Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 3974 ggr
stallostby
1

Stallventilation

Gjorde en fruktansvärd upptäckt idag i stallet. I varenda fönstersmyg var det ett tjockt ludet lager av vitt mögel!!

Att luften i stallet inte är den bästa är ingen nyhet. Fönstren är alltid immiga och och det är fuktigt och varmt. Jag öppnar alla dörrar, någon stänger..

Vi har en stor trumma i taket (utan fläkt). Har alltid dörren längst ner i gången lite på glänt nattetid samt ut till logen (om ingen stänger).

Träet i fönstersmygarna är blöta (vi har trästall med plåt utvändigt).

Hur har ni det med ventilation? Ska man sätta in luftavfuktare, fläkt och värme? Vill inte ha varmt men värme torkar ju upp. Har permanentbädd i några boxar, det kanske inte är bra? Tips, synpunkter tack….

(har inte haft detta förut trots fuktigt väder)

Annette
0

Vi har en fläkt i en trumma i taket. Den sattes in i mitten på 80-talet av Alfa Laval och det blev verkligen skillnad mot det första året då vi inte hade någon. Vi har även fyra luftintag i taket.

Den styr sig själv, kan man säga, och anpassar hastigheten till temperaturen och klimatet i stallet.

Maliiin
0

Vi har väldigt kallt i vårat stall. Så chansen att det skulle bli fuktigt och varmt där är inte så stor. Så vi slipper det problemet.

Men vet endel stall som verkligen blir fuktiga å äckliga! Många sätter väl just trumma i taket. Det brukar ju hjälpa endel. Men om du redan har det och dessutom har dörren på glänt.. Kanske kan du ha öppet helt om dagarna? Å kanske nån dörr på nätterna. Utan att det blir för mkt drag för hästarna.

stallostby
0

På dagtid står dörren alltid öppen om det inte är jättekallt eller regnar mkt. Jag vill helst ha öppet helt även nattetid men jag styr inte helt själv över detta….

Målet är att ha lösdrift i framtiden…..

Men det som förbryllar mig är att så här har det aldrig varit förut inte ens de regnigaste vintrarna då "allt" möglade.? Stallmiljön har ju fler om än mindre hästar nu, de kanske avger mer fukt och värme? Grace står och är svettig ofta..därför har vi dörren på glänt nattetid där hon står..

Maliiin
0

Hmm.. Svårt det där! När man inte får bestämma själv hur man vill ha det i stallet!

Men går det inte att prata med dem i stallet? Visa dem att det möglat i fönster och så.

Säker på att ni inte isolerat nånstans som du inte tänkt på? Om ni kanske lagt upp hö på skullen å den stått tom tidigare år eller nåt? För våran skulle är tom! Där står bara potatislådor för tillfället. Å dom isolerar ju inget.. Tanken är att vi ska ha upp hö och halm där istället men vet i sjutton om man vågar! För det isolerar ju en hel del… Å vill inte ha det varmt å fuktigt i stallet! Vi har även två dörrar som leder ut. Å ingen av dem är särskillt täta! Men det är nog inte så dumt att det är lite glipor här å där..

zettan
0

Vi har ett ventilations system som sätts på när de är fuktigt och regningt ute. Ananrs får vi vatten droppar i taket. Vi har alltid en dörr på glänt hela natten. När de börjar bli varmare ute natte tid står hela dörren öppen. Stallet är ALLTID öppet på dagarna oavsett väder och årstid

Hanna-D
0

Trumma i taket och ventiler i boxarna i den nyare delen av stallet (som en pysslig shettisdam gärna skruvar igen ibland…) Stalldörren står alltid öppen nattetid. Har inga problem med fukt.

stallostby
0

Tack för era svar. Jo jag har pratat med svärfar som gärna stänger men han håller inte med han vill ha värme för att torka upp… Rännet är tomt så där finns ingen isolering..

Ledin
0

har som 1 en takfläkt alfa kostar ju inte alls mycket beg (hastnet.se då under lantbruk beg finns det för den som söker) o finns rätt många sen har jag alltid öppna fönster i alla boxar så det underlättar. Jag kan ge tips att ha en avfuktare i stadelkammaren det tycker jag är bra slipper saker o ting mögla snabbt o håller luften ren o torr.

AnnaLundin
0

Ni har nog helt enkelt för lite luftcirkulation i stallet. Installera en fläkt i trumman och se till att det är tillräckligt mycket öppet (dörrar, fönster, ventiler, andra öppningar etc) för att suga in lika mycket luft som sugs ut via fläkten.

Här står stallet vidöppet dygnet runt, året runt, utantaget enstaka stormnätter eller vid extremt snöfall.

stallostby
0

#9 Jo jag tycker som du. Vill sätta in fläkt i trumman och mer luftintag. Jag ställer dörra öppna när jag är där. Men någon täpper till alla "draghål". Nu har luften varit kall och torr då öppnar jag alla dörrar, men nästa gång jag kommer har någon stängt….hrmm

men samtidigt har luften ute 99% luftfuktighet så hjälper det ju föga…

AnnaLundin
0

#10 - det som är viktigt är att luften rör på sig, även om den är fuktig…

Hästägare stänger stalldörrar för att de själva fryser, det är tyvärr många som inte tänker längre än så. 

I mitt stall står det ständigt öppet och luften är lika bra som ute.

stallostby
0

Jo.. som du säger är rätt..men en höleverantör sa till mig att det spelar ingen roll hur mkt man öppnar när luften runt omkring har lika hög luftfuktighet…

även om den rör på sig får du in fuktig luft ju…. om man inte har värme som torkar upp inluften..

AnnaLundin
0

#12 - Hö blir lika fuktigt oavsett om luften växlar, det gäller kanske för stallinredningen också.

Men luften blir betydligt trevligare att andas om den inte står stilla inne i stallet. Både för folk och fä…