Hull
Vi har innan diskuterat våra hästars hull och det är något vi alltid tyckt varit svårt. Roxiti får alltid ej så vänliga kommentarer från andra hästägare. Därför tog jag lite "hullkort" på henne i höstas.
Vad säger ni som har många shettisar.
Är hon normal eller fet. Mager är hon i alla fall inte.
Numer pensionär i Nynäshamn

I gott normalhull. Lite rund alltså, men det klär henne. De hästägare som uttalar sig negativt om hennes hull, de är väl aldrig ägare till typ halvblod eller andra "slimmade raser" :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag håller med Cattis

Jag tycker att hon är i normal hull jag , det fulaste jag vet är alla de där magra sakerna som springer runt lite här och där och då tänkter jag inte bara på shettisar..

För endel personer räcker det med att hästen är en shettis för att de skall tycka att den är för fet.
Det är nästan synd att jag inte plåtograferade min ena ponny i juni när jag tog hem henne från ridskolan. De var JÄTTEstolta över att ha hållit henne så smal och fin… 
Hon såg verkligen ut som ett långt streck med ett ben i varje hörn…
Alltså hon var verkligen inte mager, inte på något sätt. Rund över rumpan och okej över rygg och revben. Men ack så tanig :/ - ehh, smal och fin hette det ju…
Nu är hon ganska lagom igen!
Lite rund kanske. Men bara om hon ska starta. Annars fin!

Ska jag vara helt ärlig? Jo, hon är lite tjock…skulle inte kalla henne fet direkt. Man ska inte glömma bort att shettisar har runda, välvda bröstkorgar t.ex.
Detta leder till en annan fråga…varför är shettisägare så "rädda" för att deras shettisar skulle vara tjocka? T.o.m har många svårt att ens erkänna att de är tjocka.
Jag har tre shettisar och en haflinger och de ÄR tjocka och det erkänner jag villigt.
En shettis i icke tjock storlek är supersvårt att ha. Speciellt om nan inte rider eller gör så mycket annat med den.
Nej, det är bara så att välmående, fria ( får gå i stora hagar) hästar får lite övervikt men hellre det än en tanig häst. Ofta blir det fäljden tanig, muskelfattig, outvecklad om de inte får lov att bli lite tjocka.
Trots allt kan de inte få näring utan mat och hellre en rund, frisk häst.
Vill bara tillägga att här är inte bara shettisarna tjocka utan även haflingern. 
Hoppas ingen tar detta personligt.
cattis: hur rätt gissar du inte…?
Jo, men är det inte så att man inte vill att ens häst skall vara "ohälsosamt fet". Det är ju alltid svårt med träningen av en shettis eftersom det är begränsat vad man kan göra med dem.
Roxiti tränas mest mentalt just nu och det tycker jag egentligen är minst lika bra som konditions/styrketräning.
Hon var halt förra året efter att vi lånat ut henne till ridning och sen dess har hon aldrig varit helt igång och uppe i full träning. Det finns inga "mål" med den träningen längre då hon inte tävlar och därför svårt att hålla motivationen till full träning uppe.
Däremot tränar hon ju annat
och det verkar hon bara må gott av. Tror inte hon varit så samarbetsvillig annars…
Numer pensionär i Nynäshamn