Vad är tokosel?
Läste just i en annan tråd (Kraftfoder till dräktiga ston) att man i vissa delar av landet måste ge tokosel till dräktiga ston. Jag har inte hört ordet tokosel tidigare, vad är det för något?
Vill inte kapa den andra tråden, skapar därför en ny =)
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Tokosel är tillskoll av selen. Jag ger det till alla hästar 1 gång/vecka.

selen finns i jorden men det börjar bli brist på de i vissa delar av landet… därför kan det vara bra att ge lite extra. ibland ingår det selen i vanliga mineralfoder så då får man se upp för att man inte överdoserar.
Hur vet man vart det är brist? Kan man ge tokosel bara för och vara på den säkra sidan?
mina ston har ju inte så långt kvar av sin dräktighet, kan jag börja ge dem det nu?
Köper man inte det på apoteket? Vad kostar det?

Jag har aldrig gett det till våra hästar .
Vet att vi har väldigt bra mark här och att våran matjord är väldigt bra (för bra att ha hästar på säger bönderna runt om ) *S*.
Tog blod prov på en häst för ett antal årsedan där blodprovet var hur bra som hest.
Har nog faktiskt inte hört någon här i våra trakter som ger det om jag ska vara riktigt ärlig.
Kom bara ihåg att selen behövs i MICRO små mängder och att SELEN ÄR MYCKET GIFTIGT vid överskott!!
#3 Det köps receptfritt numera på apotek. Finns i olika storleksmängder.
Har sedan mer än 30 år tillbaka gett det till alla pållar.
I våra trakter ger nog de flesta Tokosel till sina dräktiga ston då jordarna här är selenfattiga.
Jag ger alla mina hästar Tokosel. Har så gjort i många år.
Här finns att läsa. Hoppas länken funkar. Har varit och köpt 2 kg idag. Jag märker på mitt halvblod direkt om hon får eller inte får.
#3 Jag gav ca 650 kr för 2kg ( med recept, har 5 hästar). Tror 800 gr burken kostar runt 300-350 kr
Kanske ska tillägga att jag ger också ALLA mina hästar och har så gjort sen början på 80 talet.

Hur vet man om en häst har selen-brist? Går det att se utifrån eller måste man kolla via blodprov?
I hästarnas saltsten (10 kgs) i hagen finns det ju selen + att det finns selen i mineraler. Behöver man ändå köpa tokosel och ge?

mina får oxå selen, men jag ger ihop m Evitamin. Är rädd för muskeldelegation hos fölen..
Man kollar med blodprov. Då vi fick en fölunge som hade brist trots tokoselgiva tog det två månader att få svar. Hade inte vi gett fölet selen tillskott intravenöst utan att veta hade den dött.
De flesta här har visst inte förstått riktigt att Tokosel är en kombination av Selen och E vitamin? Dessa två komponenter behövs IHOP för att kunna fungera korrekt.
Samma här som Sanne, det jag är mest skeptisk till är egentligen att ge det en gång i veckan då selen inte lagras i kroppen. Det borde ges dagligen pga det men det vågar man alltså inte pga förgifting.
Har sett selenförgiftning på en gris en gång som fick för hög dos, han blev svag i benen, fick darrningar, kramper alltså samt att han fick svårt andas. Men på gris sprutar man intramuskulärt och hästen ger man oftast i fodret vilket försämrar upptaget.
Skulle ni våga använda er av Tokosel som hade bäst före datum för två år sedan? Jag är nojjig vad gäller allt som passerat det magiska datumet. Fick en två kilos hink av veterinärassistenten på mitt förra arbete, hon påstod att det var ofarligt att ge detta, enda som kan ha hänt är att E-vitaminen försämrats. Kluven…
#16 Det är bara effekten som kan minskat…
#16 Ja det hade jag gjort. Kolla bara så det inte har varit fuktigt och är klumpigt.
Har själ gett tokosel som varit "för gammalt".
#18 Det har inte varit utsatt för fukt. Provar nog att ge dem av det.
Provar igen: Om hästen får mineraler (med selen i) dagligen + att den slickar på en saltsten (med selen i) dagligen; är det då nödvändigt att ge Tokosel?
Har aldrig gett Tokosel under alla år med egen häst(16 år) men detta är ju mina första dräktiga ston och selenbrist är ju väldigt farligt så därför undrar jag lite extra mkt:)
Som någon skrev så kan effekten vara mindre än ett som är färskt, man får ge lite större dos.
# 20
Det brukar inte täcka selenbehovet för ett dräktigt sto, men kanske för en sporthäst.
Vi ger tokosel en gång i veckan till alla våra hästar.

Det absolut bästa är ju om man fodrar med analyserat grovfoder så att man kan räkna ut hur mycket selen man ploppar i hästarna eftersom att det är tillsatt i de flesta mineraler och även i vissa färdigfoder.
Håll också koll ifall ni ger era hästar E-vitaminer, de flesta av dem innehåller också selen.
Som sagt så är ett överskott farligt men det är precis lika farligt att ligga för lågt och framförallt på ett dräktigt sto.
#22 ok tack.
Jag o en väninna ska gå ihop och köpa en 2 kg:s. Kostar enligt fass 635 kr utan recept.
Tokosel fick jag utskrivet av veterinären för måånga år sedan. Är det inte E vitamin i oxå? Men nu minns jag inte varför…varför behöver man ge extra av detta nu igen??
muskeldegenaration? ngt mer….mina verkar må bra iaf, det är ju svårt att veta om de får tillräckligt med E och selen men….för mkt är ju inte bra heller…
#26 - det ÄR E-vitamin i Tokosel
Som #15 skrev - selen och E-vitamin samverkar och kan i viss mån ersätta varandra, enligt SLUs foderhäfte "utfodringsrekommendationer för häst".
Det man också kan veta är att enligt samma skrift är dagsbehovet av selen 0,2 mg/100 kg häst, vilket för en medelstor shettis innebär 0,4-0,5 mg. Maxtoleransen är angiven till 5 mg/100 kg häst, vilket för samma ponny innebär 10-15 mg. Det är alltså ett ganska stort spann mellan maxtolerans och dagsbehov.
Jag ger selenberikade mineraler till alla mina hästar - alltså inte bara de dräktiga stona - på vinterhalvåret och sommartid får de selen med e-vitamin i dricksvattnet i hagen. Vi har generellt selenfattiga jordar i Sverige och man brukar kunna räkna med att grovfodret inte tillför något selen alls. Ger man en normal giva som täcker dagsbehovet så är nog risken väldigt liten att man överskrider maxtoleransen…
I länken som jag skrev i #9 så står där om överdosering ockå.
Tusen tack alla ni som svarat 
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Jag ger alltid dräktiga ston och 1-2åringarna Tokosel. Risken för överdosering är väldigt liten då det krävs stora mängder eller som någon skrev intravenöst.
Risken för muskeldegeneration är stor på shetland. Så var extra noga med era shettisston. Ett svagt föl riskerar att dö pga att det inte tar sig upp och diar. Det känns ju onödigt om det skulle bero på selenbrist.
Ett mått/v är rekommendationen till ett dräktigt shettissto. Även om hon inte väger 400kg.
Pratade med veterinären häromdagen om Tokosel vilket numera var receptfritt!
Hon tyckte inte man behövde ge det rutinmässigt utan bara vid särskilda skäl, kanske fram på vårkanten när näringen sjunker i hö. Sedan beroende på vilken kraftfodergiva man ger.
mina får ju miner blå och det innehåller ju selen så det ska väl inte vara nödvändigt…. (tänker på mina unghästar har inget dräktigt sto)
Om du ber din veterinär att få recept på tokosel får du ner priset ordentligt ( beror ju på förstårs vad ni betalar för receptutfärdandet ).

Har i många år gett 1 kryddmått om dagen till mina connemaror. 1/2 kryddmått till fölen. Som någon skrev så får man bästa upptaget av en liten dos varje dag i stället för en större dos en gång i veckan. (Det går 7 kryddmått i ett dosmått som medföljer burken. )