Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 2570 ggr
PP
0

Motionera dräktigt sto

Hur gör ni med era dräktiga ston, går de bara i hagen eller får de lätt motion (utöver hagvistelse)?

Jag brukar gå på promenad med mina dräktiga ston, något de verkar ha uppskattat. Den som är dräktig nu, har nyligen gått in i sin 8:e dräktighetsmånad och väntar sitt första föl. Hon bjuder, sin vana trogen, på bra framåt i början av promenaden och kan till och med göra några krumsprång i pur glädje. Men efter ett tag stannar hon och vill inte gå. Tar några steg igen, men stannar och fortsätter så. Ibland kissar hon efter typ 10:e stoppet och kliver sedan på bättre igen. Jag har tyckt mej märka att hon tycker det är jobbigare och stannar mer i uppförsbackarna än där det är plant eller går nerför. Vi går inte på några maratonmarscher, utan kanske runt 30 minuter åt gången.

Ska jag sluta ta med henne på promenader? Eller undvika backarna kanske…

Hanna-D
0

Mina dräktiga ston går i princip bara i hagen, någon kortare promenad ibland men det är väldigt sällan.

Frida-E
0

Jag promenerar regelbundet med alla mina hästar, även det dräktiga stoet (första fölet, är i åttonde månaden). Det blir inga jättelånga promenader med henne men hon verkar uppskatta det så hon får följa med så länge hon orkar.

AnnaLundin
0

Mina går bara i hagen.

Det låter som att ditt sto börjar markera att hon inte vill gå promenader längre, jag hade låtit henne slippa…

exitingsvillemo
0

jag låter stona avgöra själv när dom inte vill längre.

Mitt fullblodsto gick som vanligt första dräktigheten, medans i den andra dräktigheten fickjag sluta rida henne i 6e månaden, då fölungen låg så långt fram så det blev obehagligt för henne.

Håller med #3 låter som att hon börjar tycka det är jobbigt.

Om hon tycker det är roligt ibörjan så gå bara 10 minuter då och gå hem när hon säger till =)

Annette
0

Det kan ju trycka på rätt bra i slutet av graviditeter och man får ju pinka ofta. Det kan säkert vara likadant för hästar som för människor.

sanne
0

Mina går mest i hagen, ibland kan det tom vara svårt att få in några då dom går i slowmotion.. dom ska ha i April.. o är stora nu..

Dom gör inte mest i hagen heller ska tilläggas..

zettan
0

jag hade minskat ner promenaden lite. Mina rör på sig så gott de går när dom är dräktiga. Liten tur runt hagarna går dom mot slutet. Dom verkar uppskatta promenaderna.

Pernilla77
0

Mina går i hagen.
Hon som ska föla i slutet av maj (4:e fölet) springer in från hagen. I full galopp, pigg som bara den.

Den som ska ha i april är lite lugnare. Går gärna sakta.

Sedan har jag ett sto som är inackoderad, hon ska föla i slutet av maj/början juni.
Men hon travar gärna in från hagen.
I hagen är dessa 3 tanter som statyer

Trine
0

Jag brukar motionera mina lite iaf för jag inbillar mig att det är bättre när dom har lite grundkondis inför fölningen, brukar ha mina på släp när jag kör eller så går jag en promenad med dom nu o då..

Ska väl tilläggas att jag inte tokkör när dom går på släp så det inte blir nå missförstånd..

dranto
0

Mina går också i hagen, de går ute dygnet runt. Tar ut dem på kortare promenad lite då o då men de börjar bli väldigt tunga nu (ska ha april/maj) så de orkar inte gå några längre sträckor. Men de är ganska pigga när vi väl går, iaf i början av promenaden :)

Ahnna
0

Mitt sto motionerades inte regelbundet under dräktigheten, men en dag när jag skulle ut och köra hingsten kom stoet fram och körde in mulen i grimman, så det slutade med att jag tog ut henne ur hagen istället och körde en tur. (Skritt och lite trav bara, men måååånga glädjeskutt blev det!) Hon sa liksom till att hon ville ut och göra nåt kul, så då fick hon det. Glad Har för mig att hon hade lite mindre än ett halvår kvar på dräktigheten då, så magen fick precis plats mellan skaklarna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mija
0

mot slutet av dräktigheten kan det vara just det att de får små sammandragningar vid större ansträngningar, och får kissa ofta också, fölet börjar ju ta en hel del plats, så, låt du stoet ta det lite lugnt nu sista tiden, det kan nog vara så att stoet själv säger ifrån nu att det börjar bli jobbigt.

ingrid
0

Brukar ha som riktlinje, att de kan motioneras till nyår. Men mina går för det mesta i hagen så de har ju inte så hög kondition innan heller….Skäms

Pernilla77
0

#13 Så gör jag med. OM de motineras så är det fram till nyår.

NovaRoll
0

Hanna kördes och reds fram till 4 dygn innan fölning, vilket jag tror gjorde att hon fölade och kom iform lättare än om hon bara "gått",

Ska väll säga att hon ÅR arbetsnarkoman…..

NovaRoll
0

Sen tror jag att stoet markerar vad som är godtagbart eller inte. Ds

icansson
0

jag tar lite promenader med stoet ser o känner om hon inte vill. då säger hon ifrån.