Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1372 ggr
[Silverlusen]
0

Sträcka vid körning!

Nu blev nog inte rubriken den bästa men hoppas på svar i alla fall.

Ni som kör era shettisar hur långt kör ni när ni är ute?

Kris_J
0

Min lilla a runda är drygt 7km. Kan ibland kör flera mil.

Men normalt 7-15 km.

Veritas odium paretFörvånad

SHV-Pysen
0

Det beror väl på… det finns ju inget direkt hinder för hur långt man kan köra med shettis, beroende på hur pass bra tränad den är, vill säga.

Min kör jag aktivt i ungefär en timme vid varje tillfälle. Ibland är vi ute en mil, ibland ett par kilometer… Man ska inte heller underskatta shettisar att de inte kan gå lika långt som storhästar. Shettisar är ju med vid hästrallyn tex. där de går 5-6 mil på två dagar.

Men som sagt. Min går fyra gånger i veckan, minst. Körs två, rids två och blir annars tömkörd. Han går nog inte mer än 4 km i genomsnitt under varje tillfälle

Ninnii
0

Min Bill brukar jag köra mellan 8-15km. Har olika långa rundor. Travar han den mesta biten i olika tempon utan problem.

icansson
0

om hästen är i bra konditon så kan ja köra mellan 7-15 km.

o ibland när det är fint väder så kan jag va ute timmarvis o stanna o fika.

[Silverlusen]
0

Tack för era snabba svar!

Var ute med bilen igår och kollade olika körrundor och dom flesta ligger på 6-7km, räknat från stallet och tillbaka.

Rubiinen
0

Jag vet inte hur långt det är, men det tar ca 1-1½timme. Då travar och galopperar hon mest. Men det blir en del skritt också, beroende på hur långt vi kör och hur bra kondition hon har.

Maliiin
0

Svårt å säga hur långa de olika rundorna är. Men det kan jog vara från 3-15 km. Blir det på kvällen så är det ju oftast samhället så då kanske man är ute en 30-40 min. Men vi har en runda som vi brukar köra och den tar nog ungefär 1-1,5 timma skulle ja tippa på.