Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 444 ggr
Rubiinen
0

Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag precis vart o provkört en shettis som var jätte snäll! ( Letar efter foderhäst) Han är en 10årig hingst.. Och han är väluppfostrad. Han var jätte snäll i  körningen och lyssnade bra på hjälperna. Men han springer ganska stelt och är väldigt trippig. Sen så kan han inte gå i hagen med vemsom helst han måste gå med en VÄLDIGT ranglåg valack så att det ska funka. Han ska även kastreras nästa vecka. Men han var helmysig och hålla på med  och att köra. Han är tydligen väldigt duktig i Precision och han älskar det. Och det är framförallt det jag vill tävla.

Men… Hon som äger de hästar som jag håller på med nu, säger att jag få ta hennes häst Cornelia på foder eller bara vara "medryttare" ( Kör iställer för rider) ocj köra henne hur ofta jag vill och inte betala nånting. Och hon är jätte duktig i precision och hon älskar det också… Och henne får ja tävla hur mycket jag vill… Men hon är inte så trafiksäker. Bilar går bra , men lastbilar o traktorer är hon ganska rädd för Fundersam Och hingsten är hur trafiksäker som helst. han bryr sig knappt om sånna saker… Men Cornelia är också jätte mysig.. Nu vet jag inte vilken jag ska "välja". Det lutar åt Cornelia för jag har tävlat henne o kört henne ett tag, så jag vet hur hon är. Men hingsten , det var lixom kärlek vid första ögonkastet Glad  Tycker redan om honom jätte mycket. Fastnade speciellt för hans "mysighet" och så hade han ETT blått öga.. Tycker han var så himla go o söt!  Vilken tycker ni låter bäst?

Behöver lite hjälp :)

( på bilden är det Cornelia)

Sherlock
0

Sånt här är ju bara jättesvårt att ge goda råd på!

Jag förstår inte varför man ska kastrera en hingst som är 10 år. Det kan bli komplikationer med tanke på åldern, dessutom är "hingsten" redan befäst så vad är vitsen? Fråga om det. Sen är det bökigt att ha en hingst uppstallad….

En häst som är rädd för traktorer och lastbilar kan man träna. Ja det lutar nog för min del åt Cornelia. Du kan ju börja med att promenera henne förbi lastbilar och traktorer och ge henne mycket beröm när hon har klarat av det. Det stärker förtroendet mellan dig o hästen när ni klarat av saker tillsammans.

Vad du ska prata med Cornelias ägare om - är - att om hon ska säljas så har du första "tjing" på att köpa hästen. Lycka till.

Pyttis
0

Om jag var "i dina kläder" skulle jag nog välja tjejen, henne känner Du ju bra och har tävlat med, och det har ju gått jättebraGlad Även om killen är jättetrevlig. Lägg lite träningstid vad gäller "tyngre trafik" på "din tjej" istället, Du ska se att det fixar DuFlört

Midlingur
0

Jag hade tagit båda, men sådan är jag - tidsoptimist :D

UG
0

Om jag hade varit intresserad av hingsten och köpt den, skulle jag kastrera den. Jag tror inte riskerna ökar för kastrationen bara för att ponnyn hunnit bli 10 år. Jag kastrerade en åttaåring jag köpt nyligen. Var inga problem.

Hingstar som inte används i avel tror jag generellt mår bättre som kastrerade. Nu fungerar min åttaåring bättre på trånga tävlingsplatser bland folk och främmande ponnyer. Jag tycker att man som hingstägare har ett stort ansvar över sin ponnys uppträdande på tävlingsplats. Hingsten du är intresserad av verkar vara en fin brukshäst du tänker använda. Ponnyn tror jag blir mer användbar kastrerad.

Rubiinen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ägaren till Hingsten (han heter Monnet) säger också att han kommer troligtvis inte ändra nånting på sig, hennes vet. har sagt det. Han är för gammal, o han kommer alltid tro att han är hingst.  Hon som äger Cornelia (helen) tänker inte sälja henne. Det är hennes lilla sötnosSkrattande. så det är inget problem.

Men jag tror att jag ska välja Cornelia, även fast det känns som att jag ger upp en fin häst Fundersam Det är Monnet på bilden. Han är fuxen.

Between
0

Jag hade valt hingsten, för om du köper honom så finns ju ändå stoet kvar, som du kanske får hålla på med iaf! Så då får du tvåien :D

5# Är fuxen på bilden hingsten?

Rubiinen
0

#6 Jag ska inte köpa honom… Bara ha honom på foder isf… Ja det är han på bilden.

Sara.minishettisarna
0

hej frida:)

du vet vad jag tycker, Gör som du själv känner! Det är vikitgt att du inte tar in för mycket utifrån för dom vet ju inte din situation;)

kramizar sara