blir feta och får fång? För egen del tror jag att risken för fång är större om hästen äter frotnupet gräs än om den får fri tillgång till grovfoder.
NEJ!! men om du är ärlig..hur många håller sina i det här fallet, shettisar i bra hull (inte feta) utan bra musklade, året runt oavsett om det är hingst/sto eller vallack, och glöm inte dräktit sto.
Alla nu som vill skjuta mej….jag tar fram både shettis och russ och jag finns på mobil om någon vill vara verbal. 070 - 755 17 07
#7 vågar man fråga vad Du anser är bra hull på en shettis? Har du några bilder på shettisar med bra hull vs. feta?
Bara nyfiken på var Du drar gränsen =)

#7 Vad jag menade var att man måste väga riskerna mot varandra och då t r o r jag att risken att bli fet vid fri utfodring och därmed få fång är mindre än risken att få fång pga att hästen i sitt födosök letar frostnupet gräs. Det är min bedömning och den har i alla fall hittills fungerat för mina hästar.
#8 har du ett mobil nr? så sms jag över ett sto som är dräktigt och som jag skrev här ovan fått advekat motion. Pm mej nr. så kommer foto på för mej välnärd ponny. kram så länge, Ingrid