Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 6453 ggr
KarinRendahl
0

Zilco-sele

Är det någon som har en sele från Zilco? Jag skulle gärna vilja ta del av lite erfarenheter från någon som använt syntet-sele. Är i valet och kvalet om jag ska köpa en sån men skulle vilja veta lite mer förstObestämd. Det är så svårt att bestämma sig….

zettan
0

vad är detta för slags sele? Den har jag aldrig sett tidigare.

KarinRendahl
0

Den är av syntet och företaget är australiensiskt. Den säljs på Driveout. Det som attraherar mig är att den är lätt samt extremt lätt att hålla ren. Priset är också rätt ok. Det jag är rädd för är att den ska bränna hästen i och med att den är av syntet.

zettan
0

#2 aha den är i syntet. Har ingen erfarenhet av syntetselar tyvärr

Ahnna
0

Jag är lite emot selar helt i syntet. Jag tar hellre läderselar förstärkta med syntet, där lädret ligger mot hästen så att det inte finns någon risk för brännsår. Bröstan och draglinorna ligger trots allt mot huden hela tiden och är dessa helt i syntet så kan de både skava sönder pälsen och ge hästen obehag. Kanterna på syntetselar brukar vara ganska vassa, eller hur man ska säga. (Bröstan är säkert fodrad med nåt mjukt, men ändå.) Skulle nåt otrevligt hända så går inte syntetselar sönder, vilket kan innebära en säkerhetrisk. (Jag vill alltså att selen SKA kunna gå sönder om hästen drar iväg med vagnen eller om vagnen välter.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

KarinRendahl
0

# 4 Ja, det är typ samma betänkligheter som jag har… Men australien är ett varmt land, det måste ju funka annars hade de väl inte gjort dem? De började mixtra med den här typen av selar på 60-talet enligt hemsidan www.zilcoharness.com och sadelgjordar i syntet har ju funnits länge. Sen är det som sagt det där med hållbarheten, bra eller dåligt?

Det är svårt att ta beslut ibland. Bara det att bestämma sig för vilken prestation selen skall tåla. Hästen (C-ponny, welsh cob) är inte helt färdiginkörd ännu men drömmen är ju att kanske tävla lite så småning om så jag vill ju inte satsa på en ren hobby-sele utan en som tål lite tuffare tag. Och så är det däckeln, vilken anspänning osv. Alla dessa valmöjligheter Tungan ute…. och sååå lite egen erfarenhet och kunskap. Suck.

Maliiin
0

Jag har tyvärr inga erfarenheter från syntetselar. Skulle nog hellre lägga ett par kronor extra på en lädersele. Inte nog med att den kan bränna, hålen och de blir ju lite mer nötta när det är i syntet. Man vet ju hur det är på sadlarna när stopparna är i syntet. De nöts upp ganska ordentligt. Läder håller längre. Det är min åsikt=)

Ahnna
0

#5 Bara för att de tillverkar syntetselar i Australien betyder ju inte att alla använder dem eller att de är bra i hett klimat. Holländarna är också rätt förtjusta i syntetselar, men för mig spelar det mindre roll var i världen de är populärast. Alla tillverkare talar sig varma för sin produkt, så är det ju alltid.

Vilken form av syntet det gäller är också viktig att tänka på. Som du själv nämnde, sadelgjordar i syntet; dessa finns i fler olika utföranden och det finns ingen modell som passar alla hästar. Min granne har en ponny som inte kan ha syntetsadelgjordar alls för hon får skav av allt utom läder. Mitt fullblod fick obehag av en sorts syntetgjord men klarar sig bra med den jag har nu, som är annorlunda. Så ska man köpa en syntetsele bör man nog känna och klämma på den ordentligt innan man bestämmer sig, och jämföra med vilka andra syntetprodukter som ens häst får skav eller inte av. Tror jag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

shettismaffian
0

Hej !

En i mitt stall har syntet sele på sin häst, den verkar ok om man inte ska köra jätte tungt. Den hon har är fodrad i brösta  och bukgjord med neopren, den har baksele och allt.

KarinRendahl
0

# 8 Kul! Vet du vilket fabrikat det är?

AnnikaSvensson
0

Vi har en zilco sele till våra shettisar den liger bra på dom och har inte haft några problem med skav .den väger inte så mycket och det är bra tycker jag ,lätt att hantera .

UG
0

#8 Nu blev jag också intresserad! Toppen med neoprenstoppning! Vet du märket?

Ninnii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Zilco sele! Är jätte nöjd med bröstan, inga vassa kanter, tycker om formen. Är väldigt lätt att få rent. Har inet skavt på min häst. Däckeln därimot är jag inte nöjd emd. Tycker den ligger dåligt och trycker på amnken. Så jag brukar använda Zilco bröstan och min läder däckel i stället.

Carita
0

Jag har använt mycket Zilco selar och dess tillbehör men då inom travet vi hade massor i Frankrike. Jag har inga dåliga upplevelser med dessa.

Men däremot så köpte jag en grimma och den blir fruktansvärd kall på vinter det går nästan inte att knäppa upp den och jättevarm på sommaren så det bränner på hästen i solskenet. Så den hänger någonstans i stallet och samlar damm.

sanne
0

jag vet att Pernilla på Ädelssons har en zilco till salu, men kommer ej ihåg storlek…

www.stuteriadelsson.dinstudio.se

zettan
0

#14 tror de var stl full den var

shettismaffian
0

#9 o 11 Jag kan kolla i morgon vad det är för fabrikat om det står. Kan fråga om hon vet om den tillverkas till Shetland med.

KarinRendahl
0

Putt!

shettismaffian
0

Den sele som de har på hästen i vårt stall heter Zilco Harness elelr dyl, den va med neopren fodrad brösta och bukgjord inte likadan brösta som Ninnii har utan en "vanlig" som man fäster draglädrena i, eller hur man ska beskriva.

Ellen89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har precis kopt ett Zilco sele. Den ar Zilco Tedex och ar valdigt nojd med den :) Sitter bra och skaver inte. Har bara anvant den 4-5 ganger och den ar mycket battre for mitt sto. Hade ett billigt lader sele forut och det satt inte alls lika bra. Har ar det svart att hitta 'mellan' bra lader selar. Ska ha syntet nu tills jag har rad att kopa ett riktigt bra sele som Ideal.

Mvh
Ellen

KarinRendahl
0

Tack så mycket för alla svar! Det verkar ju vara övervägande positiva omdömmen för Zilco.

# 19 Jättebra bild! Jag ser precis hur selen ser ut och den verkar sitta jättebra på din häst. Får man vara nyfiken Glad och fråga vad den kostar "down under"?

Ellen89
0

#20 Den kostade $495 plus frakt, vilket ar ungfr 2,010 kr.

KarinRendahl
0

#21 Glad Halva priset ungefär alltså, här kostar den 3 900:- Glad