Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 7219 ggr
QuickStep
0

råd ang stallgolv

Vi håller på o renoverar upp en gammal lada och har kommit till golvet. Det verkar svårt att gjuta en platta i så det lutar ´åt trägolv rejäla plank alltså..
men vad tycker ni om det? Det ska ju vara halkfritt…

[Billan]
0

Om jag skulle bygga nytt stall skulle jag önska mig asfaltsgolv eller helt enkelt jordgolv. I mitt befintliga stall har vi gjuten platta.

AusaBausa
0

trägolv låter helt klart halkigt..

själv har jag packat jordgolv men annars är nog gjutet bäst..

ElisabethA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina hästar stod tillfälligt någon månad i en lösdrift med trägolv plus att stallgången hade golv av trä. Det var inte halkigt alls. Jättebra tyckte jag. I mitt nuvarande stall har vi gjutet golv med tjocka gummimattor i botten på boxarna. Funkar bra det med.

QuickStep
0

ok

jordgolv hur gör ni då? samlar byn o alla får gå o stampa hihi?

AusaBausa
0

Japp vi har en suverän sammanhållning här i byn så alla hjälptes åt o stampa ;-)

skämt o sidor..svärfar har en grej man packar grusen med…

[Billan]
0

Man packar med en sk. "padda".

QuickStep
0

jag kom på det senare att det hette nog padda.. =) Men tänk vad roligt om alla hade kommit o hoppat lite.. Ja vi får se hur det blir.
Ladan är väldigt gammal o det är olika tak o golvhöjd lite överallt…

PetraJ
0

Vi har trägolv i våra spiltor till våra nordisar och det funkar jätte bra.

Hovgarden
0

Har trägolv i våran gamla stall men bara i spiltorna men det fungerar jätte bra. Sen beror det väl på omman ska förpröva och vad de säger men har man inte det "kravet" såtycker jag inte det är några problem med trä dessutomlåter det mindre när hästarna går på det

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Hanna-D
0

En granne har trägolv, det blir ganska halt när det är blött ute. Skulle nog föredra gjuten platta alternativt asfalt (borde väl vara svårt att hålla rent?)

icansson
0

vi har gjutet o de e kanon

sus-sharon
0

vi har gjutet och jag skulle nog rekommendera det, om man dessutom "ruggar" ytan lite så blir det inte halkigt heller.

trägolv skulle jag inte kunna tänka mig, det är inte beständigt och behöver bytas ut med jämna mellanrum för att behålla "säkerhetsnivån". i boxar/spiltor tar det dessutom åt sig av urin och kan alltså bidra till dålig luft och därmed luftvägsbesvär (har två shettisar som stått på trägolv innan de kom hem till mig som har ordentliga luftvägsbesvär).

jag vet faktiskt inte om djurskyddet skulle vara så imponerat av trägolv till häst heller.. vet inte om det finns ngt skrivet ang detta, men jag kan tänka mig att de skulle ha synpunkter (med tanke på ovan nämnda saker)

medarbetare på djurskydd.ifokus

Pheobe
1

Trägolv, skämtar ni? Det ruttnar, flisar sej utan att det syns och kommer samla lukt som bara den efter några år.

Gjuten platta och glöm inte brunnen! Det ska finnas brunn om man gjuter.

Jordgolv är billigast. Det har jag i lösdriften. Funkar hur bra som helst och vi har inte stampat det alls. Första året gick hästarna utan halm under sommaren där inne och dom rullade golvet väldigt bra =)

[Croneld]
0

Ni som har gummimattor i boxarna, hur fungerar det? Blir det som reklamen utlovar, mindre ströåtgång?
Var urinen vägen, hamnar den under mattan, eller ska man ha lutande golv för avrining? Det har jag undrat över.

Annette
0

#14. Vi har gummimatta i en box. Det går åt mycket mindre strö där. Om det beror på renlig ponny eller mattan vet jag inte.
Golvet lutar något. Urinen hamnar inte under mattan.

QuickStep
0

nu är det ingen lösdrift jag ska bygga utan stall.
frågan som vi inte vet svaret på är om man gjuter platta inne så kanske det trycker utåt på nått sätt… så grunden på ladan får sättningar eller nått..
skitsvårt!
Jag gillar inte heller trägolv men hur ska man göra?

Annette
0

#16. Vårt stallgolv gjuttes (eller heter det gjöts Obestämd) inne i det blivande stallet och det har inte blivit några sättningar på grunden.

Pheobe
0

#16 man kan ha stampat jordgolv även inne i stall

KarinRendahl
0

Kolla på det här om det ser intressant www.profarma.se

PetraJ
0

#12och 13

Vi har alltid haft trägolv till våra nordisar och vi har bytt ut brädorna ca var 5 år. Vi har inga problem med dålig lukt mm. Vårat djurskydd hade inget negativt att säga om våra trägolv.

Pheobe
0

#20 Man ska väl inte behöva byta ett golv vart 5e år. Låter ju helt tokigt. ett cementgolv byts ju aldrig och ett jordgolv gör man inget åt. Onödig kostnad tycker jag samt att man aldrig kommer ifrån att ett trägolv alltid spricker upp och flisas även om man inte ser det.

PetraJ
0

#21 Som att stallet inte är vårat  och vi får inte gjuta om golvet så har vi trägolv istället. Som sagt det funkar för oss.

carl-gustaf
0

Gjut golvet. Gräv bort all jord. Fyll på med tvättad mackadam. Lägg ut ett armeringsnät. Beställ färdig gjutning som tål urin. Hyr en vibbrator. Smidigt och lätt.

IdaS-A
0

Så som #23 skrev gjorde vi, verkar fungera utmärkt.

Sen ruffades (heter det så) ytan lite så det inte ska vara halt för hästarna.