Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 3485 ggr
Aribigga
0

Treårstest

Treårstest för shetlandsponnyer, är det samma beståndsdelar i det som för stora hästar? Löshoppning, gångarter och kör/ridbarhet?

Vart kan jag hitta treårstest att anmäla mig till nära mig?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Kris_J
0

#0 Håll utkik på denna sida:
 spaf

Veritas odium paretFörvånad

PP
0

Samma sak som för stora hästar, med undantaget att de enbart visar gångarter vid hand.

Aribigga
0

#1 The page cannot be found.

#2 Även galoppen?

lurvponnyn.vimeddjur.se

jalla
0

www.spaf.info/

Kanske blir rätt länk så här Oskyldig

jalla
0

Nä det funkade inte det heller

AnnaLundin
0

Galopp och löshoppning bedöms med lös häst.

Sedvanlig exteriörbedömning.

Det ponnyerna inte har är ridbarhetsprovet, annars likadant som för stora hästar.

Aribigga
0

Okey tack för svaren :) Ska bara försöka hitta något i närheten och börja hårdträna för att kunna visa honom körd.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annette
0

#7. Treåringar skall vare sig ridas eller köras på treårstest.

Aribigga
0

Okey, då behöver jag inte hårdträna för det :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Hovgarden
0

På 4 års och så ska man köra va?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Annette
0

#10. På kvalitetstest skall de köras eller ridas. Detta görs när de är 4 eller 5 år.

Hovgarden
0

#11tack då hade jag fattat rätt, tycker det är bar att folk visar sina hästar :) jag ska visa en treåring i år, det är första gången för mig (ett new forest sto) enda problemet jag har är att det är svårt att hitta ställen att löshoppa på..

/Katja

AnnaLundin
1

#12 - kolla meed din lokala halvblodsavelsförening om det inte finns några löshoppningskurser inför halvblodens treårstest och kvalitetsbedömningar, som ni också kan hänga på. Brukar inte vara några problem…

I Nybro är kval.bed och treårstest förlagda till helgen 12-13/9, enligt arrangörens hemsida. (SSPF)

VeronicaP
0

#0 Det brukar vara 3 års test i augusti/sept i Åstorp

http://www.nvsh.se/

Länk till Nordvästra skånes Hästvänner

Jag har visat där 3 gånger :-)

VeronicaP
0

Det är i åstorp den

3-årstest ponny och kvalitétstest ponny är bokat till den 22-23 augusti 2009.

Annette
0

#15. Samma helg som riks och GM på Strömsholm.

SPA skall ha sitt i Nossebro 13 sept.

PP
0

ÖPAF har treårstest på Kvinnersta, Örebro den 17 maj.

VeronicaP
0

#16 Men dit ska jag nog inte ändå

Det brukar vara i plönninge i början på maj tror jag

sanne
0

#16 vet du om det kommer vara något för 2 åringar också ?? sånt som Hanna pratat om innan, talang jakt ? Kommer troligen med en 3åring, men hade velat ta med en 2åring me…

Annette
0

#19. Nej, det skall det inte vara vad jag vet. Förra året var det så mycket starter på treårstest och kvalitets att första start gick 7 på morgonen och sista vid 19-tiden. Så att få plats med även tvååringar på en och samma dag är inte möjligt om intresset är lika stort i år.

Hanna-D
0

#19 Prata med arrangörerna redan nu, de flesta vet inte ens vad talangjakt är. Alla jag pratat med har varit mycket positiva till att anordna talangjakt i samband med treårstest för att få fler startande (och därmed mer anmälningsavgifter) när man ändå har domare på plats och hinder framme.

Annette
0

#21. SPA vet vad talangjakt är. Men det skall vara praktiskt genomförbart också. Se #20.

Hanna-D
0

#22 Finns ju fler avelsföreningar än SPA.

Annette
0

#23. Ja, och då är det bättre att de som har svårt att få tillräckligt med starter tar hand om talangjakterna.

Hovgarden
0

RPAF brukar ha talang jakt tror jag

/Katja

Hanna-D
0

#25 Den 15 maj tror jag att det blir i år.

VeronicaP
0

Halländska hästavelsföreningen brukar ha en slags talanjakt för 2 åringar i okt/nov men då är det bara löshoppning (om det inte är ändrat ) Det brukar ligga i Tvååker.

Hovgarden
0

#26 Okej! synd man inte har någon 2-åring i år :D

/Katja

Hanna-D
0

#28 Om intresset håller i sig så arrangeras de säkert i framtiden också.

AnnaLundin
0

#24 - eller också lägger man till talangjakten också och delar upp arrangemanget på två dagar. Så gjorde SSPF förra året då det visade sig vara väldigt många anmälningar till treårstest och kvalitetsbedömning, för att slippa lotta bort ett stort antal som annars inte hunnits med… I år har de ju till och med planerat in två dagar för arrangemanget.

Annette
0

#30. Vi har diskuterat det också. Men dessa arrangemang kräver väldigt många funktionärer, vilket gör att en liten förening som SPA har svårt att klara detta.

sanne
0

ok, får kolla runt lite, tror det kan vara så att södra Älvsborgs hästavelsf. kanske kan trycka in en två åring ! Hon har iof, redan samlat ihop till någon typ av diplom, då hon genomfört en kurs med flera tillfällen, men vi får se hur det blir

Aribigga
0

Det blir i alla fall Åstorp för mig :)

lurvponnyn.vimeddjur.se