Salt
Fick idag höra att man inte ska ge hästar under 1 år salt. Stämmer det, och isåfall varför ska man inte göra det?

Jag ger aldrig mina föl salt eftersom de kan bli lösa i magen av det. Då kan de snabbt bli uttorkade. Men det kan säkert stämma att man skall vänta ända till 1-års åldern.
När det gäller hästar har jag aldrig hört att man helt ska undvika salt, däremot ska man hålla koll så de inte står och okynnesslickar på saltstenen.
När det gäller människor så ska man undvika salt under första året pga att njurarna inte är fullt utvecklade förrän då och därför inte är så bra på att ta hand om saltet. Man kanske kan överföra detta till andra djurslag, men jag har aldrig hört talas om det på häst, som sagt.

#2.Det är kännt sedan gammalt att man inte skall ha saltstenen placerad så fölungen kommer åt den. Det lärde min gamle hovslagare mig, så det rådet har jag alltid följt.
En liten fundering - hur gör ni på sommarens bete om fölet inte ska komma åt saltstenen som, åtminstone hos mig, ligger fritt åtkomlig för alla individer i hagen? Lägger saltstenen på en hög sten där bara de vuxna når den, bygger in den i något litet "hus" eller (hemska tanke) trycker fast den på en pinne?
Själv har jag alltid haft saltsten så mina ston kommit åt att använda sig av den både i stallet och, under sommaren, i hagen. Även fölen har såklart haft tillgång till saltstenen utan några problem.

#4. Den sitter högt upp på en saltstenshållare som är fastsatt på en vägg.
#4 Jag gör som du, har saltstenen åtkomlig för samtliga djur i beteshagen, vilket inkluderar allt från vuxna halvblod till får, inkl shetlandsponnyer med föl.
jag har inte sett några föl stå och okynnesäta salt i stora beteshagar, tror att det problemet är större om de står inne mycket och inte har nåt annat att göra i sin lilla box.

Jag har saltstenen liggande i hagen, så att alla kan komma åt den. Har aldrig upplevt att ett föl slickat mer än normalt på saltstenarna dock.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Det där med salt snacket är nog lite som allt annat , vi hade en häst på ridskolan som bokstavlingen kan man säga åt salt, och alla gnällde om att vi var tvugna att ta väck saltstenen osv för att det var farligt , det togs blodprov på denna häst , bättre kunde det inte vara och då sa vetrinären bara att det inte var farligt alls för en häst med för mycket salt..
Har aldrig heller märkt något på fölen mina kan också slicka på saltstenen om de vill .
Har inte heller haft något föl som ätit onormalt mycket salt.
Har ett sto som missbrukar salt i boxen, ute i hagen äter hon normalt - kanske är smart att göra så om man har fölen på box om natten. Det enda som hände med stoet var att hon kissade enorma mängder när hon hade salt i boxen.

Ja man kanske ska vara lite uppmärksam om en häst missbrukar saltstenen…..Jag vet en häst som gjorde så, drack och kissdae väldigt mycket och det visade sig att han hade cancer.
Överhuvudtaget så tror jag att hästar som inte gör som är brukligt bör man hålla koll på.

#10 Absolut, men det gäller ju alla åldrar och inte enbart om föl äter salt eller inte.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.