OT. Facebook
är det många här inne som använder Facebook ?? jag har inte använt det innan, men tycker ni att det är bra ?? håller ni kontakt med många ?
vore kul o veta hur många som har facebook.
Well, hela min bekantskapskrets finns på Facebook så det är ett väldigt bra och enkelt system att ha kontakt med folk och att veta vad som händer. Ibland känns det lite sekteristiskt och som att man kanske borde skaffa sig ett liv i verkligheten, men ja.
Min mamma finns också på Facebook, och fram tills för några veckor sedan förstod hon inte riktigt poängen, men nu har hon kommit på att det är jättekul när det börjat dyka upp lite folk som hon känner och folk i hennes ålder (vilket väl är ett tecken på att Facebook börjar bli lite väl mainstream och att många ungdomar förmodligen kommer att gå vidare till något nytt så smått, precis som hände med Myspace vs. Facebook) och nu uppdaterar hon sin status flera gånger om dagen och både jag och syrran sitter och fnissar åt det hela.
Jag tyckte så där om facebook innan. Men idag använder jag den dagligen. Facebook äger rätten till alla bilder du lägger ut där, vilket kanske är synd men de bilder som ligger på min facebook "bjuder" jag på:).
Jag har mkt kontakt med då särkilt vänner från ungdomen som "varit bort" i flera år.
Jag tycker bara bra om facebook. Men jag antar att det kommer komma mga olika svar till dig om det:). Lycka till Sanne, jag finns därute oxå:)…Bara att adda..

Jag är facebookare :) roligt att höra av gamla kompisar, vad det har blivit av dem, vad de gör och vem de gifte sig med haha
nä, men jag tycker det är okej på FB. När jag gick med där så hörde en gammal vän av sig som jag varken sett eller hört av på 7 år. Vi har lunchat ihop några gånger sedan dess och det är så otroligt roligt att ha kontakt med honom igen (världens gulligaste människa).

Jag är också med i Facebook och jag är väl inne och kollar en gång om dan typ , spelar ju gärna lite poker på facebook också *S*
#2 Alltså riktigt så är det inte, att de äger rätten till dina bilder. Det är däremot en myt som tidningarna gillar att hålla vid liv. Har du läst användarvillkorens regler för bilder och rättigheter?
De måste ha med nedan för att kunna följa amerikansk lag och för att friskriva sig från potentiella konflikter etc.
Facebook terms of use, "User content posted on the site" andra stycket:
"When you post User Content to the Site, you authorize and direct us to make such copies thereof as we deem necessary in order to facilitate the posting and storage of the User Content on the Site. By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose, commercial, advertising, or otherwise, on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing. You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content. Facebook does not assert any ownership over your User Content; rather, as between us and you, subject to the rights granted to us in these Terms, you retain full ownership of all of your User Content and any intellectual property rights or other proprietary rights associated with your User Content."
(Mina fetningar)

Idag hittade jag bilder på min mormors föräldrar på FB! En släkting på långt håll som har lagt in. Och 'Sasser' har ju lagt in ur-cool agility-video (jag har tittat på den flera ggr Eva! En jobbarkompis blev helt impad när han såg den)
Har FB, men har inte loggat in där på flera på flera månader.
Veritas odium paretFörvånad

det var lite kul när jag startade upp nu, för massor av shettis folk ploppade upp då ! sasser, linnah, sara er så jag bla !!

Jag provade, men det var inte min grej, så det är nedlagt sedan länge.
Jag Facebook vägrar! Har allstå inte facebook
Delad glädje är dubbel glädje :)
jag har facebook men är sällan (aldrig) inne på den i stort sett

Testa spela poker skitkul *S* jag brukar spela med mina kompisar där och syrran är en riktig pokerhaj
Samma som #10! 
#5 Amen… du hade lika gärna kunnat dra ut det på kinesiska:). Jag varken kan eller fattar vad det står.. Har väl läst tidningarna för mkt:) *asg*…
# 14 Haha. Okej… Well, det finns en svensk version av reglerna också:
"När du lägger upp Eget innehåll på Webbplatsen, godkänner du och instruerar oss att göra sådana kopior av dessa som vi anser vara nödvändiga för att underlätta uppladdning och lagring av Eget innehåll på Webbplatsen. Genom att lägga Eget innehåll till någon del av Webbplatsen medger du automatiskt att du har rätt att, till Företaget, bevilja en oåterkallelig, ständig, icke-exklusiv, överlåtbar, fullt betald, global licens (med rätt att underlicensiera) för att använda, kopiera, offentligt framföra, offentligt visa, formatera om, översätta, distribuera och (helt eller delvis) göra utdrag från sådant Eget innehåll, oavsett syfte, kommersiellt, utannonsering eller på annat sätt, på eller i direkt samband med Webbplatsen eller för främjande av densamma, och för att utarbeta härledda produkter av, eller att innefatta i andra produkter, sådant Eget innehåll, samt att ge och bemyndiga underlicenser av det ovanstående. Du kan ta bort ditt Eget innehåll från webbplatsen när som helst. Om du väljer att ta bort ditt Eget innehåll, kommer den licens som beviljas ovan att upphöra automatiskt, men du är medveten om att Företaget kan behålla arkiverade kopior av ditt Eget innehåll. Facebook har inte rätt att hävda någon form av äganderätt över ditt Eget innehåll, utan snarare, mellan oss och er, omfattas dem av de rättigheter som ges till oss i dessa termer, och du behåller full äganderätt till allt ditt Eget innehåll och eventuella immateriella rättigheter eller annan äganderätt som är kopplad till ditt Eget innehåll."
#15 men… du har helt rätt:), varför skrevs det då som det gjorde för ett tag sen om facebook då?
Hur som haver så gillar jag iaf Facebook.

Har visst registrerat en användare men mer är det inte. Har nog till och med glömt lösenord och allt.
Så intresserad var jag.. 
Man hittar vänner från förr…. ok, men om de vore vänner så hade man väl inte släppt dom? Att umgås via en dator är inte min grej.
Finns jag på FB - nej….
Samma som #10 och #13, jag Facebook-vägrar alltså (trots att vännerna tjatar om att jag "bara måste gå med") 
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Samma som #10 och #13.
#17 Har man inget annat att skriva om så… ;) Sen är det ju klart att det går att tolka allt som man vill, de säger ju att genom att man lägger upp bilder så ger man dem tillåtelse att spara en kopia och att använda dem som de vill medan de ligger kvar. Men framför allt är en del i äldre generationer väldigt rädda för allt vad nytt heter, och då är det lätt att alienera nya fenomen och media spinner naturligtvis på det. Min generation har med största sannolikhet också en helt annan syn på integritet än vad tidigare haft - i vissa fall är det ju också ett problem när folk inte fattar vad man lägger ut och inte lägger ut. Ett större problem än att Facebook förbehåller sig användanderätt (och det är ju faktiskt helt frivilligt att bli medlem, även om en del av sakerna i deras användarvillkor är tvivelaktiga ur svensk rätt sett - vi hade faktiskt Facebooks användarvillkor som skoluppgift för några veckor sedan) tycker jag är att arbetsgivare kan titta på ens bilder och liknande, samt just att folk inte fattar vad man gör och inte på nätet samt inte inser att det kan vara bra med integritet…

Har inte FB, trots tjat från vänner. Hade My space ett tag för att hålla kontakt med vännerna på andra sidan atlanten men är år sedan jag var aktiv där.
Har insett att ett par mailadresser, flera telefonnummer, msn, icq och hemsida, så är det tillräckligt. ….

Jag har Facebook men har inte varit där på hur länge som helst. Så nu har jag inte Facebook längre.
Tyckte det var lite knöligt

Samma som #10, 13 och 21 - jag Facebookvägrar!

Har inte FB, inte min grej alls.

har suttit o grejat lite idaag då jag är sjuk, men jag tror inte det verkar vara något för mig heller om jag ska va ärlig.. håller mig till msn o vanlig telefon..

Jag har ingen FB! Men typ alla tjatar om facebook hela tiden-- Så kanske får skaffa mig en nu snart! Den dagen jag orkar.. E så mkt man ska ha känns de som!
Men finns på svenska nu med va?

Jag har facebook och är inne där 2-3 ggr om dagen. Har kontakt med en del vänner och släkt.

#28 Yapp den finns på svenska nu.
Men Sanne det är inte så svårt som du tror .
# 13 Men Hanna du har haft FB
Har facebook men är kanske inne si så där 1 gång i månaden, jag är inte någon stor vän av detta.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#30 kan du förklara för mig va jag ska göra då ?! har skrivit några meddelanden till en jobbar kompis.. men mer fattar jag inte.. inget jag tänker lägga massor av tid på ivf. men jag har inte hittat dig, Gonkan…
Har FB tittar in där lite då o då o pratar med vänner och släkt, alltid hittar man någe nytt kul att testa o kolla på.

#32. Det begrep aldrig jag heller
.

Jag har FB. Är oftast inne dagligen. Det finns massor att göra där!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Har inte ens tagit mig tid att kolla upp vad Facebook är överhuvudtaget 

#30 Sanne jag heter ju Veronica Pettersson ;-) *ler* man kan ju även prata online där också inne på FB , spela poker är ju skitkul Sanne jag spelar lite varje dag *S*

Jag är medlem men är sällan där, inte riktigt min grej…
Folk pokar och slänger varulvar på mig…fattar inte riktigt…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jättekul med facebook ! Jag har bla hittat många av mina släktingar, lätt att hålla kontakt och man kan visa bilder för varann mm.
#30 Jag har också för mig att HD har FB
. Jag får kanske logga in där och se var du och din kära syster hittat på….För att inte tala om de glada kusinerna
Veritas odium paretFörvånad

Jag har nu skaffat FB! Å här lär ja ligga hela kvällen å halva natten:p Rätt kul=)

tycker de är lite jobbigt när saker står på engeka på viss ställen bara. Massa vänner som inbjuder till vissa saker men fattar ju inte allt som står :p

#41 Minsann, tänk vad en liten tråd på ett forum kan göra! 
www.stuteriprecious.se

#43 Haha ja verkligen! Satt där till halv två inatt

Förresten just det ja Ahnna! Du fick ett mms på ett pannband med blingbling för nån vecka sen va?? Ja hade inte knapplås på å hade lyckats skicka mms te dig och en till såg jag sen i skickade mess! Hopplöst! Om du nu undrar va de va för konstig bild du fick

Jag blev med Facebook i sommras eftersom kollegor hade det. Nu är jag inne flera gånger om dagen. Håller kontaktern med lediga kollegor, kompisar och övrig släkt. Jag gillar det!

#45 Jaså, var det du som skickade? Jag kan inte ta emot MMS på min telefon, så jag fick bara ett meddelande som jag inte kunde öppna från ett okänt nummer. Mycket grubblande blev det över vem som skickat det! 
www.stuteriprecious.se

#47 Haha japp de var ja! Du ligger först i min kontaktlista så det var du å den under som fick varsinn bild
Men nu behöver du inte tänka på det mer;)

#48 Det är ett privilegie när man heter Ahnna att man får allas SMS, MMS och oplanerade samtal när de glömt knapplåset…
www.stuteriprecious.se

Kan tänka mig det! För många gånger har jag hållit på å ringa upp dig å så bara nej nej nej!! Haha!
#30 I typ två veckor för över ett år sedan, förstod inte vitsen med att kasta saker på varandra och så blev jag förbannad varje gång jag öppnade mailen och den var full med skräp från FB.
#51 All vampyr- och zombieskit som var för nåt år sen har försvunnit faktiskt (folk verkar ha kommit över fjortisperioden), dessutom kan man själv ställa in vad man vill ha mail om. Jag får bara mail när nån har skrivit på min wall, mail eller kommenterat mina bilder eller status, samt ibland om eventinbjudningar.

#51 håller med om att mailen blir full.. jag ska ge det någon vecka sen får vi se..

#0 Sanne nu har jag ansökt om att bli din vän så slipper du leta efter mig *S*

#54 har tagit emot det nu:) men jag hinner inte sitta mer nu.. stallet väntar o sjuka barn som ligger i soffan o vill ha datorn..

Har också FB ett bra sätt att hålla kontakt med släktingar och vänner som bor långt bort!
Japp har FB o var inne JÄTTE mkt i början men nu har jag tröttnat lite o är inne kanske varannan dag kanske ännu mer sällan ibland…sådär kul nu..hittar inte ngr "nygamla" vänner längre..

Jag har facebook och sitter där nästan varje dag… Nästan alla kompisar har facebook eller något liknande.

Ingen facebook här fast det har varit påtryckningar från vänner. Det räcker med den tid jag redan tillbringar vid datorn….
Jag tycker FB är toppen! Håller kontakt med många gamla klasskompisar och hittat några barndomsvänner!
Facebook har gjort att jag kommit i kontakt med flera som jag inte hört något från på bra många år… Dessutom har jag både lillebror, son, svärmor osv där…

#51 Säger en av de som var allra bäst på att kasta/skicka saker ;-)
Har ansiktsboken men är sällan inloggad. Tydligen går det att stänga av att få en massa mail om allt som händer där, men den funktionen har jag inte hittat. Är inte imponerad av det och det kan gå månader innan jag loggar in, då är det någon bild jag vill se eller någon inbjudan till någon fest. Överlever bra utan det och kommer säkert fortsätta att göra det också, annars får det vara vilket som.
#62 Gå in under Setting/Inställningar - Application settings/Applikationsinställningar (längst upp i den blå kanten, till vänster om sökrutan). Där får man upp de oftast använda applikationerna. För att ändra mailinställningar, klicka på Edit settings/Redigera inställningar, fliken Additional settings/Ytterligare behörighet, och därefter klickar man bort de man inte vill ha mail om. Sen får man göra det på alla applikationer man har inlagda.

#63 Tack. Ska spara denna instruktion så jag kan göra ändringen nästa gång jag loggar in.
Nu står allt på svenska! Ny version?

Jag blir grinig på att Facebook (självmant) har gått över till svenska! Jag vill ha engelska! 
www.stuteriprecious.se

#66 Men en vän te mig bytte te engelska=) Så det ska gå på nåt sätt!

#67 Ja, det går säkert, men hur? Inget heter ju som förut, nu när allt är på svenska. Jag hittar inte det jag söker längre. *mummel*
www.stuteriprecious.se
#66 Jag har på engelska. Det enda jag har på svenska är inloggningssidan, eftersom det är så automatiskt beroende på vart ens ip-nummer är registrerat (antar jag).
För att ändra språk, gå allra längst ner på sidan. Där finns en ruta med användarvillkor etc, längst till vänster står "(c) Facebook 2009" och därefter "Svenska". Klicka där och ändra till English. :)

#69 PUSS!!! 
www.stuteriprecious.se
Jag har facebook och tycker det är helt okej.
Jag skaffade det efter att vi hade varit på klassresa och jag hade fotat typ allt och alla. då ville nästan hela klassen se dom bilderna så då skaffade jag facebook och la upp bilderna och sen har jag fortsatt med det. är dock inte jätteaktiv men jag brukar kolla på mina kompisars bilder och så och det är ju alltid kul
Har facebook men e inte inne alls mkt…

Nähä, det gick inte att ha engelska som språk om man bor i Sverige… Det gick en dag, men när jag loggade in nästa gång var det på svenska igen. Skit! 
www.stuteriprecious.se
#73 Väldigt konstigt, för jag har då engelska i alla fall…

#74 Skumt! Är du med i network Sweden?
www.stuteriprecious.se
#75 Definitivt. :)

Ja sitter helt fast vid facebook halva dagarna
Japp, använder facebook. Det roligaste är att jag på nytt fått kontakt med gamla klasskompisar och vänner som jag hade tappat kontakten med. Dessutom håller jag kontakten med den finska tjej som köpte min fölunge för 1½ år sedan via facebook.