Nords miniklasser/minichampionat
Då det skrivits i en annan tråd att Shetland Nord inte är intresserad av minishetland på sina utställningar, känner jag att det är dax för ett klargörande. Startar därmed en ny tråd för att den andra inte ska behöva "spåra ur" från sitt ämne (Förslag till klassindelning).
Att Shetland Nord inte skulle vilja ha minishetland på sina utställningar är förstås inget annat än ett stort missförstånd! Så länge jag har varit aktiv inom shetland (var på min första utställning 1991), har Shetland Nord på flera av sina små utställningar inte haft särskilda miniklasser och championat. Det började med unghästutställningarna och blev sen även så på vinter- och halloweenutställningarna. Riktigt varför det blev så, kan jag däremot inte svara på. Frågan togs upp på ett styrelsemöte i år, varför vi i styrelsen har funderat på hur vi ska ha det i framtiden.
Saken är att vi har förhållandevis väldigt få mini på våra utställningar i vår södra del: 12/70 i Köping vinter (iofs en "bra" fördelning, men sen dalar det), 9/63 i Hållnäs (miniklasser), 2/59 i Ludvika och 4/64 i Västerås. Självklart måste vi ställa oss frågan varför vi har så få mini på utställningarna i söder - finns det helt enkelt få eller visas det få för att vi inte har särskilda klasser?
I vår norra del finns betydligt fler som äger, föder upp och visar minishetland. Om särskilda miniklasser/championat ska finnas har varit upp till den utställningsansvarige att bestämma och denna avvikelse från propositionen har sedan godkänts av SSS:s utställningsansvarige. Det är möjligt att utställningarna i norr alltid haft miniklasser och det därför ses som något nytt påfund att inte ha det, men det är det alltså inte.
Vad det gäller championaten, hade styrelsen ett förslag på att på grund av det lilla antalet visade mini, istället utse en Champion Mini. Detta för att inte värdet i championtitlarna ska gå förlorad när konkurrens många gånger saknas. Detta togs upp på vårt Höstmöte för diskussion och flera medlemmar hade även hört av sej via mejl med sina åsikter.
Vi som var på mötet var överens om att champion (mästare enligt ordboken) rimligtvis bör innebära att ponnyn är bäst i en grupp. Att bli champion utan att ha mött någon som helst konkurrens i vare sej sin egen klass eller i championringen känns inte helt rätt - även om det visserligen krävs att man når upp i erfoderliga poäng. (Personligen tycker jag att det naturligtvis är en mycket bra ponny som får 40 poäng eller däröver, men jag kan inte hålla med om att det enbart på grund av poängen är en champion/mästare.) Detta gäller ju inte bara mini utan även andra championtitlar, kanske framförallt hingst och unghingst men ibland även fölen.
En väg att gå, skulle kunna vara att ha särskilda standard- och miniklasser (vem vet, kanske även mediumklasser i framtiden..?), men gemensamma championat. Det skulle ge större konkurrens i championringarna och därmed högre status. För minisarnas del skulle det dessutom innebära två championtitlar till att tävla om - unghingst och ungsto. Att minisarna mycket väl står sej i konkurrensen med de standardstora har ju redan bevisats gång efter annan, så den diskussionen tänker jag inte ens gå in på.
Detta är bara ett förslag som Shetland Nord kommer ta upp på årets Höstmöte, men eftersom det florerade felaktigheter här på forumet så är det lika bra att lägga fram det även här.
Välkomna att kommentera…
Om det tex är 8 ministon på en utställning, unghästklass+ston med/utan föl 4 år el äldre samt veteranston (idag tävlar ju alla de om ministochampionatet) bestäms det då på plats om det finns tillräckligt många ministon eller inte??
Eller om det är 2 miniunghingstar, 2 godkända minihingstar och 1 veteranminihingst (som alla tävlar om champion minihingst) de ska inte då kunna bli champion hingst om bara 1 får guld den dagen eller ska vi skriva i anmälan vad hästen är värd så man kan ta ställning till om det finns tillräcklig konkurrens för att utse en champion hingst?
Även om det visas 30 ministon på en utställning är det ju inte säkert att fler än en når upp till 40 poäng eller mer, har den hästen då inte haft "konkurrans" om minichampion titeln. Även fastän den har utklassat 29 andra hästar??
Naturligtvis är det alltid fler standardshettisar på utställningarna, av helt naturliga orsaker, det finns ju en hel del fler standard i sverige.
MEN de har ju TVÅ extra championat också.
Ta bort championaten för mini då för vi är ju bara en bråkdel så många som håller på med mini så vi kan ju aldrig hur vi än kämpar vinna i en omröstning, men då ska också championaten för standardstora tas bort, (det går ju aldrig att garantera att det finns tillräcklig konkurrans i en championatring som ni uttrycker det) vi kan väl ha utställningarna med bara bis -res bis. Se hur kul det blir… men lika för alla.
Inför i stället CK -Cert precis som på hundutställning kanske det blir rättvisare? Ingen kan ju klaga på konkurrensen (precis som championaten egentligen är idag, minst guld föra att kvala)
Ska det inte på några plan vara skillnad mellan mini och standard, för det är ju faktiskt det ni föreslår, vad är då vitsen med att dela upp rasen i två kategorier?
För att ytterligare förtydliga för er som tyckte det var tjorvigt att förstå vad jag menar..
Vi har Minishetland
Vi har standard shetland
Ingen diskriminering, framförallt inte bara för att minishetland endast består av ca 1/6 av shettisbeståndet i sverige.
Med min mattematik ser det ut som att minisarna står för densamma procent på utställningarna och ska inte straffas för att det existerar färre.
Vad jag kan se har effekten med utställningarna här i norr/västerbotten utan separata miniklasser/minichampionat endast varit att inga eller kanske bara 1 mini har blivit anmäld.
Skillnaden med separata klasser /championat ? = stor, kolla katalogerna/resultatlistorna.
Vi har ju redan färre championat till minisarna (för den delen så vet man då aldrig var man ska tävla med sina miniungston, det verkar vara godtyckligt även när det är separata minichampionat för man kan lika gärna hamna i champion ungsto med sitt miniungsto, som i champion ministo).
Är det någon som själv har mini som vill ta bort Miniklasserna och minichampionaten?
Vad tycker egentligen alla som har mini, det kanske bara är jag som inte håller med?
Vad jag kan se än så länge verkar det bara vara de som har standard.

#1 Alla de exempel du räknar upp innebär ju konkurrens. Har man mött motstånd antingen i sin egen klass och/eller championringen så är det inget snack om att man är en värdig champion.
Det är de gånger man kan plocka championtiteln enbart på att delta och uppnå kvalificeringspoäng som vi tycker känns fel. Om det skulle vara gemensamma championat minskar ju risken för detta, då det kan finnas till exempel en mini- och en standardhingst som då tävlar om champion hingst. Som jag skrev ovan innebär det oxå att det blir två championat till att tävla om för mini.
När vi pratar konkurrens menar vi alltså någon form av motstånd, vi lägger ingen som helst värdering i kvaliteten på konkurrensen (hur skulle vi kunna göra det?).
Vi vill inte ta bort miniklasserna. Det är ju precis tvärtom - att vi vill införa miniklasserna på de små utställningar vi tidigare haft gemensamma klasser på.
På Höstmötet hade flertalet deltagare mini och alla var positivt inställda till gemensamma championat. Blir det hårdare konkurrens om titlarna, blir de ju oxå mer värda.

#1 Men på vinterutställningen hade vi inga sep miniklasser och där var det 10st mini av 52 anmälda!?
och på dom 2 sommar utställningar det varit sep mini klasser i år, så har det varit 8 mini av 54 resp 9 mini av 53st.
Då måste jag säga emot dig lite där… antalet mini var ju faktiskt fler där vi EJ hade sep miniklasser?!?!
(fast nu på halloweenutställningen, var det endast 1 mini av 51 anmälda, och det ministoet gick det jättebra för, blev klassvinnare med 40p)
Jag har då aldrig varit med om att vinna ett minichampionat utan konkurrens, om det är som ni säger, att det är så många mini anmälda, så finns det väl ingen orsak att ta bort minichampionaten?
Halloweenutställningen kanske inte räknas?