Hingstarna på Hallands Väderö
Är de sista hingstarna hämtade nu? Någon som vet hur länge de sista gick kvar? Håller anordnaren koll på när hästarna ska hämtas? Så att inte en blir lämnad ensam kvar menar jag.

Hingstarna går fortfarande kvar. Det som är bestämt än så länge är att antagligen fyra av oss som har hingstar där ska hämta våra den 6/11. Hur länge de andra ska gå kvar vet jag inte, men ska prata med han som håller i det och höra.
Nej ingen kommer att lämnas där ute ensam.
Om det är som förra året så åkte dom sista hem i dec
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
December? Gud vad underbart, det var precis vad jag ville höra! :-) Vill gärna att lille Hilfiger ska få chansen att umgås med jämlikar så mycket som möjligt :-)

Vad kostar det att släppa sin hingst där?
Det kostar inget att ha dom där ute.

Vem är det man kontaktar om man vill släppa sin hingst där nästa år?
Ingvar på kärlingehults stuteri.PM:a mig om du vill ha hans telenr.
finns en artikel om just hallands väderö ska putta upp den
Milla, tror du att det är för tidigt att ringa nu och boka plats?
du behöver inte boka
Okej, men man måste väl höra av sig och säga att man hade velat släppa där till våren? Så han vet att man kommer. Eller?
det räcker att du gör det i mars - april
Okej, vad bra. Tack så hemskt mycket för hjälpen Milla!
hehe var såååå lite sååå

Är det ngn speciell ålder på hingstarna, bara unghästar eller?
#7 skulle jag också kunna få nummret?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
i år fanns det åringar, 2 åringar, 3 åringar och en 5 åring

Var är det någonstans lååångt söder ut va?
www.gullsmyrastuteri.se
hehe det ligger vid båstad

som ligger…jösses vid Ängelholm?!?
ja det är ju "bara" 68 mil enkel resa! Får nog hitta mig en egen ö ngn stans.
www.gullsmyrastuteri.se
Det är inte bara att hämta hingstarna.. Det är gemensam hämtning när båt, ägarna till kor får, mfl bestämmer. Man kan inte bara åka NU, går inga båtar nu. Annars lär man få betala. Sen ska vädret vara ok. Och har hänt att man fått släppa igen för att det blåst upp…
Så frågar är vad det KOSTAR att hyra båt för att hämta hem hästar tidigare… Kanske lönsamt om man är flera och delar…(?)
men som vädret är nu så borde det ju vara mer lämpligt att ta dom nu för ju längre vi väntar desto mer osäkert blir det med vädret.

#21 Det håller jag med om att det måste vara.
Särskilt jag som åker en bit är rädd att vädret i Skåne är fint men snökaos i Göteborg/Borås… Vad gör man med mina hingstar då??? Någon annan som kan ta hem dem till sig och jag hämtar dem där när jag kan? Men iaf i Göteborg har jag varit med om att i slutet av november varit snöstorm… Då vill jag inte ut och köra med hästtransport…

#23 Blir det så, då kan vi säkert lösa det. För hoppas vi kan hämta dem den 6:e.
En fråga: Varför kan de inte gå där året om?

#25 Jag antar at tde måste ha foder vintertid som alla andra. Plus att hantering då o då kanske är önskvärt…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#26 Jaha, jag trodde de stödfodrades ändå. Ivarjefall de som stannar till dec.
nej dom stödfodras inte och med tanke på att det inte finns så där väldans mycket näring kvar i gräset samt att det inte längre är så super varmt så känner jag i alla fall att jag vill ha hem mina nu.
Visst några veckor längre kan ju tyckas att det är fjantigt att bråka om men vädret blir inte bättre och näringen i deras mat blir inte bättre och iom att det handlar om att vädret måste vara bra för att kunna ta dom med båten så borde det vara bättre att ta dom nu då vädret än så länge är stabilt, alla vet ju hur vädret kan vara i dec.
Sen måste det ju även vara bättre att bestäma en dag när det är dags att hämta dom istället för att komma en eller två dagar innan och säga att nu ska djuren hämtas………………
Jag och fler med mig behöver lite framförhållning.
Vad jag inte förstår är varför det har blivit en sådan stor sak av allt detta, då dom flesta är överens om att ta hem sina den 6:e.
Ja.ja jag har då lärt mig ytterligare en sak i samband med detta och det tackar jag alla inblandade för.

Jasså har det blivit en stor sak av att de ska hem den 6:e millan?
Vissa är för och vissa emot. Vissa kan åka på en dag och vissa måste ha framförhållning 2 v…
Det är ju milt på ön och det finns säkert massor av bete kvar. Jag har ju bete kvar hemma även om det inte är lika näringsrikt som på våren. Mina får både hö och kraftfoder nu.
De flesta bor i Skåne men inte alla (finns hästägare både i Göteborgstrakten och Örebro) och då är frågan hur mycket vädret i andra delar av landet får ha betydelse. Om det är fint i Skåne men är det snökaos i Göteborg har ju iaf jag svårt för att åka…
#28 Jag håller med dig. Till nästa år borde det vara bestämda dagar då man får hämta hem sina hästar tycker jag.
Hingstarna ska hem den 6:e eller i allafall den veckan! Det är bestämt nu. Gud så glad jag är!!!!!

skönt ju Millan , fast den 5 lär det ju inte bli för då är det utställning ;-)
Och den 8:e är det chipmärkningskurs…

#34 …så vi får verkligen hoppas att det inte blir då.