Semin på shetland
Har fått ett löst erbjudande att frysa in semin och en dröm att importera från någon spännande hingst infinner sig såklart! (och kanske även exportera/sälja från mina hingstar)
Vad gäller rent lagmässigt? Vad krävs? Får man ens inseminera shetland? Något annat?
Det finns nog inga hinder att seminera med shetland, det är förmodligen "bara" kostnaderna som hindrar oss.
Jag har för mig att det finns en del info om seminverksamhet på SHs sida, orkar inte leta själv just nu bara… (brakförkyld)

I nedanstående tråd diskuteras vad som gäller.
http://connemaraponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=e2e6f8ec-92da-4167-8d95-7c818f0944d3#0

Finns det inte en regel om att en hingst inte får betäcka naturligt och verka på semin samtidigt..?
För övrigt tycker jag det låter väldigt spännande!
De får inte betäcka naturligt samtidigt som de används för färsk semin, däremot är det okej använda fryst sperma samtidigt som de betäcker naturligt.

För att frysa för export krävs att hingsten samlas på en EU-station. Jag tror vi har runt fyra sådana i sverige i dag som fryser in.
Till att börja med är det bra att lämna ett spermaprov som skickas på analys. Det är bara runt 50%av alla hingstar som fungerar att frysa. Om hingsten har kvalité som bedöms räcka till så skall han sedan stå i "hemkarantän" under ca två veckor. Under denna tid tas div.prover. Bland annat två CEM-tester med en veckas mellanrum. Hingsten måste vara provtagen och klar för att få komma in på EU-station. Hingstarna tappas och fyses varannan dag. Hur ekonomiskt det blir beror mkt på hur stor mängd sperma hingsten lämnar. Man betalar per infrysningstillfälle oavsett antal doser. Nu är det några år sedan jag fyllde på lagret för min hingst ,men då kostade det runt 3000kr per tappning. Räkna med att provtagningar osv. innan start kostar runt 5000kr +veterinärkostnader.