Sjuk häst
Hej, jag har mitt shettis sto utlånad och nu i kväll ringde fodermatten och berättade att hon betedde sig konstigt, inte åt samt skakde i bakvagnen. Vi åkte dit (som tur var bor hon bara 1 mil härifrån) och möts av en slö Fiona. Hon stog och vilade med benet och stog med mulen i backen och såg allmänt slö ut. Hon hade inte rört sitt kraftfoder nu på kvällen som hon vanligtvis kastar sig över. Fodermatten gav henne lite hö nu när vi var där som hon endast kollade på och tog några få små tuggor. Och Fiona äter alltid med god aptit annars. När vi var där så stog hon inte och skakde men tidgare på dagen hade hon stått och skakat i bakvagnen. Hon andades normalt, var inte svettig, var inte varm i benen eller hovarna eller svullen.
Våran veterinär är i Thailand just nu och vi försöker få tag i distriktarna men dom svarar inte för tillfället. Så nu undrar jag om det är någon här inne som har haft häst med liknande symptom eller ideer med vad det kan vara för fel. Inte så lätt när man inte har sett hästen kanske, men mista lilla kan vara till hjälp.
Tack på förhand //Jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
var bor du?

Cirka två mil söder om Falköping i Västra götaland för att vara exakt!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

ring veterinär i Ulricehamn annars, eller för säkerhets skull ring skara ! det låter inte så himla kul, man blir ju lite orolig för tex hyperlipedemi( ursäkta stavningen)

Kolikkänningar?
Hur går det med pållen?
Kan ju vara kolikkänningar, eller möjligen korsförlamning.
Hur ser hon ut i munnen? Är hon blek om tandköttet?? Jag hade ett sto här en gång som blev mycket svag och vägrade mat. Det visade sig sedan att hon hade all möjlig vitamin- och mineralbrist. Veterinären misstänkte även att det kunde vara något inre fel och tog blodprover, han kollade då även om hon var blek i munnen, vilket hon också var.. nästan helt grå.. fy, det var otäckt.
Försök att få tag i en veterinär så snart som möjligt.
Lycka till!

Fästingburna sjukdomar kan ge alla möjliga symptom, tex vinglighet.

Vi fick tag i distriktarna och mamma förklarade symptomen och det lät ungefär så här från vet. "ja det värsta som kan ha hänt är att hon har haft sån allvarlig kolik under dagen så att tarmarna har spruckit. Men jag kan inte ha på mitt samvete att inte åka ut direkt då hon lika väl kan vara död i morgon bitti om det är så här allvarligt". Vilket resulterade i att jag började storlipa och vi åkte bort till henne igen då vet. var på väg. Hon tog först tempen på henne, 38,8 , så lite över temp. Sen lyssnade hon på hjärtfrekvens & hjärta vilket var helt normal. Hon hade normalt tarm"ljud" på ena sida men på den andra var det lite svagare, men inget farligt då hon hade bajsat medans vi var borta. Så fick hon smärtstillande och så tog hon ett blodprov i fall hon inte hade blivit bättre morgonen därpå så skulle hon analysera blodprovet. Mycket mer än så var det inte. Jag sa att det var konstigt att hon hade stått och skakat i bakvagnen men det enda jag fick till svar var att det kan vara fång, kolik eller korsförlaming. Vilket inte direkt gjorde det klarare för mig! Ush vi har inprincip inga bra distrikare här utan dom flesta är gröngölingar, vilket ger intryck att dom inte vet så mycket utan gissar en del. Känns inte särsklit bra!
Men hon som har Fiona hade vart ute hos henne nyss och hon verkade redan piggare. Men känns inte bra att inte få veta vad det är …
Jenny

Tack för svaren!
#6 Jag kikade i munnen på henne första gången vi var där och tandköttet var rosa & fint :)
Jenny

När min ponny fick kolik förra hösten stod hon och skakade. Det kan tydligen bli så när de har riktigt ont.
Hon togs in i stallet och fick täcke på sej. Hon var mycket ovillig till att röra sej (vilket ju annars är bra att de gör vid kolik - skritta, vila, skritta osv) och jag hann tänka många hemskheter innan veterinären kom. Men hon fick kramplösande och blev efter det bättre relativt snabbt. Det togs blodprov för säkerhets skull, men allt såg normalt ut. Hon har sedan dess mått bra.

#10 Hmm låter ju lite snarlikt till Fionas symptom. Rullade sig din ponny & skrapade mycket med fötterna? Fiona var dock inte ovillig att röra sig & gick som vanligt, nästan för hon hade tappat en sko.
Jenny

#11 Nej, hon rullade sej inte men hade legat ner i hagen (var blöt på ena sidan när vi upptäckte att hon var dålig). Annars är ju just rullning, skrapa med hoven och titta sej mot magen rätt "säkra" tecken på magont hos häst.

#12 Okej, fodermatten hade sett henne lägga sig en gång i hagen och resa sig direkt upp igen. Sen när jag var hos Fiona medans vi väntade på vetten så skrapade hon med hoven i halmen 3 gånger på en halvtimma. Men hon gjorde inga ansatser till att lägga sig eller rulla sig. Blir orolig nu över kolik, men när hon fick smärtstillande ska väl det hjälpa mot det med ?
Jenny
Kan inte botulism ha darrningar som symptom?
Hursomhelst, så tror jag inte att det är kolik. Tror hon hade haft mer symptom isåfall. Hoppas att ni får rätsida på det hela! En av mina shettisar fick ett svårt tarmvred i november, var en hårsmån från att stryka med på natten (mellan 01-03 var det riktigt illa), men klarade sig utan komplikationer. Helt otroligt säger veterinären, hon har aldrig varit med om något liknande. Han gick från döende till återställd på två dygn. Vi vet med all säkerhet att han var döende dels för att det märktes på honom, samt att vi tog blodprover regelbundet under natten (veterinären kan analysera blodet i en maskin i bilen) och de tydde på att han skulle dö. Klockan 07 efter en tuff natt var han hungrig och ville ha MAAAT :-)

#14 Jo det sa vetten med att botulism kan det vara, men dom som har henne på foder sa att hon inte hade fått något ensilage. Så det är uteslutet.
Jag tycker att det låter lita konstigt om det hade vart kolik, för som du säger borde hon ha visat mer symptom. Men det skumma är att hon stog och skakade i bakvagnen. Det gör dom väl inte utav fång eller? Och korsförlamning tror vi verkligen inte på då vi har haft en annan häst som haft det och hon kissade chokladfärgat samt ville inte röra sig osv.
Jenny

Man kan förstås ha mer eller mindre ont i magen. 
"Problemet" med shetlandsponnyer är att de ofta är så tåliga att de verkligen har ont när de visar något.
#15 botulism kan dom väl få av vanligt rundbalshö också?!?
hoppas hon piggar på sig nu, lillskruttan

#16 Jo det är klart. Hon har aldrig betett sig så här under sina 11 år förut och har alltid varit matglad & pigg… Men somsagt hon har piggnat till lite iaf, men jag vill fortfarande vet vad det är. Himmla veterinärer 
#17 Kan dom? Vetten frågade bara om hon hade ätit ensilage och att hon isf kunde fått botulism. Hon nämde inget om att dom kan få det utav hö, men sen hur kompetent hon var vet jag inte … 
Jenny

FAst nog kan det vara kolik , har haft kolik hästar som visar exakt samma symtom ..
Botulism kan de även få när de går på bete , äta havre osv men hur vanligt är det och hur vanligt är det att de får av hö .

#19 Men hjälper det då med smärtstillande? Jag är inte särskilt insatt i sjukdomar
Om det är kolik alltså. Och kan det gå över bara med hjälp av smärtstillande?
Jenny
#20 hästar med kolik brukar få Vetalgin, som är både smärtstillande och kramplösande. Det i kombination med rörelse och eventuellt dropp kan räcka för att koliken ska släppa.

#21 Okej men om det nu var/är kolik så kan det inte ha vart tillräckligt det veterinären gjorde idag? Ush tänk om det är kolik då mår hon antagligen inet vidare nu, ska ringa fodermatten direkt och be henne gå ut och kolla till henne!
Jenny

Har precis pratat med Fionas fodermatte som precis hade vart ute & sett till henne. Nu stog hon helt vanligt och vilade med huvudet "uppe" och hade ätit upp kraftfodret & även hö!
Jenny

Symptomen är precis dom samma som min lille "Raketen" hade. Fick diagnosen akut colit (tarminflammation) . han hade dock diarré oxå
#24 Skönt att det verkar gå åt rätt håll
Veritas odium paretFörvånad
#19 ja, jag vet inte hur vanligt det är, jag bara vet att jag har hört att dom kan få det av hö och att rundbalar är mer känsliga än småbal.
#23 skönt att hon verkar piggare nu då. Hoppas du får ordentligt svar från vet i morgon (eller idag)

#24 Veterinären sa igår att det kunde vara början på en infektion, men hennes bajs såg helt normal ut.
Jag pratade med fodermatten nu i morses och hon sa att hon hade ätit direkt när hon fick maten i morses och vart lika pigg som vanligt. Kan man lita på att det räcker så här eller bör man skicka in blodprovet för att vara på den säkra sidan? Jag vill ju fortfarande veta vad det var för fel…
Jenny

#27 Skönt att hon äter nu! Håller tummen för att det fortsätter gå åt rätt håll!

Min shettis hade liknande symptom för 2 år sedan. Han skakade i hela bakvagnen, kunde knappt stå upp, lite feber, ville inte äta eller dricka. Veterinären gissade på fång eller kolik och behandlade, men han blev inte bättre. Han tog blodprov, som inte visade något speciellt. Till sist gav distriktaren upp och sa att han inte kunde komma på vad det var, och bad oss åka till Strömsholm. På Strömsholm konstaterade dem att han hade hjärnhinneinflammation (mycket ovanligt på häst), och blev medicinerad. Ofast klarar inte hästarna sig, men Anton gjorde det. Efter en vecka på Strömsholm, en månad medicinering när han kommit hem och 6 månaders vila så var han helt återställd!

#29 Ush då låter obehagligt! Fiona mår dock helt bra nu (:
Jenny

vad skönt att hon mår bra man blir så sjukt orolig när ens närmsta blir dåliga