Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1183 ggr
HannaDolly
0

raka nu?

Om man rakar sin häst nu, förstör man pälssättningen då? Blir sommarpälsen annorlunda? Min shettis har inte börjat fälla än , men nu det senaste har hon börjat svettas en del  när jag är ute och kör .. tycker synd om henne .. :/

CarinaA
0

Jag har klippt ponnier så sent som i mars o det har ändå inte synts när sommarpälsen kommit fram !

Kris_J
0

Vår första shetlandsponny köpte vi i jan/feb hon var nyrakad när hon kom till oss, det tog väldigt lång tid innan hon blev riktigt normal i pälsen igen. Hon fick ingen normal päls den sommaren.

Veritas odium paretFörvånad

[Billan]
0

Vi köpte en häst i februari en gång, den var nyrakad. Det blev ingen fin sommarpäls på den det året. Klipper man för sent tar man bort topparna på den nya pälsen och den blir matt och tråkig då sommarpälsen växer ut.

Ska säga att det var en svart häst.

HannaDolly
0

okej tack !

Tror inte att jag ska raka då , ska ju på utsällningar i sommar och då vill man ha en fin päls ;)

Maliiin
0

Jag hade nog försökt att inte raka nu! För vill det sig illa så förstörs sommarpälsen. Och ska du då på utställning kan det ju va surt=)

Ninnii
0

Jag har hört att man inte ska klippa efter sista januari för att inte förstöra sommarpälsen.

VeronicaP
0

Jag har varit med om där de rakat för sent och det har tagit 2 år innan de kommit i rätt harmoni igen i sin pälsättning och hästarna börja ju fälla nu ändå :

HannaDolly
0

#6 har med hört det ;)

Gosa
0

Jag håller med övriga kommentarer… Jag skulle inte rekommendera att klippa vid den här tiden på året. Om man ska klippa så är det innan årsskiftet Flört

Malu
0

Jag har klippt mina in i mars/april och det har inte varit något problem med sommarpälsen alls! Klippte min ena förra helgen.

Stallmima
0

Kommer nog att raka våra pälsbollar i slutet av februari, dom blir så svettiga vid träning. Tror att sommarpälsen inte tar stryk.

Milla
0

Ni som funderar på att klippa har inte era hästar börjat fälla ännu? Bara en liten undran

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

CarinaA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag ju inte så duktig som de flesta är här inne på shettisfocusSkäms, men på bilden(givetvis fel datum) ser man en shettis i Juni-08, han klipptes i början av mars-08 , o så vitt jag kan se så hade nog inte pälsen gjort bort sig helt på en utställning ?!?!

[Billan]
0

Det är säkert olika från fall till fall. Klipper man för sent är risken att man kapar topparna på nya pälsen, i det fallet blir inte pälsen fin.

Men det är väl bara att prova på sin häst. vet bara att vår var svart och klippt i februari. Hon var inte utställningsbar den sommaren.