Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 886 ggr
Ellinor Johansson
0

Dax att tänka till

På Shetland Östs höstmöte höll en representant från ett försäkringsbolag föredrag om försäkringar. Hon berättade att det numera inte är ovanligt att shettisar döms ut pga. förslitningsskador.

Vad gör vi för fel?

Kör/rider in för tidigt? Fodrar fel? Avlar fel?

VeronicaP
0

Det har jag fatkiskt aldrig hört ..

Ellinor Johansson
0

Trodde jag hörde fel, var tvungen att fråga om

Milla
0

oj!! Kan det vara så att man inte är så noga med hur man rider eller kör sin shettis????

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Eller är försäkringsbolagen för snabba att låta döma ut? Det blir säkert billigare för dem att betala säg 10000:- för en slaktad häst, än att stå för veterinärvården som snabbt överstiger den summan.

Ellinor Johansson
0

Det kanske är ett uppfödaransvar att upplysa sina köpare att shetlandsponnyn utvecklas sent och behöver mer tid.

Ellinor Johansson
0

#4 Går det att åtgärda förslitningskador på unga individer?

Annette
0

#6. Ingen aning. Menar du att det är unga shettisar som dömts ut för förslitningsskador?

Miii4
0

Låter inte helt otroligt med förslitningsskador tycker jag  :(

VeronicaP
0

Tror du verkligen att det är sådant problem eller är det bara för vissa försäkringsbolag som märkt det…

thira
0

#5 Håller med, många har så bråttom idag, drabbar väl alla hästraser, inte bara shetland. Utfodring kan säkert spela in också. Där är ytterligheterna stora vad folk tycker, en del svältfodrar, en del tvärsom. Kunskapen om foder och hur det påverkar hästen vore något som t ex lokalföreningarna kunde ordna kurs i. Tror det behövs!

VeronicaP
0

Men jag tror att överutfodring är i såfall största boven , för ger man för mycket kraftfoder så hästen växer för fort så tar ju leder och annat stryk , de hinner inte med…

AnnaLundin
0

Det kanske är så att användandet av shettisar har ökat, bland annat med ponnytravet. Och jag tror dessutom - tyvärr - att shettisar alldeles för ofta hamnar hos människor som tror att en liten häst behöver inte lika stora kunskaper om hästar… Jag tror (vet :/ ) också att väldigt många shettisar är felaktigt skodda och verkade, av olika skäl.

Något man som uppfödare kan vara medveten om är att man kan påverka ledbroskets tjocklek endast under första levnadsmånaden. Föl som står inne mycket då får mkt tunnare ledbrosk än föl i samma ålder som är ute och rör sig mycket. (enligt försök på halvblodshästar i Holland)

PP
0

Vad räknas som förslitningsskador? Exempel?

Sen är det väl så att det är veterinär som dömer ut hästar och inte försäkringsbolagen..?! Eller? (#4)

Annette
0

#13. Ja, det är veterinär som dömer ut, men försäkringsbolaget skall väl godkänna utdömningen. Vissa veterinärer är snabba att döma ut. Se bara på de hästar som Hans Delling tagit hand om. De har varit utdömda, men med annan ridning mm har de kommit tillbaka.

AnnaLundin
0

#13 Förslitningsskador brukar främst vara ledinflammationer, möjligen utmattninggskador på senor och liknande.

Veterinärer dömer ut hästar när de bedömer att ytterligare behandling av skadorna inte kommer göra mer nytta än de gjort hittills. På stora hästar, som ofta är högt försäkrade, är det ofta påtryckningar från ägarna att ge upp behandlandet som gör att veterinärerna ger upp.

Min förra halvblodshingst (ej gdk, nu såld och valack) har blivit behandlad i lederna några gånger och jag hade nog LÄTT kunnat få honom utdömd om jag hade velat - och inte hade haft tillräcklig egen kunskap för att se att ursprungsproblemet var muskulärt. Och när jag till sist fick min akupunktör att komma hit och behandla honom ordentligt så blev han också frisk. Och är fortfarande, efter ett år hos ny ägare som tränat och tävlat honom…

Lauth
0

Sammtidigt tror jag att man ska ta det påståendet med en nypa salt. Allt är relativt. Jag tror att shetlandsponnyn har kommit till ökad användning de senaste 10-15 åren. Det kan leda till att fler väljer att försäkra in sina ponyer och därför kommer fler fall fram.

Jag tror att våra små ponnyer är sunda och hållbara i jämförelse med andra raser i Sverige.

Pratade idag med mitt eget ombud om just det här påståendet och hon hade inte hört eller läst något om en ökning av just förslitningsskador på shetlandsponny men lovade att kolla närmare på detta då ett sådant påstående för henne var intressant. Och ja hon företräder ett annat bolag, vrång som  jag är Skrattande

Intresant vore tycker jag att få se var dessa förslitningsskador då är. "I benen" omfattar för mig ett väldigt stort område på min häst/ponny.

PP
0

Dessvärre har det nog att göra med det "slit och släng samhälle" vi lever i. Går hästen inte att använda till det den är tänkt gäller det att få den utdömd så man får igen lite pengar att köpa en ny för. Man kan ju inte ha en häst man inte kan rida på! (Hur många gånger har man inte fått höra det som vuxen shetlandsägare…?)

Fast jag trodde inte att det gällde shetland, eftersom de inte kostar något (nåja) i inköp. Däremot kostar de ju lika mycket att behandla, som någon annan påpekade.

Jag har bara stött på en shetland med vad jag antar kan benämnas som förslitningsskada: kotledsinflammation.

Annette
0

#17. Tyvärr är det nog så. Många har inte tid att vänta på att en skada skall läka ut, de slaktar de den hellre och köper en ny.

VeronicaP
0

#14 Jo en del av de Hans har haft har kommit tillbaka , men jag vet en som jag ändå tycker kanske skulle varit borta men som fortfarande lever ..

alvasens
0

Vore av intresse att få veta vad dessa utdömda med förslitnings skador har  använts till, ålder och så vidare. Är det äldre ponnyer kan man ju förstå det även om det är en shetland. Sen tror jag också att det kan bero på uppfödningen, för lite eller för mycket. Trav ponnyer tränas också kanske innan deras skelett har blivit stabilt eller att de inte är klara att belasta i den omfattningen. Årgångs lopp finns väl redan på treåringar, eller ni som är insatta.

VeronicaP
0

Jo de börjar som 3 åringar att tävla och de har ju Kriterie loppet som sitt årgångslopp..

Kan hålla med om att en del inte inser att de behöver vila och inte tävlas lika mycket som en äldre ponny, alla har inte känslan att låta de vila när de växer och sådant …. Men det säkert inte bara inom travet som det är så.

[Anna-N]
0

Tycker man ser annonser dugga tätt där det finns 2-3 åriga Shetlandsponnyer som är både ridna och körda. Är det inte så att man börjar arbeta hästarna för tidigt och för hårt. Det är ju som bekant en sent utvecklad ras som behöver både tid och vila för att inte överbelastas i unga år under den mest intensiva växtperioden.

Kanske rasen används mer idag än vad det har gjorts och att folk är ivrigare att "utbilda" tidigare o tidigare. Tycker det är tragiskt om det är så att förslitningsskadorna även drabbar rasen i sådan omfattning.