björkhaga- shettisar?
Söker efter shettisar från stuteri(?) Björkhaga. Allra helst en Harviestoun Edie född 1944. Hon fick ett föl som heter Björkhaga Eroica f.1955.var fanns detta stuteri och vad hette ägaren? Finns det ngn kvar från denna stam i livet?Finns stuteriet kvar?
Ägde en avkomma till Eroica som hette Krabat (e:Lilleman) och som var mig väldigt kär. Han avlivades 2004 pga åldern. När han dog var han 37 år!!!
Hade varit kul o fått veta lite om hans bakgrund….
Jag vet var han är född men inte var modern föddes. Inte heller om Krabat har ngn avkomma som kommit till vid tjuvbetäckning el dyl. Han var inte godkänd hingst men världens finaste.
Han var med i Shettistidningen för ngr år sedan. En artikel om honom tack vare hans höga ålder.

Enligt SPAF:s lista finns/fanns stuteriet i Ekeby, det registrerades 1981. Gå in på www.spaf.info under godkända stuterinamn, så hittar du mer uppgifter.
Björkhaga Stuteri som avses i frågan är sannolikt från 50-talet se i Riksstambok I
Veritas odium paretFörvånad
Som står i #0 så var Eroica född -55 och enligt SPAFs lista registrerades Björkhaga på de ägarna 1981. Har tyvärr inte stamböckerna här och kan därför inte kolla.
Om jag inte minns helt fel så är det väl någon i kretsen kring damerna Maud von Rosen/Queckfeldt/Kuylenstierna (med det sista namnet var hon gift med min farmors tremänning, stuterinamnen var åtminstone Horshaga och Kålltorp samt minst ett till, var det Rossönäs tro?) och Ann Charlotte Svinhufvud (Säfstaholm och Wärnanäs). Vet inte om det var Maud som hade Björkhaga också, eller om det var någon annan som hette Maud (alla de där adelsdamerna och deras namn liksom
) eller om det var någon helt annan.
SPAFs stuterilista är inte komplett.

Björkhaga var Maud Kuylenstierna & von Rosen. Dessa står som uppfödare iaf till Björkhaga Ramona, född 1955.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#5 Ja alltså, Maud Kuylenstierna och Maud von Rosen är samma person, bara i olika äktenskap/före äktenskap. ;)

#6 Aha… jag hajar :-)
/Cattis
Tack för hjälpen..vet ngn om det finns avkommor till dessa hästar i livet?
Krabat föddes på Gyetorps gård 1967 hos Fritz Bjerstedt som var uppfödare av halvblod stofam.50.Där Amiral härstammar ifrån.
Han hade då köpt Eroica av ngn men vem?

Eroica har fått ett föl med Olivehults prefix, född 1960, så jag antar att Rutger Hedborg ägde henne.
Krabat finns inte med som avkomma i hennes listor dock. Däremot finns en helsyster till honom registrerad: Julia 3, född 1968.
Jag rekomenderar att du kontaktar Lotta Hedborg på Olivehult, hon kanske har mer info om Eroica.
/Cattis
Jag vet inte varför han inte står registrerad längre. Förr gjorde han det men har tagits bort. Stod då inte namnad, bara att Eroica fått ett föl -67 e:Lilleman.
Tack för all hjälp.
#5, titta sto RS 9. Där ståe Queckfeldt som uppfödare.
Veritas odium paretFörvånad

#11 Det är ju samma person :-)
/Cattis
puttar upp
ngn som har mer info?
Har heeelt glömt o kolla upp namnet men ska genast göra det..