Kastrering
Vid vilken ålder har ni oftast kastrerat dom?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Har kastrerat två stycken, båda när de var 4 1/2 år gamla.
när är det tidigaste man kan kastrera??
Kastrerade min 3 åring i september i år.
#2 Min vet rekomenderade 1år på varmblodet. Ska ta han till våren.
ok, att jag frågar är för att några har hört av sig ang Berra min fölunge och dom vill ha honom som valack

man kan jhu inte ta dom förns stenarna släppt:S

Jag kastrerade min i september året efter han föddes. Då var han 16 månader.
#2 och 5
Man kan kastrera dem så snart kulorna finns på plats. Rent spontant tror jag att det är för tidigt att göra det nu, framåt våren är det nog okej. Men det är bara att känna efter om kulorna finns där.
jag vill inte alls kastrera honom nu,hade jag fått bestämma så hade han fått gå som hingst ett tag till. Jag tror inte att han blir såld nu inom dom närmsta veckorna ändå
Jag har varit med om fyra kastreringar. Yngsta var en 1-årig shetland. Ja det var strax innan han fyllde 1 år så han var nog ca 11 månader.
Dessutom en i 2-års ålder, en i 4-årsåldern och en 5-åring. Jag skulle nog undvika att kastera en hingst innan han är 9-10 månader om det inte är nödvändigt… men vad säger VETERINÄRER om saken???

Jag hade inte kastrerat förrän på våren , vi har kastrerat åringar men aldrig samma år som de föds även om kulorna skulle ha ramlat ner.
Fast jag brukar vänta tills de är 3 år eller hösten som 2 åringar.
#10 "Min" veterinär säger helst inte innan de är 1 år gamla.
Har kastrerat ganska många då vi fått flera hingstföl. Kastrerade en vid ettårs ålder då köparen ville ha det så, men det gör jag aldrig mera om. Den stackarn blev totalt tillplattad mentalt. De flesta har blivit tagna på våren då de fyllt tre, då klarar de det mycket bättre.
Ja jag kan hålla med om att den som kastrerades som 1-åring blev väldigt mycket vallack direkt från att ha varit väldigt hingstig som föl… Han misste väldigt mycket om livsgnistan och glädjen. Nästan som att han blev deprimerad…
bra då vet jag, då ska han inte kastreras inte i år i allafall.