Däck för inkörning?
När det pratas om inkörning så kommer det ofta upp att man brukar släpa ett däck bakom hästen, för att vänja den med ljudet, och hur det känns att dra.
Jag har funderat lite på det, och såg på min nya kör DVD hur ett sådant däck ser ut, så nu undrar jag helt enkelt hur man tillverkar, eller vart man köper, ett sådant däck.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Vi använder ett vanligt bildäck på fälg,enkelt och smidigt. Vet inte om det finns någon som använder annat.

Här används oxå vanligt bildäck! Men utan fälg. Å så fäster vi en svängel i däcket så är det bara att häkta fast draglinorna.

Åk till en däckfirma så kan du säkert få ett gammalt däck.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

När jag tog steget med Joystick att börja dra någonting så blev det lite ta vad vi har och gör det bästa av det.
Det blev ett par storhäst träskacklar och sen satte jag fast ett bildäck i ändan på de med hjälp av ett transportgrimskaft.
Lät gjorde det helt klart men inte mer än de gamla kobindslena som vi tömkört med innan..
Idag tömkör jag Joystick med vagn så de kan ju inte ha varit helt fel väg att gå i allafall
Anna-Carin
Jag har aldrig kört in en häst med bildäck! Jag tycker det låter farligt. I början försöker man ju undvika att det ska låta för mycket bakom hästen, och det låter väl rätt bra om ett stort däck som blir släpat? Däremot som konditionsträning är däcksläpning bra, tycker jag.
#5 Jag har draglinor som sätts i svängeln, däcket slår jag en kätting runt och sätter fast i svängeln.

Har aldrig haft däck bakom shettis men nordisen har haft ett traktordäck bakom sig under inkörningen då har vi fäst det som #7

"#6 Jag har aldrig kört in en häst med bildäck! Jag tycker det låter farligt. I början försöker man ju undvika att det ska låta för mycket bakom hästen, och det låter väl rätt bra om ett stort däck som blir släpat? Däremot som konditionsträning är däcksläpning bra, tycker jag."
Jag BÖRJADE inte med att ha bildäcket bakom släpandes. Först fick Joystick bara dra skacklarna som de var. Han har dessutom gått med på släp när jag kört nordisen med väldigt högljudd rockard OCH följt med mig när jag kört permobilen..
Anna-Carin

Jag har inte heller använt mej av däck vid inkörning, men mest för att jag inte riktigt förstått hur man använder det. Vi har mycket backar häromkring, så jag har sett framför mej hur däcket åker på hästen bakifrån… Men det kanske friktion och tyngd förhindrar? 
Jag har däremot använt likadana träskaklar som i #4. Medhjälpare har med hjälp av grimskaft fast i skakeländen kunnat lägga tyngd i skaklarna - och även "provocera" genom att lägga skaklarna mot hästens sidor för att förbereda den på hur det kommer kännas i svängar/vändningar.
Jag kan dock förstå om man vill använda sej av däck för att hästen ska få börja med att dra en liten mindre tyngd än en person i vagn/kälke.

#11 Jag har gått en hel del i backar med däck men inte vrit med om att det kasar fram! Så det behöver du nog inte oroa dig för
Eftersom man funderar vid användande av däck vid inkörning kan jag bara säga. Inte sätter man väl ett däck bakom det första man gör !!! Här kör vi in våra ponnyer på gammalmodigt sätt. Nämligen draglinor, skaklar, kälke SEN sätter vi däcket bakom för att träna pållen att få ta i lite grann, vänja sig vid att det kan ta emot. Men som sagt då är vi flera månader in i träningen.
Många hänger på en travsulky ganska snabbt, men som jag ser det vill jag köra in på gammalt vis för att få en ponny som går att köra för alla redskap på ett säkert sätt.
Var och en gör som det passar sig själv.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag äger inga lösa skaklar, hittade däremot gamla draglinor i form av kättingar + svänglar här på gården, kvarlämnade från tidigare ägare, som jag har dragit nytta av.
Jag har skurit ett hål i ett däck, trätt ett rep genom hålet och gjort en knut på baksidan. Jag brukar börja med att själv hålla i däcket och släpa det bakom mig, samtidigt som jag leder hästen. OM detta accepteras så hänger jag däcket bakom - jag har då en slaggjord över rumpan på hästen, framförallt för att hålla draglinorna uppe, så att hästen inte trasslar in sig i dem.
Så här ser det ut när jag tömkör med däck:
(filmat med mobilkamera, därav filmkvalitén)

jag har använnt ett sånt till min häst någon gång, jag tog ett eget gammalt däck vi hade hemma, utan fälg i, eller va de heter, o så tog ja ett grimskaft igenom de o satte fast de i linorna, man kan även göra de om man har svängel, o ta ett rep eller något o kroka fast de ed ;)

Vi använder också däck utan fälg. Om vi vill att det skall väga lite mer brukar vi lägga i några brädor med sand på så det blir önskad vikt.
Man kan lägga lite större stenar i däcket också det fungerar bra, men då vi hade ett lite mindre däck med fälg så provade vi det och det fungerade alldeles utmärkt, hoppar inte och far som ett tomt däck kan göra. Vi har färs en svängel i däcket.
Jag undrar vilken körDVD som du har sett? Jag brukar se alla jag kommer över och tänkte om det har kommit någon ny på marknaden som jag missat 
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
#21 Tack
Den har jag sett, bra film!
Har aldrig använt däck när vi kört in hästar… Inte släpa heller för den delen, tömkör och lägger på vagnen när hästen är redo. Har blivit trevliga körhästar ändå.
Gör samma som Hanna. Tömkör, och sedan vagn när hästen är redo. Har funkat bra alla gånger jag har kört in våra unghästar.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Saken är den att jag inte tror att det skulle fungera på Zally utan ett mellansteg, hon går som en klocka i tömkörningen, inge problem där inte, och det känns lite som vi inte kommer vidare där, men hon är inte redo att sättas för vagn ännu, då hon inte är van att känna något som tynger mot sidorna, och hon sätter sig nästan då hon känner något sådant, så jag skulle inte vilja börja med att sätta en vagn bakom henne.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Fördelen med konservativ inkörning är att de blir vana att det slänger lite runt benen. En del kan ju bli rädda om skaklarna kommer lågt ner, som det blir då man kör släde. Lika som en del blir rädda då det kommer en hög vagn bakom. Jag vill kunna köra alla slags redskap på ett tryggt sätt med mina ponnyer.
Man får anpassa sitt sätt att köra in efter individens behov.
Om hästen tycker det är obehagligt att känna tryck från sidan skulle jag nog inte rekommendera däck och linor. Man kan ha medhjälpare som har en lång pinne,stake eller stör, vad man nu ska kalla det, Man kan fästa pinnen i selen, och sedan går medhjälparen bredvid och undan för undan lägger pinnen emot bakdelen, för att vänja den vid tryck.
Jag gör som Hanna D, tömkör, och sätter gärna för vagnen/rockarden tidigt. Sitter gärna bakom och åker med, man är ju bekväm!
Små korta stunder där det händer något hela tiden: halt, skritt, vänd, halt-gå ur och i rockarden osv. Jag försöker tidigt lära dom att stå still, det är något jag tycker en duktig körhäst ska kunna. Att få dom att springa brukar inte vara så svårt, men att stå still!
Mitt sto drar däck, tycker att det är ett bra "mellanläge" mellan tömkörning och vagn.
# 28
Vem har sagt att däck och linor används från början ? Min erfarenhet av att köra in hästar sträcker sig låångt bak i tiden, kört in både stora och små, lätta och svåra. Skrev att man får anpassa metod efter individens behov, men att min erfarenhet är att konservativ inkörning är den mest gedigna.
Att stå stilla i alla lägen lär sig hästarna här redan som unga innan inkörningen överhuvudtaget startat. Att stå still på kommando är det absolut viktigaste i en hästs utbildning. Hästen måste även lära sig att blir man rädd stannar man istället för att fly.

#30 Teddy säger ingenstans att det är fel med däck eller menar saker till dej.
#29 Självklart skulle inte heller däcket på bakom utn förberedelse, eller utan medhjälpare. Men vill ändå ha det som mellanläge.
Kanske ska tillägga att ponnyn ifråga inte är någon unghäst, utan en 15 åring.
Jag har genom åren sett skador som uppkommit då man har använt slanor vid träning av rädd häst. Skillnaden med linor är att de sällan blir skador av dom, förutsatt att de inte är alldeles för långa så de kan snärja in sig. Samma träning går att utföra med linor som med slanor, dvs. en person håller linorna fästa i ett snöre så man kan anpassa trycket på hästens sidor eller ben. Man använder en lina i taget.
Använder inte heller linor då vi drar däck, utan skakler. Fördelen med att dra däck är att hästarna blir vana att det låter lite bakom. Har fått ta hand om många hästar som bara haft vagn bakom sig som varit helt hopplösa att få att dra annat som låter. Därav min åsikt om konservativ inkörning.
Även vår instruktör vi har här uppe för körningen, tillika lärare på ett naturbruksgymnasium använder sig av samma metod vid inkörning. Men istället för däck har han harv, med linor, då man är innonhus eller på sandbana.
Men återigen var och en har sina åsikter och gör som den vill.
#30 LÄS! Eftersom tråden handlar om inkörning, och det är det man gör med häst som är ovan vid körning, och eftersom trådskaparen frågade just om däck vid inkörning så svarade jag utefter MIN erfarenhet. INTE utefter vad jag tycker är rätt eller fel.
Jag tror jag är i din ålder, Billan, och har kört och hjälpt till vid inkörning sedan 60-talet. Jag har inte varit med om att någon av dem jag har sett, använt sig av däck, om det inte varit för just konditionsträning av redan inkörda hästar, främst då travare.
Självklart börjar jag inte med ståstillaträning vid inkörningen, utan långt innan.
Är du på hugget i dag Billan?
# 34
Om du läser vad som svarats tidigare i flera inlägg aå har frågan besvarats. Vad man vill säga till ovana är att vill man kunna köra annat än bara rockard så kanske det är bättre att träna hästen med ljud bakom. Det är min erfarenhet, men jag kanske har kört in bara hopplösa hästar då.
Jag är inte på hugget, men vet hur viktigt det är med en trygg häst framför de redskap man ska använda. Sett alldeles fär mycket olyckor som beror på att man fuskat med de mest elimentära i utbildningen.
Och ja vi är nog i samma ålder, men vi kan ju ha olika erfarenheter ändå.
Billan, jag tror vi menar i stort sett samma sak. Att sätta säkerheten främst. Det går inte att på ETT sätt beskriva hur man kör in en häst, den ena kan man sätta för nästan på en gång, och den andra är vaken och bakrädd och kräver mycket mer förarbete.
Vad vi inte har nämnt än, är att man behöver ha MINST två medhjälpare. En på var sida om hästen.
# 36
Den här tråden handlar egentligen om att dra däck bakom hästen, men då det diskuteras inkörning vill jag ge ett tips på en suverän DVD-film till er som läser tråden och ska köra in en häst. Den heter "Hästens inkörning" och är gjord av Hans Sidbäck. Jag har själv gått kurs för honom och han är fantastiskt duktig!
Filmen går att beställa via hemsidan www.sidback.se
#39 - det viktigaste vid inkörning av häst är väl att hästen förbereds väl för att ha vagn bakom sig och att den sen kan dra vagnen lugnt och avspänt. Vilken metod man använder sig av spelar väl egentligen inte så stor roll om man bara når slutmålet på ett bra sätt - en väl inkörd ponny.
Den metod jag har hittat som passar mig är att först tömköra tills ponnyn är så lydig som jag vill ha den. Sen tömkör jag med däck bakom tills ponnyn inte lyfter på ögonbrynen när däcket hoppar och skramlar bakom, i skritt och trav. Då känner jag mig trygg i att sätta hästen i vagn och köra.
Man kan säkert hoppa över däck-ledet (lösa skaklar, släpa eller vad man nu använder) på de flesta ponnyer, men har man råkat ut för en som det inte hade fungerat med (jag hade en som sparkade som tokig när en lös "skakel" lades mot sidan på henne
) så gör åtminstone jag mig gärna det extra omaket med däckvarianten - som fungerar väldigt bra för mig. Sen kan det variera ganska mycket hur många gånger man behöver använda däcket - Esska t.ex tömkörde jag med däcket 2-3 gånger innan vi satte henne i vagn, medan jag har använt det betydligt fler gånger på en del andra ponnyer.
Skälet till att jag började med att släpa däck var så enkelt som att jag inte äger några lösa skaklar eller någon släpa, så däcket fick bli ett substitut för detta. Och, som sagt, det har fungerat jättebra för mig.
Man ska iallafall INTE göra som en travtränare jag jobbade hos gjorde!
Han hade unghästar (ca1,5år) på en gård där dom kördes in med skygglappar på huvudlaget och speedcar till vagn.
När dom sedan kom till den andra gården där jag jobbade, ja då skulle dom helt plötsligt köras på ett nytt ställe, utan skygglappar och med en rockard, som var både tyngre och skramligare!
Kan ju lova att de flesta av dessa unghästar INTE var väl inkörda, utan det hände både det ena och det andra flera gånger när vi körde, en fick panik, en annan gång var det en som slog bakut och fick tömmen mellan benen. Ja, jag minns inte allt, men inte var det väl inkörda hästar iallafall. Rent livsfarligt tycker jag.
Men det är väl travvärlden i ett nötskal (på de flesta håll iallafall).
Har kört in både stora o små hästar med däck bakom men inte alla ibland känner jag att de inte behövs o i vissa fall kan det vara riskabelt.