Säkerhet igen
I helgen var det dags för årets första utställning. Det är alltid lika trevligt på vinterutställningarna i Köping.
Utställningsansvarig hade delat av ridhuset så att besökare, barn och hundar skulle vara vid ena långsidan av ringen och de ponnyerna som skulle visas var på kortsidan i ridhuset. Det verkade fungera jättebra och nästan alla respekterade utställningsansvarigs ”tänk”.
Det som gör mig så bedrövad när en vuxen person kliver rätt i på publikplats med sin ponny som dessutom har en röd rosett i svansen bland barn hundar och övrig publik. Utställningsansvarig gick fram till personen med ponnyn och ber att h*n ska lämna publikplats med ponnyn. Då börjar h*n som håller i ponnyn argumentera med utställningsansvarig. Jag tänker inte skriva vad jag tänkte.
Det kommer säker att hända någon gång att ett barn lyckas slinka ur en förälders grepp eller att en hund lyckas komma ut sitt halsband och spring iväg till helt fel ställe. Men när vuxna som ska vara förebilder endast ser till sitt eget bästa utan en tanke på regler eller andra människor blir jag så trött.

Håller helt med dig, vi stog precis där, det såg otäckt ut när h*n gick in där med pållen precis där barnen var.

Har sunt förnuft försvunnit totalt bland hästfolk??
Beter man sig felaktigt på ridtävlingar blir man ju uppkallad till dommaren och får varningar..
Borde inte något sånt vara på plats en sån gång..
Bara att tänka tanken på att kliva rätt in bland publiken med sin häst och DESSUTOM ha röd rosett.. Är de så att röd rosetten missbrukas också bara för att?? Sånt kan ju i slutändan leda till att röda rosetter inte tas på allvar..
Anna-Carin

Oavsett om hästen har röd rosett eller inte tycker jag inte man ska behöva sätta upp skyltar för att hästägare ska förstå att man inte ska vara där… Tycker INTE någon borde vara där med sina hästar, fanns någon/några som sprang där med sin häst oxå.
Bra arrangerat!
håller helt med er man ska ine behöva tydliggöra något sådant.
# 2 På våra utställningar kan ju inte domaren hålla ordning på hästskötarna, skulle önska att vuxna människor förstod det själva.
#0 Skrämmande!

#alla.
Jag tycker personligen att det är konstigt då det finns anvisade publikplatser iform av en läktare med utmärkt utsikt att tillgå.
Måste man ha en publikplats ytterligare närmare så "skall" man avgränsa denna tydligt genom att märka upp endast publik!
För att gå till ytterligheter så fanns det även flera andra som hade sina hästar där ni hade klagomål emellanåt , så skyll inte bara på denna personen.
En annan grej är ju även dom personer som har "livliga" hundar , om än i koppel , så kan dom också faktiskt skrämma hästarna med sina lekfulla utfall.
Vad gör man om en 14-16 åring är i ringen med häst och blir skrämd av en eller ett par hundar som stökar vid sidan??
Jo , man ser ett barn flyga som en vante eller tappar en 150-250 kilos häst som springer lös och kan ställa till stor skada.
Vidare så sprang det små barn bland hästarna som var på väg in i ring eller gick runt , HUR SÄKERT ÄR DETTA!!!!!!! med tanke på tidigare inlägg.
Nä så skärp er med gnällande , ni är inte själva Guds bästa barn , det såg vi som satt på läktaren!

Jag som är kort tycker det är svårt tt se från läktaren plus att hästarna ofta var uppställda åt fel håll…

Måste faktiskt hålla med ingabritt.

Vill själv gärna se hästarna från samma höjd som de visas, shettisar gör sig inte i fågelperspektiv…. 
Vill själv inte ha barn, barnvagnar eller lösa hundar. Hundar i koppel har jag mindre problem med efter att ha haft tränare som alltid haft med sig sina på tävlingar och träningar.Hur många har t.ex. inte hundarna med sig när man går banan? Men har full förståelse för dem sm inte vill ha dem där.
Vad jag mest är ute efter är att få plats för att gå fram, eftersom jag själv vill stå och titta på markplan, tycker jag det är perfekt när det bjuds på en publikplats, längs ringen. Likväl som jag vill ha publiken där för att få plats att gå fram med hästen får jag då respektera publiken och inte gå in med hästen där.
jag är övertygad att alla vill ha en säker miljö, tror bara att man måste komma ihåg att hästar hundar och barn är vana vid olika saker….
I slutändan är det väl ändå ett samarbete, för likväl som publiken vill titta på hästarna så tror jag att de flesta som visar häst vill ha publik?!
# 8
Jag tycker det är tråkigt att du upplever mitt inlägg som ett gnällande.
Jag kan inte förstå hur du tänker. Jag skrev att jag tycker det är beklagligt när en vuxen person går in på åskådarplats med en ponny (som dessutom hade röd rosett i svansen) När personen blir tillsagd av utställningsansvarig att inte var där med sin ponny börjar personen ifråga argumentera. Du ger flera olika exempel på bristande säkerhet med det rättfärdigar väl inte ovan nämnda situation?
Detta med säkerhet är ju till för oss alla, för att vi tillsammans ska minska riskerna att det händer något tråkigt. Jag kom till utställningen vid 12 tiden jag såg inga barn bland hästarna. Jag antar att det var mina hundar som var livliga. På publikplats är det väl meningen att barn, barnvagnar och hundar ska vara? Det är inte meningen att skapa någon hetsjakt mot barn, barnvagnar och hundar. Hundägare och föräldrar med små barn måste också känna sig välkomna att titta på en utställning. Kan vi hjälpas åt att hålla ponnyerna skilda från besökare med barn, barnvagnar och hundar är det en stor trygghet för alla inblandade.
Det kan alltid hända att en ponny blir skrämd av hundar, barn, oväsen, tjutande högtalare m.m. det finns massor av oförutsedda saker som han hända. När man går med ponnyn i ringen får man vara mycket fokuserad på vad som händer. Hur lydig ponny man än har måste man komma ihåg att ponnyer är flyktdjur.

#8 Som jag innan skrev…jag var inte på plats.
Jag gav uttryck för min egen, personliga syn på dessa typer av evenemang och säkerhet.
Kan för övrigt bara hålla med om vad gäller hundar och barn. Kan även tillägga att barn som föräldrar "vind för våg" att rusa runt, springa längs långsidorna ( läktaren ) och skrika m.m. är väldigt irriterande för publik som där sitter. Var på en hingstpremiering där detta utspelade sig och kunde inte höra ett smack vad som sades om hingstarna.
Skulle jag varit i manegen med häst skulle jag inte heller gilla det…
Likaså att visare, speciellt hingstvisare, inte kan hålla avstånd från andra hästar/hingstar gör mig mörkrädd.
#8 NU har jag gnällt… 
# 8 När du skriver att hundarna gör lekfulla utfall, är det mina hundar du menar?
Jag skulle uppskatta om du skriver ett PM till mig och förtydligar vad du syftar på.

Jag tycker att en utställning ska vara kul att besöka både för hästägare och icke-hästägare, för föräldrar och icke-föräldrar, för hundägare och icke-hundägare. Säkerheten är givetvis mycket viktig och vad jag förstår av Ellinors beskrivning av Köping-utställningen hade de ansvariga tänkt till ordentligt. En tydligt anvisad publikplats på marknivå är perfekt. Sedan gäller det för alla besökare på denna publikplats att följa reglerna, alla vuxna människor måste föregå med gott exempel, barn och hundar måste göra så gott de kan. Som Ellinor skrev i inlägg #0: "Det kommer säker att hända någon gång att ett barn lyckas slinka ur en förälders grepp eller att en hund lyckas komma ut sitt halsband och spring iväg till helt fel ställe."
Jag kan inte förstå hur man som vuxen inte förstår vad som kan hända när man blandar barn, barnvagnar, hundar och hästar i en salig röra. Vad är det egentligen som är så svårt att förstå vad som faktiskt kan hända?
Handlar det om att våra hästar är små? Jag tycker det är så frukansvärt oansvarligt att inte dom vuxna kan föregå med gott exempel.
Tyvärr tror jag det är så att det måste hända en hemsk olycka på våra utställningar innan man inser vidden av säkerhet.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Då min ponny var den enda (?) med röd rosett i svansen i Köping, så förstår jag att detta inlägg är riktat till mej - eller kanske snarare min sambo som höll i hästen. Min ponny tycker det är otäckt när främmande hästar kommer nära (ranglåg) och kan då vända och slå. Därför har jag valt att varna andra hästägare med en röd rosett i svansen. Tyvärr är det inte så många som reagerar på det, utan verkar tro att rosetten sitter där för att vara söt…
Jag är den första att hålla med om att det är jätteviktigt med säkerhetstänkande och jag tycker att det är en diskussion som måste tas på allvar. Men jag ser ju gärna att den kan hållas på en konstruktiv nivå. Ni som reagerade, varför sa ni inte till på plats? Det hade väl varit det bästa för alla parter, istället för att ta upp det på ett diskussionsforum två dagar efteråt. Törs man inte säga något själv, kan man säga till UK som är den som har det övergripande ansvaret för arrangemanget.
Arrangörerna kan oxå lätt undvika att liknande situationer uppstår genom att bygga bort mixen av publik och hästar. Så var det inte i Köping och är överhuvudtaget väldigt sällan på utställningar. Det fanns ingen avspärrning på platsen (ett dressyrstaket rakt över hade tydligt markerat att långsidan inte var avsedd för hästar och jag vet ju dessutom att det i Shetland Nords sekretariatslåda finns färdiga skyltar för publikplats som bara är att sätta upp). De fåtal personer som uppehöll sej på långsidan gav inte heller intrycket av att detta var en given publikplats - det vistades lika många människor på ringens kortsida där även ingången var förlagd.
Jag skriver inte detta för att skylla ifrån och absolut inte för att klanka ner på arrangemanget som sådant. Men ska vi komma tillrätta med säkerheten kan vi väl komma överens om att vara så tydliga som möjligt och påpeka direkt när någon gör fel. Man kanske inte heller behöver utgå ifrån att människor gör fel med vilje.
/Pernilla
# 17 Jag tror inte heller att någon gör fel med vilja.
Jag har inga problem att säga till om jag tycker något är fel, men när personen ifråga börjat argumentera mot UK om rätten att stå på publikplats trots att UK förklarade sakligt. Situationen skulle inte bli bättre av att jag lade mig i det.
Jag är helt övertygad om att alla någon gång gör saker utan att tänka sig för, i alla fall gör jag det. I min värld tar jag till mig en tillsägelse och ber om ursäkt.
Nu tänker inte jag försvara någon person här och jag hoppas att detta inte förvrängs. Jag var den mamman med en 7 årig dotter som stod och pratade både med hundägaren ( min dotter vill fortfarande köpa hundarna
) och med hästhållaren. Jag kan väl egentligen tycka att jag och mitt barn inte hade där att göra eftersom läktaren i köping är väääldigt bekväm att sitta på. Men jag tyckte att jag både såg hästarna och hörde domaren bättre vid ringside. Jag brukar inte tillåta mitt barn att springa bland hästarna, jag tillät henne dock att 2 ggr på em gå fram själv till prisbordet och till sekretariatet för att lämna in röstlappar. Det var kanske inte klokt gjort eftersom hon då var tvungen att gå rätt förbi ingången till ringen. Det fanns inga avspärrningar eller skyltar som visade att det var avspärrat för publik. Händelsen skedde sent på em och det var inte "fullspäckat" med publik nära ponnyn. Jag kan nästan tycka att det var lite sent påtänkt att avvisa honom därifrån. Kanske är det så, att mannen ifråga själv blev väldigt förvånad av att han blev tillsagd att gå därifrån, eftersom han stått där ganska länge innan han blev tillsagd och därför försökte förklara varför han stod där. Det var ju ingen som stod jämte ponnyn som protesterade och jag kunde ha gått därifrån med mitt barn om jag ansett det nödvändigt.
Kanske vi alla som arrangerar utställningar måste komma ihåg att verkligen vara tydliga med var vi vill ha publiken och var hästarna skall vara, och kanske fundera på hur vi löser problemen med korsande vägar ? Detta är absolut inget påhopp på uk i Köping, för de utställningar hon arrangerar är bland de roligaste att åka på.