Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 3154 ggr
moa
0

Funderingar om allt möjligt...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska jag vara jätte jobbig… Och jag vill ha helt ärliga svar och tankar nu också. Har gråtit hela dagen känns det somGenerad

Jag känner mig som en helt värdelös människa. Hittade bilder på Moa när hon var yngre och motionerades minst 1 timme om dagen. Jag har glömt bort att min häst kan vara smal! Jag kan verkligen inte hålla mina hästar i hull. I vintras mätte Moa 155 cm runt magen som mest. Nu mäter hon 150 cm. Hur sjutton kan jag låta det gå så långt? Nu har dessutom Tappi börjat bli fet och han är ju bara 2½ år ännu! Han ska ju inte vara fet nu när han är så liten…

I vintras när jag bantade Moa fick hon mellan ½-1 kg hö på kvällen… Jag mådde så förbannat dåligt eftersom jag visste att hon stod flera timmar utan mat, så jag kunde inte fortsätta banta henne på det sättet! Utan hon fick sina 1-1½ kg hö på kvällen…

Hovslagaren retade mig sist han var här och sa att några kilo till sen är hon lika bred som hög, och vet ni, det är ju sant! Det är bara mina hästar som är feta i hagen! Alla har gått på samma bete, är av samma raser, vissa är till och med släkt med mina shettisar men ändå är det mina som är smällfeta! Jag är den enda som motionerar mina tre någorlunda. Dom andra i hagen rör knappt på sig alls!

Och sen det värsta av allt som gör att jag mår så förbannat dåligt just nu! Stallägaren vill inte ge hästarna hö ännu eftersom hon vill svälta dom några veckor till. Om vi börjar ge dom hö nu så kommer dom aldrig att gå ner i vikt säger hon. Så nu går hästarna och knapprar på nästan ingenting. Och jag tycker så synd om dom. Hästarna kan säkert behöva banta för dom är feta, men ändå får jag dåligt samvete!

Moa har dessutom white line deses på hovarna och vagnen är sönder så jag får panik över att jag inte ens kan motionera henne ordentligt och kanske få ner henne i vikt genom det!!

Jag vet inte vad jag egentligen vill få ut genom tråden, förmodligen bara skriva av mig lite av mina tankar… Och hoppas på att någon orkar läsa igenom och skriva sina åsikter.

Skickar bild på hur hon såg ut för något år sedan!

moa
0

Så här såg hon ut i somras och ser ut så nu med.

Milla
0

helt ärligt så tycker inte JAG att hon ser fetare ut än någon annan shettis.

Det är just det som är så bra med ett forum, man kan bara skriva av sig utan att behöva veta vad man vill få ut av tråden.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

moa
0

Hittade en ännu nyare bild.

moa
0

Och så sista bilden nu på Tappi..

Milla
0

tycker fortfarande inte att dina hästar är fetare än andras. Tycker inte att du ska vara orolig

moa
0

Millan: Okej, så många andra berättar om hur allvarligt fet Moa är så jag vet inte vad jag ska tro längre.

Jag älskar detta forumet för här kan jag verkligen skriva av mig! Jag känner inga här så då kan inte heller några vänner läsa vad jag skriver. Jätte sköntGlad

Milla
0

så här såg min häst ut lite innan ESG och där gick hon långt fram på utställningen.

Midlingur
0

Inte fetare än andras beror väl på vems hästar man jämför med ;) Jag hade aldrig låtit mina hästar se ut så. Enligt mig är det inte okej att en så pass ung häst ser ut sådär. Om de har lika mycket gräs kvar i hagarna som det är på de nytagna bilderna så räcker det gott och väl enligt mig. Såhär ser min shettis ut året om, dock med mer muskler eftersom detta fotot är taget efter en lång vila pga skada.

Midlingur
0

Milla: Men det är väl inget ovanligt att dräktiga ston ställs ut? Menar inte att ditt sto var dräktigt, men hon ser ut att vara det på bilden. Och därför är fetma ingen anledning till att de inte får bra poäng. Jag tyckte och trodde f.ö att de flesta ston på ESG var dräktiga Generad

Milla
0

#8 tja jag jämför dom shettisarna som finns på utställningarna.

Milla
0

"9 jo hon var dräktigt då dock bara i dag 20 så det där är inget annat än fett

Annette
0

#9. De ston som var dräktiga på ESG skall inte föla förrän 2007, så de var inte särskilt långt i dräktigheten. Hur många som var dräktiga där har jag ingen aning om.

Midlingur
0

#10 Men hur många av hästarna som ställs ut motioneras regelbundet? En seriös undran alltså, inte ironiskt menad.

Milla
0

det vet jag inte, men en hel del går ju på travet och min rids ett antal gånger per vecka.

Milla
0

egentligen är det bara att titta på alla foton från utställningarna så är dom slimmade shettisarna mycket lätträknade

Annette
0

#13. Shetlandsponnyn är en ras som används till allt möjligt. Många ställer ut och avlar, ingenting annat. Andra både ställer ut och använder den till t ex ridning och körning.
Jag tycker det är toppen att det finns ett användningsområde för alla intressen och ser inget fel i att bara ha den till utställning för de som vill det.

Midlingur
0

Jag måste säga att jag tycker att det är trist att man är så slapp när det gäller shettisar och övervikt :-( Det är inte okej för en shettis att vara fet bara för att den är just en shettis, och det är långt ifrån ovanligt att man hör folk säga att shettis ska vara fet annars så är det inte shettis. När folk ser min shettis så säger de: "Wow, han ser ju ut som en riktig häst". Jo tack, det är faktiskt en häst :-(

Inte riktat till någon speciell användare, bara en kommentar att diskutera!

Yazmine
0

Tycker inte att du ska vara orolig,Var på en så bra foderkväll härom veckan där dem gick igenom hur hästens mage och tarmar ser ut och fungerar,där dem också gämförde våra tamhästar med hur en frisk vildhäst ser ut.Blev så glad när han talade om att en hästs mage ska vara bukig.Han tyckte inte heller att man ska banta sina hästar utan att man ger mindre kraftfoder och mera grovfoder.

Din häst ser normal ut tycker jag,mina ser ut sådär också och då får dem fri tillgång på hösilage och går på lösdrift.Flört

Bilden är på mitt shetis sto inte nån vacker bild men..=)

Annette
0

#17. Det är väl inte bara shettisar som blir feta! Jag har ett 26-årigt New Forest sto som är mycket fetare än mina shettisar.

moa
0

#8 Det är så jag vill att mina ska se ut! Så såg min unghäst ut i vintras när han hade sina vänner att leka med! Men nu har han inga vänner att leka med vilket har resulterat i att han bara äter hela tiden.

Midlingur
0

#19 Nej, men min kommentar rörde stereotyper om shettisar.

Milla
0

Alltså nu måste jag berätta vad vår ordförande sa när vi var och tittade på hans fölungar.

I england så ska utställningsponnyerna vara super feta är dom "Normala" i hull så ställs dom inte ut. Dom hade även tyckt att våra ponnyer var lite i tunnaste laget. Bara kolla på ESG vinnaren inte var hon slimmad inte.

Sen är det skillnad på ras och ras!!

Midlingur
0

#20 Där ser han betydligt trevligare ut :) Jag har också en unghäst som blir fet när han inte har någon att leka med, och nästa år så ska jag släppa honom på ett unghästbete i 7 månader, så då lär han förbränna det han sätter i sig. Synd att du inte bor närmre, vi kunde satt ihop våra… :/

Annette
0

Jag var på en kurs i våras. Där sades det att ett sto får ha mage. Det är över revbenen man känner hullet. Så man skall inte låta sig luras, hon kan ha mage men vara tunn över ryggen.

moa
0

Vi har inte mycket bete! Såhär ser samma hage ut en vecka senare…

Midlingur
0

#22 Är det enligt rasstandard som de ska vara superfeta?

Midlingur
0

#25 När är den bilden tagen?

Milla
0

" 24 bra skrivet annette!!! har själv råkat ut för detta för någon dag sedan.

Hade en gammal vän här hemma och jag hade gnällt så över att carmen hade rasat i vikt och när hon kom hit och hälsade på så sa hon att intetyckte hon att carmen var tunn hon hade ju en sån jättemage. Men hon har inte mycket över rygg och revben dock som sagt en jättemage

Milla
0

"26 inte en anning,jag tycker inte heller om när dom är så feta MEN jag vidhåller att moas hästar inte är värre än någon annans

Yazmine
0

Om man ska titta på en häst och se om den är frisk och mår bra ska man titta på den bakifrån,mår den bra ska den vara rund över rumpan inte kantig.Flört

moa
0

#27 Den bilden är tagen för 3 dagar sedan.

moa
0

#30 Ja då mår ju Moa bra, hennes rumpa är nästan i klass med ladugårsdörrenGenerad Fast hon har alltid haft en ganska bred rumpa..

Annette
0

#26. Rasstandarden finns att läsa här www.shetlandsponny.se

moa
0

#23 Ja, han var nästan på vippen till för smal i januari. Då kände jag revbenen supertydligt under hans vinterpäls på 10 cm…

Ja det är jätte syndLedsen Jag ska verkligen försöka hitta något unghäst bete till Tappi som han kan få gå på till våren sen. Några tips? Han är ju vallack också så jag vet inte om han kan gå på hingstbete…

Midlingur
0

#31 Gott om bete anser jag. Jag hade inte gett dem hö ännu. Men en fråga: Du har bilder på henne när hon var i bättre hull - vad gör du annorlunda nu som du inte gjorde då eller tvärtom?

Yazmine
0

Vad bra,tror att det är ganska ovanligt med en shetis som inte är rund över rumpan,men ändå.

Midlingur
0

#33 Den skiljer inte sig mellan länderna?

Annette
0

#37. Den följer moderlandets bestämmelser.

Cattis
0

#26 Vem har sagt att de skall vara superfeta?
Det är däremot så att en shettis i gott hull går bra mkt bättre än en i "fullblodshull".

Shettisen SKA däremot vara rund. Se på bilderna av en rastypisk shetland. De skall INTE se ut som russ eller welshar i kropparna.

Med rund menar jag inte fet. Känn på hullet, det skall vara gott hull - men inte fetma. Där är en enorm skillnad.
Om en "fullblodsmänniska" säger att en av mina shettisar ser ut som en riktig häst, då är jag inte säker på att jag skulle ta det som en komplimang å shettisens vägnar. Storhästfolket, som inte har kunskap om shettisar och hur de skall se ut (generellt - undantag finns såklart) verkar ofta tycka att alla som inte är uppdragna o i hög kondition är feta. Den åsikten delar jag inte alls.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

moa
0

#35 Okej.. Jag tycker inte det är så gott om bete med tanke på att det mesta är mossa och vassgräs från sumpet.

Vad som jag gjorde annorlunda då… Hm, jag sprang typ land och rike runt med den hästen innan! Hon rörde sig kolosalt mycket. Och fick typ ingen mat. Det var inte jag som ägde henne då.. Jag gör väl felet att jag ger för mycket mat och sen att jag inte haft möjlighet att motionera henne så mycket som hon behöver..

Midlingur
0

#34 Har inga tips för valacker, tyvärr. Testa att annonsera. Jag tänkte själv leta efter en shettis som söker en "magrare betesplats" som kan hålla min mini sällskap på hans sommarbete.

Midlingur
0

#39 Milla berättade att de i England ska vara superfeta vid utställning, det var det jag svarade på. Det var alltså inte jag som tyckte att shettisarna i Sverige är superfeta.

Midlingur
0

Du vet iallafall vad du gör för fel. Hade jag varit dig så hade jag lagat vagnen snarast och börjat träna. Mat efter motionering.

Milla
0

japp det var jag som skrev det! jag återgav bara vad vår ordförande sa till oss när vi var där och hälsade på.

Cattis
0

#42 Ja hon berättade att det är de feta som går bäst på utställning där. Och det stämmer ju ofta vad jag förstått. De vill ha dem tunga och maffiga.

Men det betyder inte att de ska vara det. Utan att de är snyggare än de slimmade.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

moa
0

#43 Jag tjatar på pappa som en galning att han ska fixa vagnen, men det går fruktansvärt trögt. Jag har till och med involverat hovslagaren i lagning av vagnen, han ska hålla ögonen öppna efter däckFlört

kacka
0

#36 Jag har flera exempel på både ston och hingstar och vallack som tappar i första hand över rygg och kors innan hullet på magen tas. Just nu håller jag på att öka och öka långsamt på kraftfodret både på det digivande stoet och min 18-åriga valack.

Min avelshingst var i "dåligt" skick förra hösten. Trots MASSOR av kraftfoder och grönbete så gick han ner under sommaren. Han blev "kantigare" över korset och inte lika rund över ryggen. Men hullet runt magne var normalt. Detta gjorde att han inte fick guld på utställningen på hösten. I år var han i bättre skick trots mindre kraftfoder fick han 41p i Håcksvik och nu idag klassvinnare med 40p.

Med mer massa får de kluvet kors vilket är rastypiskt, även mer massa i halsen är rastypiskt. Mitt råd är att använda händerna istället för ögat!

Midlingur
0

#45 Jag förstår att de vill ha dem tunga och maffiga, jag tycker själv att det kan vara snyggt när de är maffiga men det ska gärna vara lite muskler också ;) Hängbuk och fettvalkar är inget som jag föredrar personligen och jag tycker att det vore roligare att se en riktigt tung och musklad shettis på utställning än en tung och tjock :)

De slimmade kan jag hålla med om. Jag såg det tyska framträdandet på ESG när de hade någon sorts tömkörningsridning. Tom jag tyckte att de var lite väl slimmade Förvånad

Midlingur
0

#46 Är det däck du behöver? Det borde du kunna hitta i ett nafs.

kacka
0

Vad tycks om denna? Han hade väldigt mycket massa. Men det var både muskler och fett… Han både reds och kördes.

Som ni ser är det inte så mycket hängbuk utan massan sitter i hals och kors. DET gillar jag!!!

Midlingur
0

#50 Jag tycker han är skitsnygg! En riktig biff.

moa
0

#49 Ja det är däck.. Punktering och så har det böjt sig lite… Moa tyckte inte alls det var nödvändigt att stanna när vi märkte det var punktering.

Jag vet inte vart man ska leta? Tycker inte att det borde vara så svårt att hitta däck…

moa
0

#50 Den gillade jag! Precis min typ av häst!

kacka
0

Denna är inte alls rastypisk tycker jag… han är för "långdragen" och för "lätt". Saknar helt enkelt kompakthet och massa. Men så fick han bara 7:or i början men röra sig kunde han! Påminde mer om ett russ eller ridponny… Var alltså inte rastypisk!

Man ska kunna se på hästen vilken ras det är. Då är den rastypisk!

Midlingur
0

Det beror lite på vad du har för vagn. Börjes har däck, finns på travsidan. Har du möjlighet att ha cykeldäck på din vagn så är det ju bara att bege sig till närmsta cykelaffär, de har ju däck i alla storlekar.

Midlingur
0

#54 Håller med dig. Men han är inte fy skam ändå - han kan ju kanske bli en bra ponnytravare eller ridponny? Tyckte det var lite fräckt att han ser ut som en ridponny istället för shettis, men förstår att det inte är önskvärt när man sysslar med shetlandsavel ;)

kacka
0

#56 jodå han har tävlat i ponnytrav i Norge så något duger han väl till, men jag skulle inte rekommendera honom i avel!

Milla
0

#57 är det Don Pedro på fotot???

Miija
0

Du har pm. Flört

kacka
0

#57 nä det är Hubert. Men du kan ju få en bild på "icke rastypiska" Pedro med…

kacka
0

Men de var ganska lika i modellen men Hubert var ännu lättare. De hade också båda stjärn och tanken var att köra dem i par. Men hösten 2004 slog det slint i huvudet på Hubert och han accepterade inte någon häst, absolut inte hingst eller valack iaf.

Men jag har sett att Hubert tävlats i ponnytrav i Norge…

kacka
0

så kan man då jämföra en som brukar få väldigt postitiv kritik just på rastypen…

Annette
0

#61. Don Pedro vill jag minnas som stor och kraftig?

VeronicaP
0

Sitter här och läser och jag vill nog inte att mina shettisar ska se ut som en ridponny , för de är alldeles för smala för att passa en shettis.

SEn kan det vara problem att hitta vissa däck till vissa vagnar jag vet ….

Jag måste än en gång påpeka att det är inte magen som ska mätas utan man mäter hästens *fetma* omfång där gjorden sitter (ungefär) Vet nämligen då jag hade en ponny som var sjuk och som jag var tvungen att mäta minst 1 gång i veckan så hon inte tappade hullet..

Vi har en ponny som rids , tävlar i  ponnytrav , som är klart mycket rundare än alla andra som tävlar , men det är hennes kropp och hon trivs så och hade vi *Svält henne så hon hade sett ut som #8 så hade hon säkert också blivit kallad för *ridponny* och den kritiken vill jag verkligen inte ha från en storhäst människa.

Sen är det ju så att hästar som sätts på bantning , för lite mat, gräs eller vad det nu är gör som människan ställer in kroppen på svält och på det viset kan de faktiskt bli fetare eller hålla samma hull, därför det är så viktigt att hästarna får rätt näring i sig och tillräckligt mycket mat…..

Bilden är på Dee när hon vann i frillesås i sept , denna häster har som sagt tävlat i trav hela året och körs och rids hårt om man säger så , tom klart mycket mer än många stora hästar får röra sig.

Annette
0

#64. Det tycker jag är fint hull. Hon är rund och harmonisk i kroppen och man ser att det är en shettis. Och ändå kan hon trava.

kacka
0

#61 Ja, stor (105 cm) och kraftig (grovbent) men inte alls kompakt! Stort huvud, rak överlinje i halsen, lång rygg, långa skenor osv. Om han hade kortare ben och kortare rygg skulle han nog vara mer rastypisk…Sedan tycker jag att han borde ha mer tagel för att vara rastypisk…

VeronicaP
0

#65 Jo men ändå får man höra hur fet hon är när vi är och tävla *ler* men hon har sin trivselvikt precis som vi männsikor har våra olika trivselvikter ;-)

Fick ett bra tips när vi var på Solvalla och tälvade för några helger sen. VAr en som frågade hur de skulle matcha sin ponny så att den sprang bättre osv . Vet du vad de svarade de där storhästkuskarna.Det viktigaste var att hålla sin ponny på gott humör , ge den tillräckligt med mat , motion och att den fick umgås med sina *vänner* allts kardemumman av det hela var låt din ponny få vara häst , gå i hage och leva som alla andra ponnyer .

En lycklig ponny är en bra ponny ….

Annette
0

#67. Det var bra sagt.

Faxlin
0

#30: Stämmer inte alltid tyvärr. Finns tillfällen när de kan vara kantig utan att vara i dåligt hull. De kan ha en skada till exempel, och genom det bli kantiga, men ända ha rätt vikt oc må bra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kratern
0

#67 Håller faktiskt fullständigt med dig i dina inlägg här.

Måste också tillägga att jag inte tycker att det är helt okej att eftersträva så feta hästar som möjligt för att det ger bättre poäng på utställning för då är vi "ute och cyklar". Att dom i England vill ha dem så feta som möjligt betyder inte att hästarna mår bra av det.

Jag anser att även en utställningsponny bör motioneras ordentligt för att må bra.

Murre_Uddiz
0

Låter ngt konstigt att pållarna ska gå utan att ha nästan nånting att knapra på #0. Hästar som lever i det fria betar ju ca18 timmar per dygn, och det ska man ju försöka följa så gott som möjligt.

inte för att jag tycker att man ska ge hästarna hö (på vintern tex) hela tiden, men det är nåt jag har läst ur nån bok att man ska låta hästen vara ute o med kompisar osv. så mycket som möjligt.. nu fick jag för mig att nån redan hade skrivit det….Hemlis#67 var det!Men aja

nu kanske jag skrev o läste lite konstigt här…Oskyldig*hmm*

Lulan
0

Som någon annan skrev - mat efter motion. Tycker du att du ger lite hö komplettera med halm! då har hon något att tugga på inne i boxen och håller sig på så sätt sysselsatt.