LODJUR
Är det någon som vet om Lodjur rivit en häst (Shetland), är så orolig då jag antagligen har haft besök. Det var igår jag fick se stora spår genom en tom hage i riktning mot stona. När jag och mammas gubbe + en granne, båda jägare kollade spåren såg man att den kommit över åkrana. Den hadde gått fram och tillbaka för att sedan krypa emellan trådarna (den delen av hagen används ej vintertid så ingen el) fanns en del hår där den krypit under, enligt grannen ser det ut som Lo. Sedan har den hoppat över två staket, varav en med el. Sedan gått i rak riktning mot stona, men Flis har en hage emellan(Flis är inne på nätterna) Ser inte om den stoppade där eller hoppade över, är så trampat i snön.Det hadde kommit lite snö i spåren, men man kunde se trampdynor i en del.Mycket obehaligt då mina ettåringar är relativt små,mot stona.Är det någon som vet med säkerhet om det har rivits någon shettis! En mycket OROLIG matte, Gunilla.
För några år sedan, 2000, tror jag så var det tal om att ett lodjur rivit ett föl och sto i närheten där jag bor (hälsingland) så vi var väldigt bevakande på fölet och stoet som stod i stalelt jag hade min sköthäst då.
Så tyvärr verkar det förekomma att lodjur kan riva hästar, både stora och små.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lodjur är så små och skygga, så det är rätt osannolikt att de skulle ge sig på en shetlandsponny. Möjligen föl. Det händer säkert, som med allt, men det är väl knappast nåt man behöver oroa sig för. Då är varg, björn och grannens jakthundar farligare.
Det gick ett lodjur en liten bit ifrån min tomt i höstas, den såg ut som en lite förvuxen katt med tofsar på öronen. Mina knähöga hundar är större.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag tycker inte att ett vuxet Lo är så litet, såg en live framför bilen när jag jobbade natt, förra året. Har även sett uppstoppade!
Här har vi lodjur runt i markerna, har dock inte (ännu) sett några spår I hagarna. Men Ahnna, lodjuret Du sett var förmodligen ett yngre, jag kom ikapp ett lodjur här på vår byväg (med bil) det var i storlek med en större schäfer i mkh. Har sett flera i den "sizen", MITT PÅ DAGEN, så inte vet jag om lodjuren ändrat lite beteende?
Så lite observant/orolig är åtminstone jag.

#4 De uppstoppade jag har sett har inte varit mycket större. Hanarna är säkert större än honorna, men de är fortfarande mindre än vargar.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Har pratat, med vår jaktvårdskonsulent om just det här (han bor granne med mamma o pappa) han menade på att lodjur inte skulle ge sig på en vuxen shetland men att en fölunge skulle kunna vara i riskzon ( de ger sig helst inte på djur på över 50-60 kg om jag förstod det rätt) finns det inga träd som lodjuret kan ta sig upp i är risken ännu mindre då de helst anfaller större bytesdjur (rådjur) uppifrån.
Ett fullvuxet lödjur är ganska stort, de har höga ben och är långa i kroppen. En stor schäferhane ser liten ut i förhållande till ett vuxet lodjur.
Har sett många levande ( dock i djurpark ) och uppstoppade. Lon kan orsaka fula skador på ex, hund som pressat den. De lägger sig på rygg och river upp buken på anfallaren med sina sylvassa klor.
Var inte så längesen vi hade en tax inne på mitt jobb som råkat illa ut, han såg hemsk ut.
En fullvuxen lodjurshanne väger 20-26 kg, en hona 16-20 kg.

Vet att det inte är kul att ha dom runt knuten då jag själv har både lo, varg o björn runt om. (och dom är som sagt inte små, Mina schäfrar var däremot små om man ska jämföra)
Både lo o varg går här nu också. har pratat mycket med kunniga runt omkring här och dom säger att varken lo eller varg är att lita på och speciellt inte nu när det varit kallt länge med mycket snö. Då kan tamboskap stå på deras matlista tyvärr.
Eftersom de normalt är ganska skygga djur så har jag fått rekomendationer att ha lyse på i lösdriften samt radion på. Har även hängt upp plastsäckar lite här o där, för det ska tydligen skrämma iväg dom också.
Har klarat mej nu i tre år så jag hoppas klara mej i framtiden också.
Man får hoppas inget händer…………
Tack för tipset med radio och plastsäckar. I dag såg jag att han var i Flisens hage, men ser inte om den varit inne hos stona. såg var den hoppat över trådarna ner över bäcken(nu frusen) sedan genom somma hagen upp mot järnvägen och skogen. Fy vad jag tycker det är obehagligt.
Usch vad jobbigt. Hoppas verkligen att lokatten inte ger sig på era djur.

För en så där 15 år sen visades en welshponny med lapp för ögat på sommarpremiering på Vassbo. Det sades att den blivit attackerad av ett lodjur.
Vi har oxå en del lo häromkring, även om jag aldrig sett någon. Däremot var det en som slog ett rådjur i min hästhage… Hästarna betedde sej väldigt märkligt och när vi kollade upp vad de hade spanat in, visade det sej vara ett rådjurskadaver i det höga gräset.
Har även haft björn och varg som spatserat förbi gården. Ingen har visat något intresse för ponnyerna - inte ens fölisarna när det funnits sådana. Så jag tror ändå att man ska ha en himla otur om de ska gå på hästarna.

Det lodjur du har spår efter har nog kommit långt från dina hästar nu. De vandrar ju hela tiden upp till 5 km på ett dygn. Hästar står inte på deras ordinarie matsedel.