Bruksprov med sto
Funderar på det här med att genomföra bruksprov med sto på sommarpremiering. Är det samma premisser som för hingstarna, att de ska spännas för/ifrån framför domaren? Det står inget om det i storeglementet - bara att de ska köras i skritt och trav i båda varven och minst 100 m, samt göra halt och vändningar efter domarens anvisningar.
Kostar det något att genomföra bruksprov eller ingår det i själva avelsvärderingsavgiften? Såg att körbarhetsintygen kostar, men det är väl en annan sak än bruksprov? Har stoets ålder någon betydelse? (Min är t ex 6 år)

Kan man göra bruksprov fast stoet är stamboksförd.
Får man GI då?
Stoet är nio år?
#0 Förlåt att jag stal din tråd 

#1. Bruksprov meriterar stoet för GII.
Jag gjorde körbarhetsprov med ett treårigt sto på sommarpremiering. Jag upplever det vara motsvarigheten till hingstarnas bruksprov. Man kunde kryssa i på anmälningsblanketten om man ville göra detta prov, det kostade inget extra. När jag skickade in "betyget" med passet till stamboksföraren blev det stämplat på första sidan "godkännt körbarhetsprov". Det upplever jag vara en liten merit! Jag fick visa ponnyn körd i skritt och trav, köra några ridvägar och göra halt.
Jag gjortde bruksprov med ett av mina ston. Körde bara in i ringen och körde en rundaq i skritt och trav samt halt och stillastående. Detta gjorde jag då hon var tre år. Kostade inget

Nu har jag pratat med "min" premieringsförättare och enligt honom ska det visas anspänning, precis som vid hingstarnas bruksprov. Det har ju ingen betydelse för min del, men kan ju vara bra att veta vad man förväntas göra.
Men det delas inte ut några betyg/omdömen. Antar att man bara blir godkänd eller ej?
#5 Jag gjorde ingen anspänning framför domaren.
Dock blev mitt bruksprov värdelöst i och med att förättaren aldrig skickade in att det var godkänt. 
Ps. Ryggning ingick.

Jag har gjort bruksprov på ett sto. Det var en tjej som red henne och stoet skulle ridas i skritt, trav och galopp.

#6 Verkar som om det är lite godtyckligt vad bruksprovet för ston ska innehålla…
Den jag pratade med sa körning på en åtta och några halter. Och så anspänning då när jag frågade särskilt.
Vill han se ryggning så ska vi väl kunna prestera det. Åtminstone har det funkat hittills. 
Hm, får nog tänka på att "tjata" om en notering om genomfört bruksprov, för släpar vi med oss vagn och grejer och lägger ner de, vadå 10 minuter (?), genomförandet kanske kan ta så vill jag ju ha den där stämpeln i passet som Ulrika fått… 
#8 På den tiden jag gjorde bruksprovet fanns inte pass. Det fanns däremot en rad på protokollet. Jag var själv så dum att jag inte kollade att förättaren hade fyllt där. Man får väl skylla sig själv.
Nåväl, stoet har sedan startat på ponnytrav så hon har ju meriter ändå. 

När jag skulle stamboksföra mitt 11-åriga NF-sto var det obligatoriskt med bruksprov. När jag satt upp skrev kontrollanten på protokollet och gick därifrån. Han tittade inte om hon kunde ridas i alla tre gångarterna.

Dee -Dee så när hon premierades så lämnade jag med hennes travresultat som hon hade hunnit få som 3 åring , ska tala om att det står inte någon stans , det är inte ens antecknat i hennes premieringspapper eller i passet , kan tala om att jag var lite irriterad på premieringsdomaren den dagen. Sen har hon iof fått prestationsdiplom men det syns ju inte heller i stamboken , det kan jag tycka är lite tråkigt.

#10-11 Håller med om att det verkligen är trist att bruksprov/resultat inte värderas högre hos (en del) premieringsförättare. Huvudsaken att man är vacker..? 

Puttar upp då jag har nya funderingar.
Får man göra bruksprov med sto som har föl vid sidan? Får fölet isf gå vid sidan av stoet (som man kan se på bilder av framförallt kallblod ibland)?

Det gjorde man ju alltid förr, eftersom det krävdes föl för att få stamboksföra dem och bruksprovet var obligatoriskt.
På alla mina som har travat står det med på avelsvärderingsbeviset, jag har skickat med någon resultatlista med anmälan.
Veritas odium paretFörvånad

#15 Tyvärr gör det ju inte det på Dee-Dee även om jag hade skickat med hennes till premieringsanmälan tom .. Kan bero på att domaren var lite tjurig den dagen ;-)
#16 Du skulle ha klagat. Ibland får man vara om sig och kring sig…
Veritas odium paretFörvånad

#17 *ler* jag klagade på plats och det var väl inte så populärt hos den domaren då direkt då h#n inte ens hade bemödat sig att skriva rätt travrekord och sen så var det inte med bara , får väl ta och visa henne med föl sen igen och få med hennes travmeriter då :-)

#18 Hon har ju fått prestationsdiplom med ju så det borde man kanske få med på något vis också :-)