Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: premiering
Läst 924 ggr
Annette
0

Sommarpremieringar i Väst 2009

Nu finns det information om årets sommarpremieringar på HS hemsida.

VeronicaP
0

hm så klart de har lagt det just den veckan jag är iväg på semester i Tvååker det är ju de brukar ju annars ha det i vecka 29 *suck
 då får jag ta och visa i skåne i stället kan jag tro.

Annette
0

Vem är arrangör i Tångelanda och Gräfsnäs? Dessa platser (även fler?) är inte med på listan.

christineH
0

#2 Det är Norra Älvsborgs hästavelsförening som anordnar premieringarna i  Gräfsnäs o Tångelanda (samt uppsamling i Falköping tror jag)

Annette
0

#3. Falköping ligger i "gamla" Skaraborg. Skall deras uppsamling verkligen vara där?

Kris_J
0

#3 Var det inte Malin O som var ansvarig där förra året?

Veritas odium paretFörvånad

christineH
0

# Sant, Falköping är fel.

Gräfsnäs 19/7

Tångelanda 21/7

Mellerud 28/8 ( uppsamling samt fölbesiktning)

#5 Det var nog året innan som Malin var ansvarig tror jag. Minns inte säkert men i vilket fall är det ju genom NÄHAF.

polgara
0

har tänkt visa min åring i Svenljunga

zettan
0

Har tänkt visa 2 ston för stamboksföring i Svenljunga OM jag får semester den veckan.

Kris_J
0

Kan man visa shetlandsponnyer stambokföring?

sanne
0

#9 va menar du ? Hur visar du dina för att stambokföra dem ?

Jag visar ivf mina på en premiering o sen skickar in för stambokföring. har funkat hittills

AnnaLundin
0

#10 - tror Kris menar att riksstambokföring inte sker längre med shettisar, däremot kan vi ju visa dem för "RS"…

(vad krångligt det blir när man ändrar systemet så att saker och ting inte längre får heta det de alltid har hetat….)

sanne
0

#11 hmm.. men jag tror nog ändå att hon förstod va Sandra menar.. Jag kallar det också stamboksföring, det står det ju på blankettenFlört

zettan
0

vad är de för skillnad på RS och stamboksföring? Får man inte sitt RS nummer på ston längre?

Kris_J
0

Jag var taskig, jag erkännerSkäms Dessutom  blev jag straffad omedelbart för jag skrev fel, ordet, för,föll bort.

Jag ville bara att någon skulle reagera, jag kunde skrivit att man inte, men valde att göra på annat sätt för att inte komma med pekpinnar. Vi måste alla lära om, det är svårare att förstå systemet om man inte använder rätt epitet.

Som allt ser ut nu visar man inte en shetlandsponny för att stambokföra, är den registrerad är den införd i stamboken. Blanketten som används vid anmälan är för vår ras är missvisande, men andra raser kan visa för att riksstambokföra

Man visar för att avelvärdera.

Har man nått ett visst resultat vid avelsvärdering kan man om man vill ansöka om att erhålla en meritbeteckning kallad RS.

Man kan jämföra med ex SUCH också det en meritbeteckning man kan söka om man vill efter att ha uppnått ett visst resultat baserat på utställnigsresultat.

Hoppas ingen tog illa upp. Förhopningsvis kanske bilden klarnat något också.

Anna-Karin
0

Såg att anmälningsavgiften var olika på olika premieringsställen t.ex. så kostar det 300 kr att premiera i Gräfsnäs… medans det kostar 350 kronor i Nossebro… bara en reflektion från mig.

Annette
0

#15. Det är olika arrangörer på dessa ställen.

sanne
0

i Svenljunga visar man sina 1 o 2 åring Gratis om man är medlem i föreningen som kostar 150 kr/år. !! ett väldigt bra initiativ att få ut sina unghästar på en bra bedömning.

I år kommer vi troligen visa ett sto för ELIT o en för A, och för att få RS på det ena stoet.

zettan
0

#14 jag tog inte illa upp i allafall. Jag ska visa på premieringen och ansöka om RS nr på stona =)