Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1313 ggr
Fiona
0

Exem

Hej, har nog skrivit ett sånt här inlägg för något år sedan men är dags att upptadera lite inom exemaveln & åsikter kring den. Vet att många är emot det men roligt att höra era åsikter. Jag har ju ett 11 årigt sto som är överkänslig mot svidknott (vet inte om man ska kalla det exem då?) och funderar på betäckning. Har för mig att SLU har kommit fram till att det är mindre än 10 % chans att fölet också blir överkänsligt? Men hittar inte det på deras hemsida, någon som kan länka? Jag vet inte hur det förärvs heller, är det inte så att man kan se det tidigast på var tredeje generation, eller är jag helt ute och cyklar? Så om jag nu har för mig rätt så borde det väl inte vara särsklit stor chans att fölet får det? En himla massa frågeteckan över allt, men det finns väldigt många oklarheter. Sen undarar jag också om det går att kolla upp om någon i hennes släkte har samma åkomma? Tacksam för svar //Jenny

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

AnnaLundin
0

Det är just svidknottsöverkänsligheten som är det man kallar för "sommareksem" eller något annat av de många namn som förekommer.

Man vet inte ännu hur det nedärvs. Vissa individer verkar nedärva det betydligt oftare än andra.

Jag kommer ALDRIG använda en eksemhäst i avel.
(Jag har en sådan nu och jag ska testa ett nytt preparat på den när våren kommer. Det är hennes sista chans, funkar inte det så kommer jag ta bort henne.)

Fiona
0

#1 okej, vad har du använt för preparat på henne & vad är det du ska testa? Bra att veta vad som lindrar och inte.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

AnnaLundin
0

Vad jag har använt eller inte spelar ingen roll, olika preparat fungerar olika bra på olika hästar.

Det som framkommit i SLUs studie - de delresultat som redovisades på hippocampusdagarna för några år sedan - var att det viktigaste är att man ser till att hålla knotten borta från hästen. Eksemtäcke är effektivt + att hålla hästen inomhus när det är som värst.

(själv anser jag att ett liv med heltäckande eksemtäcke inte är ett värdigt hästliv, därför väljer jag att ta bort min ponny i stället ifall det nya preparatet inte fungerar - och nej, jag kommer INTE överlåta henne till någon annan som vill experimentera)

[Billan]
0

Som jag ser exem är det en brist i imunförsvaret hos individen, och det är nog ärftligt med dåligt immunförsvar. VARFÖR ska man använda dessa individer i aveln när det finns friska djur. Vore väl  skillnad om shetlandsponnyn var en utdöende ras, då kanske det vore försvarbart att använda undermåliga ( sjuka ) individer för att bevara något särskillt anlag. Men som det är idag behöver man inte tillföra sjukdomsanlag till rasen då det finns gott om friska individer att avla på.

Är det  normalt att en häst ska behöva smörjas dagligen och dessuton behöva gå påklädd ? Jag tycker inte det är ett värdigt hästliv.

Kris_J
0

Om eksem:

Eksemforskning

Veritas odium paretFörvånad

Majja12
0

Jag har en häst med eksem. Här där jag bor (norrbottenskusten) så har vi svidknott i ca en månad varje år, ibland ännu kortare. Alltså 11 månader knottfritt. Hästarna går vid havet där det nästan alltid blåser och håller knotten borta. Jag tar in dem på kvällen när knotten kommer fram och då får de stå inne över natten (annars går de ute dygnet runt). De har absolut ett värdigt hästliv Glad Det finns platser här i Sverige även för knottallergiker Glad 

Där jag hade hästarna förut fanns inte svidknott alls (jag visste då inte ens att det existerade såna små "elaka" kryp). Det var när jag flyttade som jag för första gången upplevde svidknott. Redan första sommaren utvecklade en av mina hästar allergi, jag hade dem då ute dygnet runt. Knotten kommer bara de kvällar då det är vindstilla, så att ta in pållarna på kvällen är allt som behövs för att hålla allergin borta Glad

Jag skulle aldrig avla på en häst med eksem, speciellt då man inte vet om det är ärftligt!

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Majja12
0

#6 Jag kan tillägga att det var en mycket kraftig allergireaktion min häst fick. Han kliade av sig all man och mycket av svansen, stora sår fick han också. Jag blev först förskräckt och hade ingen aning om vad som hände med honom, eftersom jag aldrig upplevt svidknott tidigare. Fick reda på att det var svidknottsallergi han råkat ut för och jag började då förstå att det som sved till på kroppen vissa kvällar var bett från svidknott.

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

SannaHolmgren
0

#5 Tack för länken. Intressant!

Midlingur
0

Men vem bestämmer vad som är ett värdigt liv? För mig som jobbat/jobbar med utvecklingsstörda (vissa gravt) så tycker jag det är obehagligt med såna uttalanden.

Min f.d exemponny (som togs bort pga flertalet diagnoser) var helt symptomfri sålänge han fick linfröolja. Därmed fanns där en koppling mellan hans tarmflora och hans motståndskraft när det gällde knott. Det hände tyvärr att han var utan en vecka - då började han klia sig direkt och fortsatte hela knottsäsongen. Jag medicinerade slutligen mot exemet, då det eskalerade pga en rejäl infektion. Det var bara en tillfällig lösning, men han svarade mycket bra på antihistamin. Han fick morgon och kväll, 15-30 minuter efter utfodring kliade han sig avsevärt mindre. Istället för att stå non-stop och klia (brydde sig inte om att äta) så drog han mankammen 3-4 gånger någonstans sedan så var han klar. Detta var som sagt när han var som värst, och den diagnosen + tre andra fick mig att välja att ta bort honom. Ska dock tillägga att han hade gravt exem, inte lindrigt.

AnnaLundin
0

#9 - Jag anser mig ha rätt att bestämma vad som är ett värdigt hästliv för de ponnyer jag har fött upp och/eller äger. Jag anser mig ha rätt att fatta beslut för de ponnyer jag äger om jag ska avliva dem eller inte, oavsett orsak.

Jag lägger mig inte i hur andra gör och resonerar, så länge det inte är direkt djurplågeri. Men jag kommer aldrig att sälja en ponny med eksem, eftersom jag inte kan se ponnyn i ögonen och ärligt garantera att den kommer bli minutiöst omskött i hela sitt liv. Jag kommer ha kvar den här så länge den kan leva ett som jag anser värdigt hästliv och i det inkluderar jag att den ska kunna gå i hagen året runt utan att behöva ha heltäckande kläder på sig. För nej, jag tycker inte att det är ett värdigt hästliv att behöva ha täcke på sig när det är 25-30 plusgrader ute. Detta är min åsikt och jag står för den, men jag tänker inte tvinga någon annan att tycka likadant.

#6 - hos DIG är knottsäsongen kort, här finns det knott större delen av året och större delen av dygnet. Viss skillnad i förutsättningar.

Visst kan man sälja en ponny till mer knottfria trakter, men hur stor garanti är det att ponnyn blir kvar där resten av livet?

Hanna-D
0

#10 Klokt inlägg. Jag resonerar som du men har (tack och lov) varit förskonad från eksemhästar.

[Billan]
0

# 10

Ser saken på samma sätt, så länge man har hästen själv vet man ju hur den blir skött. Jag beundrar de som orkar sköta en exemhäst, men kan ändå inte tycka att de hästarna får leva ett normalt hästliv.

Kris_J
0

En liten parantes antihistamin har inte verkat vara till hjälp för eksemhästar  när studier gjorts.

Studie antihistamin

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

#13 - jag provade antihistamin till min pålle i somras, i samråd med veterinär (innan antihistaminstudien hade offentliggjorts) och det hade ingen som helst effekt på min häst.

Det är nog så att antihistamin inte tas upp särskilt effektivt i tarmen av hästarna. Jag provade att öka dosen ordentligt men det gjorde ingen skillnad. SÅ jag kan bara instämma i studiens resultat.

Jeanette-H
0

En av våra uppfödningar utvecklade eksem , jag valde att ta bort henne vid 3 års ålder..

Många höjde på ögonbrynen och ifrågasatte mitt beslut, men vad hade hon för liv att leva ? Hade hon tur nog kunde hon vara ute mellan 9-16 före och efter det var ett rent helvete.

Du som ägare får avgöra själv när gränsen är nådd.

#10 håller fullkomligt med!

Josefina-Aslund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också erfarenhet av exem, och tyvärr är det ibland inte mycket som hjälper i våra trakter, min häst (kallblod) hade täcke blev behandlad med alla möjliga medel, stod inne mycket (då vi har knott här nästan hela dygnet) har även provat tabletter, och inget hjälper, inne kliade han upp stora sår och jag stod inte ut.

Han provar nu att bo hos fodervärd på annan ort, de har mindre knott, men trots de kliar han fortfarande, jag överväger avlivning, hur hemskt det än låter, och anledningen att han än lever är att han är helt fantastisk som ridhäst och världens snällaste. Jag skulle dock inte använda exem häst i aveln, och tycker de är tråkigt att folk väljer att betäcka/betäcka med sådana.

Jag hade säkert resonerat annorlunda innan jag vet/haft exem häst för då vet man inte riktigt hur jobbigt det verkligen är och vilken tid en exem häst tar!