Rangering i utställnings klass.
Vilka regler finns för rangering av hästar i en klass där flera fått samma poäng. Har en gång i tiden lärt mig det, men verkar vara nytt sätt nu.
Högsta poängen på rastypen ska gå först, om flera har samma poäng på rastypen och samma slutpoäng är det domaren fritt att sätta den ponnyn domaren tycker är bäst först.
Då jag har skrivit har man sett till siffrorna i turordning alltså typ lika,huvud hals & bål lika, benen olika då har den som haft högsta siffran där stått först. Men sedan i finalerna var det fritt att sätta en pålle med lägre poäng före en med högra.
Men det kanske är nytt, nu då.

#2 Det är fortfarande så , för det är ju de hästarna som håller måttet hela dan som ska gå segrande ur striden om man säger så ;-)
På andra rasers utställningar tar man ingen hänsyn till poängen de fått tidigare, utan utser BIS ReservBIS/BIR som den som är finast när dagen är slut.
Jag har sett hästar med höga poäng, som ser ut att sova i BISringen, slå en med lägre poäng, fast den är fräschare och visar upp sig mycket bättre.
Rättvist?
# 4 Billan frågar om rangering av hästar i en klass där flera fått samma poäng.

Jag har även hört att först kommer typen, sedan traven. Men jag tror att domarna kan göra som de tycker där. Endel vill ju slopa poängen helt på utställningarna.
Som jag skrev tidigae är Finalerna är en ny tävling då spelar poängen de fått tidigare ingen roll.
Det var rangeringen i klassen de grundbedöms i jag undrade över.
Skulle inte det vara lite underligt då om traven skulle avgöra, då skulle väl den stå som nr två i bedömningen. Det jag fått lära mig var dessutom av samma dommare som i Köping. Jag har en känsla av att det är lite dommarens egen smak som styr.

#6.Detta hörde jag innan jag började med Shetland, så det är möjligt att det gäller mer sportponnybetonade raser. Jag tror också att domaren har frihet att bestämma själv där. Och det är väl rätt, tycker jag :)
#5 Oj då ber så hemskt mycket om ursäkt! Men inlägget var till #3, glömde skriva det, hon var ju inne på samma sak.
#8 Stämmer. Gångarterna har större betydelse på sportponnyer, och ffa halvblod.
I enskillda klasserna ska man plocka isär hästarna och tittar på varje bit för sig, så ska det vara, för att sen räkna ihip poängen till en summa.
Dommarna har i regel bestämt sig redan i grötlunken vilken individ den vill ha först i ringen, stämmer det inte när man plockat isär var del för sig och satt poäng, ändrar man i protokollet så det blir som man tänkt sig. Poängen i sig har egentligen inte någon betydelse, MEN på sätt och vis är det bra att den finns och att dommaren får motivera sina siffror.
I Finalerna är det en NY tävling där man helt ska bortse från tidigare poäng.
Det jag skrivit ovan är till grund för att jag är emot Dubbelgulds diplomen. Utställning är en skönhetstävling, man dömmer inte efter strikta regler, utan vad man själv tycker om. På en avelsvärdering ser man mera till individens värde i aveln, altså till de enskilda bitarna, inte till hur vacker den är .
Man behöver bara gå till vår hundavel i världen för att se vad skönhetstävlingar har ställt till med. Även där har man glömt bort vad olika hundraser var ämnade till egentligen och avlar bara på skönhet.
#Det kanske finns regler för hur domarna skall förfara..
Veritas odium paretFörvånad
# 11
Det är ju det jag frågar efter !!
I finalerna är det INTE en ny tävling!!! Den med dagens högsta poäng blir BIS osv. I alla fall på shetland. Och även på ponnyutställningar jag varit på.
Utom på EN utställning där jag varit, och då blev det ett HERRANS liv på den som kande sig förbigången.
Jag menar inte att jag tycker att det ska vara så här, bara att det är det.
#12 Grundläggande regler för utställningar för att utställningsresultat skall vara avelsvärdegrundande finns i SH:s storeglemente.Där finns inget som stipulerar viss delpoängs betydelse i rangering.
Ponnyföreningar mm. har vanligen inte exakta eller likadana regler. Vad som gäller vilka poäng mm som skall placers först osv
För SSS gäller att:
Regler finns i checklistan för SSS utställningar.
Om flera ponnyer uppnått samma poäng vid rangeringen ska domaren sätta den ponny först som har högsta typpoäng. Därefter kan domaren rangera ponnyerna efter eget omdöme. Bästa typpoäng uppväger dock ej någon delpoäng under 7.
Domarkonferens är också ett forum där man går igenom vad som skall gälla.
Dessutom får domarna personlig information över gällande regler.Reglerna har förändrats över tiden.
För exakta regler rekomenderar jag dig att kontakta SSS utställningskommitte.
Angående sommarpremiering.
Jag är en hängiven förespråkare. Men att säga att alla premieringsförättare utelämnar det egna tyckandet vid avelsvärdering kan jag tyvärr, trots att jag önskar motsatsen, inte hålla med om fullt ut. Vad jag kommer på nu har jag bevistat sommarpremiering av shetlansston och sett 9 olika premieringsförrättare.
Veritas odium paretFörvånad
#13 Jag har varit på flera tävlingar där finalen är en ny tävling. Det är inte alls den med högst poäng som nödvändigtvist blir BIS. (eller res-BIS heller). Har varit på en tävling där andra placerade ponnyn blev res-BIS, Ettan i den klassen blev utslagen i Championatet).
Tror det var -98 Som Set me Free blev BIS med 41 poäng. Hingsten som blev BIM hade 43 poäng. (Hon slog ut ston som hade 42 poäng som hade blivit Champion och där med var i BIS ringen).
Delad glädje är dubbel glädje :)
# 13
Finalerna behöver inte ta hänsyn till tidigare utdelade poäng.
# 14 Tack för den rekommendationen…
Angående sommarpremieringar vet jag inte hur många jag varit på sen 1960 men nog är det en hel del likaså många olika premieringsförättare. Jag har inte sagt att premieringsförättarna utelämnar sitt eget tycke, MEN jag skrev att man ser mera till avelsbiten på en premiering. Är det fel ?
Hingstpremieringar och mönstringar har jag bevittnat ( inte alla men de flesta ) sen slutet på 1980 talet, säger inte att jag kan mera för det, men nog har jag sett och hört en hel del.

#13. Jag har också varit på Shetlandsutställningar där ponnyer med lägre poäng blivit BIS. Kan ta Nossebro 2007 som exempel.

Har varit på ett par utställningar där domaren verkligen uttrycker att Championat och BIS är en ny tävling. Där är den som för dagen är bäst oavsett poäng.
Som Annette säger se bara Nossebro 2007 !!!
även Vartofta 2008, sa domaren att nu är det en ny tävling, när BIS ringen gick !

#13 Finalerna är en ny tävling och att det blir liv kanske är så att de som för liv inte har riktigt koll på det och tycker det är konstigt, men som sagt jag har varit med om det och kommer säkert få vara med om det igen.