Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 5685 ggr
Maliiin
0

Kliar sig?

Flera av hästarna i stallet har börjat klia sig. Speciellt min ena. Hon började klia sig nästan direkt när hon kom hem. Då kliade hon sig vid mankammen. Så jag tänkte att det kanske var värmeeksem då hon har en massa päls och man. Så jag klippte henne på halsen. Då blev det bättre. Men nu har hon även börjat klia huvudet. Ganaschen och så. Även ett par av de andra står och kliar sig ibland. Men mitt sto är värst. Vad kan detta vara? Hon får inga utslag! Utan bara kliar bort pälsen.

Tacksam för svar!

Ahnna
0

Pälsätare eller löss i största allmänhet? Har du delat pälsen ända inne vid huden och studerat om det är nåt som kryper där?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annette
0
Maliiin
0

Jag har också funderat på löss! Men hur ser man det? Syns det väl om det är nåt som kryper där inne?

Maliiin
0

Har läst lite nu! Å det bästa kanske är att behandla med Etotal då? Men ska man behandla allihopa? Eller bara mitt sto och fölungen som står i stallet? För de andra har vi inte sett nåt på. Utan mest att vi sett dem stå å klia ibland. Men på stoet å denne fölungen så är ju pälsen  borta på vissa ställen.

Vart köper man etotal och vad kostar det? Sådär på en höft bara så man har nån hum av det!

Ahnna
0

#4 Jag skulle behandla alla, eftersom de verkar klia sig ibland också. Löss smittar rätt fort och behöver inte synas direkt.

www.stuteriprecious.se

Annette
0

#4. Granngården säljer Etotal. Minns inte vad jag gav för det, 200:- kanske.

Maliiin
0

#5 Ja det kanske är lika bra! Annars får vi väl hålla på i evigheter. Men hur blir det med de två som vi håller igång och kör? Om man inte får borstaObestämd

#6 Jasså men då är det ju inte svårt å få tag i. Hur mkt kan det gå åt då tro? Vi har 5 fullvuxna shettisar och ett shettisföl.

Annette
0

#7. Köp en, så har du i många, många år Flört.

Ahnna
0

#7 Hur länge får man inte borsta då? Om det bara rör sig om några dagar så är det väl enklast att låta dem vila.

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

Man ska inte borsta under behandlingen, då borstar man ju bort pudret. Meningen är ju att det ska sitta i pälsen och döda de nya som kläcks, eftersom äggen klarar sig mot pudret.

kajsa-kavat
0

Finns verkligen Etotal att köpa, blev inte det indraget förut ? Hur som helst, jag skulle inte behandla med det om jag inte vet säkert att hästarna har någon form av ohyra, men det är min åsikt.

VeronicaP
0

Etotal finns för mink tror jag det är och det funkar hur bra som helst

bjaarka
0

Hej

Jag skulle heller inte välja Etotal. Det är mycket svårt att få in pudret i deras vinterpälsar, isf. är det bästa sättet att hälla pudret i en nylonstrumpa och sedan "dutta" på i det området du tänkt behandla. Behandla hela hästen med detta är inte roligt då det ryker mycket och man mår själv inte så bra efteråt (även om man står ute). På mig kliade det i näsa/halsm kliade i ansikte i flera dagar efteråt (hade ändå munskydd på mig och har själv inga allergier el. liknande).

Fick tipset om detta själv av en veterinär. Tyckte att det fungerade ett tag (behandlade mot löss/ pälsätare) men effekten varade inte fram till våren utan allt började om efter ett tag. Mardröm då min ena häst kliade sig blodig…

Sedan fick jag tipset av min veterinär att köpa ett medel som man egentgligen köpe till hund och droppar in på huden på 2 ställen (mankamm, svansrot)  (minns ej exakt vad det hette men är vanligt till hund el. katt), dock tog man lite större dos.

Detta var mycket effektivt och mina hästar blev bra, man skall även med detta medel återbehandla efter en viss tid (för att täcka de nya som kläcks).

Sök lite på nätet, vet att det är fler som använt sig av detta på sina hästar och fått mycket bra effekt .

Mvh Lotta

CamillaE
0

Jag köpte Etotal på Dalvikskvar för 185:- och ja sa att jag skulle behandla hästar. De står på burken att de är till Jakt iller.

Mmia
0

#12 Det är till Jaktiller Flört

Så mkt Etotal som det finns att köpa och säljs måste väl någon fundera på hur mkt Jaktillrar det finns i Sverige som måste avlusas.

VeronicaP
0

#15 Ja så är det *S* jag har ju en burk här hemma ;-)

#13 Har aldrig haft problem att använda det på shettisarnas vinterpäls heller har bara hält en sträng från öron till svans (ungefär)  Har inte ens behövt masserat in det det har krupit ner av sig själv till slut.

Maliiin
0

Vi kommer nog köra på etotal då majoriteten använder det!

Men hur blir det med de hästarna som går täckade? För två av dem är helklippta. Har inte visat något men kommer behandlas ändå. Två är halvklippta och klarar ju sig faktiskt utan täcke nu när det är milt. Så har vi ju en som fäller massa nu och fölungen då. Men som sagt dom täckadeObestämd

VeronicaP
0

#17 Man ska bara behandla om de har löss/pälsätare , det är ju inte alla som får det ju , de måste vara mottagliga

Maliiin
0

Okej. Vissa tycker att man ska behandla hela högen eftersom dom ändå kliat sig. Men man kanske bara ska ta de som verkligen syns att de har kliat sig då? Å sen ta de andra om dom skulle få med?

Annette
0

#19. Det är nog som när det går huvudlöss på barnen i skolan, behandla bara de som drabbas, annars kan de utveckla resistens.

Maliiin
0

Okej då får det nog bli så! Men hur fungerar det med Etotal och dräktiga ston?

[Billan]
0

Jag har behandlat de dräktiga då vi hade problem för några år sedan. Inga problem.

AnnaLundin
0

Vill man slippa Etotal så är även Switch (och Flusa, som är till kor och får) effektivt mot löss.

Flusa använder man för avlusning av får i alla fall och jag har använt det mot pälsätare på häst också.

Maliiin
0

Låter bra! Men om det nu skulle vara som så att de som går med täcken får att. Hur blir det då? Kan man lägga på täcke ändå å ska man tvätta dem sen efter när behandlingen är klar?

Lise
0

Två av mina ston brukar klia av sig pälsen under vintern. De har inte ohyra och veterinärer har kollat dem utan att hitta någon orsak. Jag tror att det är för de blir för varma (bor i Skåne och har sällan minusgrader). Jag har provat det mesta utan resultat, men förra året hittade jag Ekholms PROBolja och den fungerar. Den luktar inte gott men den hjälper!

Etol var för många år sedan godkänd till häst, men blev sen indragen och får idag endast användas till mink, varför vet jag inte men mina veterinärer rekommenderar inte den längre till häst.

ThiffannyJ
0

#25 Vi har också provat Ekholms PROBolja, men det hjälpe inte, den innehåller alkohol så det blev snarare värre!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Maliiin
0

#25 Med tanke på att jag klippt mitt sto å hon fortsätter klia så måste jag behandla henne. Och det kommer inhandlas etotal på måndag då det rekommenderas av de flesta. Men tack för tipset ändå=)

Ahnna
0

Hundschampo mot löss har funkat på min grabb.

www.stuteriprecious.se

zettan
0

jag fick behandla 2 ston men etotal. Den ena har kliat av sig stora fläckar medan den andra börjat klia sig och tappar små tussar bakom öronen. Men den tredje visar inget tecken på att klia sig så henne behandlar jag inte.

bjaarka
0

Hej

När jag fick rådet av veterinär att anv. etotal så sa han att det var viktigt att det skulle det masseras in i pälsen i det området som drabbats -oftast hals, mankamm, bog. Det räckte enligt honom inte bara med en sträng då detta preparat verkar genom vad jag förstår genom kontakt, går ej in i blodet som tex. switch. Därför är det också viktigt att behandla igen ef. ca. 10 dag då nya äggs kläcks (äggen är skyddade).

Fick då också rådet att ha hästarna inne något dygn så det fick verka. Är det tex regn eller blötsnö ute är det ju inte så bra…

Nylonstrumpa och hälla i pulvret i och "dutta" i området som är drabbat är mycket effektivt och ett lätt sätt att få på pulvret + mer ekonomiskt, blir inte så mycket svinn då.

Bara tips…

Mvh Lotta

Milton1
0

Hejsan

Min shettis fick pälsätare förra vintern och etotal hjälpte inte alls. Så jag fick utskrivet av veterinären top shot on och efter några dagar var min shettis av med pälsätarna. Men på bruksanvisningen stod det att man skulle raka hästen för bästa resultat så när jag märkte att han hade blivit av med dom tvättade jag täckena och de kom inte tillbaks.

Det låter som pälsätare då fler hästar har börjat klia sig men min kompis häst en nordsvensk hade väldiga problem med att han kliade sig. Men veterinären hittade aldrig några pälsätare däremot var hästen torr i huden så han skulle ha olja i maten varje dag. Efter det har han slutat att klia sig.

VeronicaP
0

Men hur ser man att det är pälsätare då ??????

Kan man se några djur eller ??

Ahnna
0

#32 Ja, de syns tydligt i pälsen.

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

Nu har jag varit å köpt Etotal! Fanns mkt riktigt på Granngården för 189 kr=)

Han i kassan läste på burken å sa: Jaktiller, all annan användning otillåten. Sen tittade han på mig! Ja svarade: Japp! Jaktiller e de nya intresset! Haha! Han vet ju vem ja är å att ja har häst så ja tror inte han gick på den biten, men ändåTungan ute

Så nu ska vi bara försöka hinna me å behandla de drabbade idag!

Maliiin
0

Blir man förbannad eller? På väg till stallet vänder jag på burken av någon anledning å får se utgångsdatumet på Etotalen! Å vad står det? Jo, Används före september 2007FörvånadSkrikandes

Så det är bara å åka tillbaka med den imorn! Sen får ja dra till Vimmerby å se om dom har någon med ett bättre datum på där!

Å med tanke på att jag idag insåg att jag köpte yoggi igår som va tre dagar gammal så va detta droppen! Ja var vansinnig! Lust å slänga den i Etotalburken i skallen på dem! Grr!