Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 29-icke-hästrelaterat
Läst 1656 ggr
Hovgarden
0

Körde på vildsvin..

Måste bara fåskriva av mig..Körde på ett vildsvin för en stund sedan, hemska djur! bilen gick sönder tack o lov bara i plasten… Mne nu är den ju inte så vacker längre min gula lilla bil.. Eftersök till jägaren oxå..Stackarn

Nej 0 tollerans mot vildsvin…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

AnnaLundin
0

DU, var glad att du sitter här och skriver och att bilen bara gick sönder i plasten…

Jag har sett en totalkvaddad bil efter vildsvinskrock och även sett en lastbil med rejäla skador efter en sammanstötning.

Jag lever med vildgrisar i skogarna runt där jag bor och ja, jag hade gärna sluppit dem. Men så som verkligheten ser ut - hur svåra de är att jaga - så lär vi få dras med dem…

VeronicaP
0

Ja de där vildsvinen är ena riktiga odjur måste jag säga vi har så gott om det här och de jagar för fullt men det är ena riktiga jäklar till att föröka sig också .

Hovgarden
0

Ja sen finns det ju jägare som fodrar dom för att skjuta dom problemet är ju bara att de förökar ju sig i snabbaer takt än de skjuts av… Bor ju själv i södermanland och just här är vi ganska skonade men had een kille i Katrineholm där är det ju f*j*vligt…  Usch!!!

Ja jag har fattat nu att det kan gå bra mycket värre såför den saken är jag glad men bilen kom hem från verkstaden igår.. inte pga av skada på de viset men de kostar ju pengar…

/Katja

Hanna-D
0

Säger som Anna, har också sett skador efter vildsvin, du hade tur Glad

Tack och lov är jägarna här runt omkring ganska flitiga.

Fjarilen
0

Jag lever också med vildsvin runt knutarna (usch, tycker inte alls om det) ,det jagas för fullt, men de är inte lätta att få tag på :( ..

Det verkar som att det blir ett allt större problem med vildsvin överrallt..

Hovgarden
0

#4 skönt att höra, har själv lågvilt och skulle lätt kunna ta högvilt om det skulle krävas för att få bort dom från våran mark iaf….

/Katja

Denna kommentar har tagits bort.
zettan
0

Jag önskar jag fick se ett vidlsvin någon gång. Fast inte under så här dramatiska hämdelser. Vilken tur att inget allvarligt hände er.

Dior
0

#0 Vilken tur att det inte blev värre vid krocken.

För nån vecka sen såg jag för första gången två enorma vildsvin som sprang längs ena hagen och in i den lilla skogen precis bakom. Fick lite panik då jag inte vet mycket om dem (mer än att de är riktigt fula och bökar jord)

Ni säger att de är svåra att skjuta. Betyder det samtidigt att de inte går på människor eller hästar? Är livrädd för att ta mig ut i skogen nu med alla djur som springer där. Älgar i stora flockar som brukar passera vårat, och nu vildsvin också…

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Pyttis
0

#0 Du hade som sagt tur i oturen. Här är det "hur ofta som helst" som min man blir uppringd (av polisen) för att gå eftersök efter påkörda vildsvin. Har sett ett flertal av dessa totalkvaddade bilar, rejält knöliga bussar mm efter deras "närkontakt" med vildsvinen. Det vimlar av dem här, tyvärr! En hel del av dem är faktiskt större än mina minisar. För inte så länge sedan blev jag "omringad" av en av dessa flockar, 22 st runt bilen!! Jägarna gör så gott de kan, men det är inte på långt när tillräckligt. Synd om alla odlare, de får väldigt mycket förstört av dessa "jordfräsar"

Hovgarden
0

#9 Jo de ärsvåra att jaga, dels för att de är skygga och sen för att det är farligt så väl människor som hundar kan råka illa ut…

#10 Fy tusan så hemskt!!! Ja vi har ju spannmål och som tur eller ja ajg vet inte är min sambo jägare. Bara att hoppas att han skjuter av dom om dom kommer hit. Vi har haft en stor galt som gått förbi ett par gånger…

/Katja

MalinB
0

#8 Du är välkommen hit på tidigt frukost! Bara att titta ut genom köksfönstret så är chanserna goda att få se en hel flock.

Här har jägarna upskattat att vi har ca 200 st i de närmaste skogarna. De sköt 50st i våras men det går fortfarande inte en ridtur utan att man stöter på dem (eller kommer precis efter att de dragit så man känner lukten av dem)

icansson
0

Usch det va tur att det gick så bra ändå. Min far körde på en vildsvinunge för ett anlat år sen där mamman kom efter o attackerade bilen, som väl va så gav hon upp efter ett tag. Jägarna hittade den skadade ungen.

shettismaffian
0

#0 Du hade verkligen tur i oturen du.

Vid vår sommarstuga går vildsvinen över tomten, i höstas krockade bussen med 3 vildsvin på vägen utanför stugan. Bussen kunde inte åka vidare därifrån, fronten var total kvaddad.

Visst är de facinerande djur vildsvin men skadorna de gör på mark och i trafik och annat är inte roliga.

Hanna-D
0

#9 De är väldigt skygga och springer iväg direkt om de får syn på en människa, oftast så hör man bara när de springer iväg genom skogen, man hinner inte se dem. Värre är det om man hamnar mellan en sugga och en kulting, det ska man försöka undvika Glad

Hovgarden
0

#15 Jo jag et usch det är därför jag inte vill ha hit dom! Bara en vanlig tamsugga kan ju bli skitförbannad o skrika i högan sky, skulle inte vilje veta hur ett vildsvin lät Förvånad

/Katja

Pyttis
0

#16 Kan även berätta att en stooor svinuppfödare här som har sina suggor på utedrift har STORA PROBLEM med att vildsvinsgaltarna tar sig in och BETÄCKER, han vet direkt när det är vildsvinskorsning på de nyfödda kultingarna, de är nämligen VÄLDIGT mer ARGSINTA än "tamkultingar". Han har i dagarna lagt in om specialtillstånd vad gäller avskjutning på vildsvin. HOPPAS att han får det beviljat.

SannaHolmgren
0

Vi har massor av vildsvin i vårt närområde, men skogen är så stor så de märks knappt. Ett fåtal personer i byn har sett dem, de syns inte heller under övrig jakt. Enligt vår granne Jägarn så är de helt ofarliga för vanligt folk då de är så skygga att de går undan långt innan vi ens kan uppfatta något av dem.  Jag läste någonstans (minns inte siffrorna helt men i stora drag) att om en hund har 20 000 luktceller, så har människan 2000 luktceller. Grisen har 200 000 så luktsinnet är enormt. Däremot så är synen dåligt utvecklad.

Grisarna är nattdjur, de kan ligga stilla hela dagarna i täta snår. Om någon kommer för nära sticker de förstås. Blir de för många i en mindre skog så får man nog mer problem med dem då de inte kan komma undan på samma sätt. En sugga med smågrisar är inte lätt att komma emellan då hon noga forslar undan sina små vid fara.

Det som håller grisarna utanför hagarna är eltrådar. Viltstängsel passerar de med lätthet då de bara stoppar trynet under nätet och lyfter lite lätt.

Rätta gärna min text om jag skrivit fel om något.Glad

Ahnna
0

Här finns det massor, precis som för Pyttis. (Samma flockar kanske? Det är ju inte så långt emellan.) Min ena granne fick sin potatisåker LÄNSAD förra året, det blev inte en enda knöl kvar. En annan granne fick åtskilliga hektar av sin ena hövall förstörd och det var förstår extremt irriterande, men i år har jägarna som har jakträtt runt omkring hövallarna fodrat vildsvinen PRECIS vid kanten till en stor vall! Skitbra, snacka om att svinen kommer flockas där hela sommaren och böka sönder ytterligare en höskörd när man lockar dem med mat på det där viset… Obestämd (Det påverkar mig för att jag hjälper till med skörden och köper en del hö därifrån.)

Det närmaste svinen har kommit min tomt är några korta meter upp i skogen bakom mina hagar. Där har de bökat sönder marken och flera gånger har mina hästar betett sig väldigt konstigt på kvällarna, vilket får mig att misstänka att svinen har gått där uppe i mörkret och skrämt slag på dem. (En kväll fick jag knappt in hästarna för att de var så vettskrämda allihop, utan synlig anledning.)

Det var inte länge sen som 3 stora svin sprang över vägen precis framför min bil, så om man klarar sig utan att köra på dem i framtiden kan man nog känna sig tursam.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MalinB
0

Det stämmer att vildsvin normalt är skygga men det verkar som om de med växande population och eventuell inblandning av tamsvin blir mindre och mindre skygga tyvärr.

Här ser man dem som sagt ofta trots STOOORA skogar och jag har hört flera fall i olika delar av landet där ryttare blivit jagade….

Hanna-D
0

#19 Men för att jägarna lättare ska kunna skjuta dem måste man åtla, de är ju så otroligt skygga, sen är det förstås trist att det är nära din hövall men man får ju åtla i närheten av där de befinner sig.

Ahnna
0

#21 Just de här svinen har inte funnits där förut, första gången i somras.. (Det är ett militärt övningsfält.) Men i takt med att jägarna vill skjuta fler svin har de lockat in dem på den mark där de har jakträtt, och i år har de alltså lagt maten precis bredvid vallen. Schyssta bananer…

Häromkring är det inte särskilt skygga, faktiskt, utan kommer ofta tillbaka till maten medan jägaren tar hand om det svin som skjutits. På sistone har flera jägare berättat samma sak, att de inte ens har hunnit lasta det döda svinet innan flocken kommit tillbaka. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

Här hos oss finns det ett par jätte stora flockar som är matade så de är så tama att det går att klappa dom genom bilrutan, en del går till och med ur bilen och matar dom ur hand. Vår måg skjöt en stor galt för ett par veckor sedan,ca: 130 kg.

[Croneld]
0

Vi har också mycket vildsvin där vi bor. Jag se dem inte men spåren i svampskogen runt oss är tydliga och lukten är frän.
Grannarna säger att de håller till på en åker runt knuten. Jag har alltid elen på i hagarna, även om jag tar in hästarna. Just för att de ska hålla sig borta från våra hagar.

dajmie
0

Jag vill inte ha dom hos mig, men jag tycker dom är charmiga, har alltid haft förkärlek till Grisar.