Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 975 ggr
AusaBausa
0

Tränsvänja unghästar, när?

Såg att det diskuterades lite om träns på unghästar i en tråd…

funderade lite på NÄR är det ok att börja vänja sin unghäst vid träns? Är det olika för hingst/sto?

icansson
0

ja tycker att vid runt ett års ålder är ingen fara det är upp till var o en. Men tycker det inte är okej att leda i tränset utan ha ev en grimma under eller något annat så det inte rycker i tränset. Man behöver ju inte brådska med att sätta träns på en så pass ung häst men min egen åsikt tycker jag att det inte är någon fara med det.

Jobbade mycket med hantering av en stor unghingst(ardenner) o där hade jag träns på han ledde han med grimman under men då han kunde bli stark kändes det bra o ha träns på han med. Detta gick jättebra.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
RC71
0

För dom flesta lite större raserna är det tränstvång för hingstar f.o.m. ett års ålder och f.o.m. två års ålder för ston vid utställningar och premieringar. Så på våren när pållarna fyller ett brukar jag börja vänja vid träns Glad

VeronicaP
0

Det beror helt på om jag ska göra något med hästen som åring om det är en hingst då börjar jag vänja den vid bett en tid innan det är dags att visa så den är van vid både och faktiskt. Brukar börja med att de får ha tränset på sig i boxen och sen under grimman osv

stona brukar bli när de ska köras in eller ridas in typ.

zettan
0

mina brukar få träns på sig som 1 ½ åringar. De får lära sig att ha tränset på sig i boxen i början. Sen börjar vi ta lite lättare promenader. Då har jag grimman över så jag inte rör hästen i munnen.

SofiaChristina
0

Jag brukar börja med träns på mina på vårkanten när dom är två.

AusaBausa
0

Om man ska som jag då visa hingst som är 1-år ska man ha träns då?

VeronicaP
0

#8 Nej det behöver du inte

AusaBausa
0

är det fel o ha det på honom?

Det är tränstvång vid 2 år på hingst på utställning va?

Annette
0

Jag visade en 9-månaders hingst i träns eftersom det var krav på det på den tiden. Han tog ingen skada av det.

ThiffannyJ
0

Börjar tidigast vid 2 års ålder. Vill att de ska lära sig lyssna till röstkomandon innan de får in ett bett i munnen.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

MadeleneJansson
0

Hösten då de är 1½ år gammla tycker jag är lämpligt. Dom går på sommarbete hela sommaren och är "lediga" och när dom kommer hem på hösten börjar jag att jobba med dom. Eller… det är ambitionen iallafall…

sanne
0

Har börjat på våren när dom är ett år, på vissa utställningar är det träns tvång för hingstar redan vid 1års ålder. så länge man inte drar o sliter hästen i munnen ser jag inte att det skulle vara någon fara att ha bett i munnen.

Hanna-D
0

Brukar börja vid två års ålder, jag har ingen anledning att börja tidigare.

icansson
0

tycker det va en bra tråd detta då de tidigare blev diskution i en annan tråd angående att vissa tyckte att de va för tidigt med träns på en unghäst o va visst bara en om inte tyckte de. Men här ser man att det är fler som börjar tidigt o då blir "X" rentvådd.

ThiffannyJ
0

#16 Jag frågade bara varför, kallar du det en diskussion? Och vad menar du med rentvådd?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ellinor Johansson
0

Min åsikt

Det beror på av vilken anledning man väljer att sätta bett i munnen på en ungponny.

Ska hingstarna ställas ut måste man prova ut ett bett som de trivs med innan utställning.

Ska bettet vara någon form av förstärkning vid lydnads träning eller utbildning av ett och tvååringar förstår jag inte tanken.

Våra ungponnyer ska lyssna på, förstå och lyda kommandon innan det får ett bett i munnen.  Det viktigast är att de alltid ser oss som flockledare och respekterar oss. Min erfarenhet är att om pålle förstår vad jag vill att den göra så gör den det utan att ha ett bett i munnen.

icansson
0

#17 du skrev att du hade sett de diskuerats. De jag skrev menade jag inte på att de va p.ga det direkt. Utan jag såg det som ett tillfälle att skriva här då en på fokus fick kommentarer då hon/han hade träns på sin unghäst. De jag menar då med rentvådd va att jag ville bara konstatera att de som kommenterat hennes/hans inlägg kan se i denna tråd att det finns fler som har träns på unghäst.

Pernilla77
0

Jag trodde att det var bett tvång även på 1 års hingstar.
Så min är hyfsat bettvan nu. Stona börjar jag när de är 1 ½-2 år.

Var det inte 1 års gräns på hingstar förut?
Eller har jag drömt det

Annette
0

#20. Jo, det var från ett år förut. Det ändrades för inte så länge sedan.

Pernilla77
0

#21 Tack, vilken koll jag har Glad