Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1277 ggr
SHV-Pysen
0

Skydd till draglinorna?

Jag sitter här och funderar på hur jag ska få tag på bra skydd till mina draglinor, eftersom Pysen har fått skavsår från dem.

Jag har varken råd eller lust (eftersom det inte är min häst) att köpa dyra skydd i något material (som jag inte kan namnet på men som är jäkligt bra när det är skavsår i farten) för typ 2-300 spänn som min körtränare har. Jag är lite inne på att snarare göra egna, men jag förstår inte riktigt hur de ska kunna sitta på plats? Är det någon som har något tips på hur man kan göra egna skydd? Eller vet ni om det finns några som är väldigt billiga? Jag försökte sätta på något nosludd, men eftersom linorna just rör sig och nöter så glider det ju bara.

Tacksam för svar !

[Teddy]
0

Pälsglans! Spraya rikligt med pälsglans på häst och linor.
Annars kan du sy av bävernlon, sy riktigt tajt sy det inte rör sig.

SHV-Pysen
0

Ok, men man måste väl något mjukt att lägga mellan ändå och inte bara pälsglans? Pälsen är ju bortskavd. Får kolla upp bävernylon då.

Tack!

[Teddy]
0

Ja pälsglans är ju bäst på päls förstås….Skrattande

Men jag tycker inte du ska ha något mjukt. Fleece, nosludd och liknande minskar inte friktionen. Det måste vara något "halkigt". Jag vet en som sydde draglineöverdrag av vaxduk.

Ahnna
0

Jag hade nog börjat med att se över svängelns bredd kontra hästens bredd. Är de kompatibla? Är det bara det yttersta av vinterpälsen som är bortskavt eller är det skinnflått?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Joystick
0

Köp bröstskinn på Börjes eller liknande..87 cm långa 7 cm breda borde fungera bra kostar inte skjortan 65 kr styck

Anna-Carin

Emma-Andersson
0

tänkte också som #4 att man kanske ska bredda svängeln.

Hanna-D
0

#2 Pälsglansen gör att det glider lättare istället för att nöta på pälsen. Brukade spraya på pälsglans på bogarna på ridhästarna som alltid hade täcken för att förhindra bogskav. Det funkar!

SHV-Pysen
0

#4 & #6 Jag ska kolla svängeln, men hur mäter man det? Han har skavt bort all päls på ena sidan och nästan allt på andra, inga sår iaf. Kan det vara svängeln som verkar nu? Han har ju haft den ett tag, så det vore ju konstigt om den börjar verka nu.

HannaDolly
0

pälsglans funkar utmärtk på våra ;) billigt och bra :DD

[Teddy]
0

Om du har haft svängeln förut är det väl inte så troligt att det är den som är boven. Du kanske kör mer? Tränar precision? Han kanske är lurvigare än vanligt? Han kanske har varit smutsigt på låret, och det tovat ihop sig-mer risk för skav.
Nu menar jag inte att du inte borstar din häst! Men jag vet hur mina ser ut…

SHV-Pysen
0

#10 jag kör faktiskt mindre nu än vad jag brukar ^^och det är mest bara rakt fram på gatorna eftersom allt som kunnat användas som träningsbana ligger under tjock snö.

Men jag ska föröska hitta något bra att sätta fast på linorna och dränka det i pälsglans, så får vi se hur det blir. Måste iaf ut med hästarackarn snarast, för nu har han inte fått springa av sig sedan förra onsdan

[Teddy]
0

#11 Dränk bakbenen också….

Houdini
0

Men det måste ju vara för kort svängel, jag har kört mycket men aldrig drabbats av skav från draglinorna (förmodar att det är läder vi pratar om?)

SHV-Pysen
0

#13 Mariana Femling kör jag för och hennes häst får skav, framförallt på vintern, så det måste intre nödvändigtvis vara för kort svängel för det är det inte i hennes fall

[Teddy]
0

Det kanske är så enkelt som att draglinorna får vinterpälsen att tova ihop sig? SkrattandeKlipp hästen är ett annat förslag.

Joystick
0

#14 Jag har då haft 2 varmblod som fått skav av draglinorna vintertid men sen fina ut sommartid.. med samma inställningar och sele och vagn…pälsen tålde helt enkelt inte friktionen på vintern..

Jag klädde in draglinorna i bröstskinn och en sadelgjordstunnel i teddy på bukgjordarna.. å ABSOLUT pad under bröstan och däckeln..

De ser inte så kul ut med dessa skav men vad ska man göra om man inte vill eller kan raka hästen..

Anna-Carin

carl-gustaf
0

Silvertejp på hästenFlört

SHV-Pysen
0

#15 han är faktiskt klippt, pga. sin eksem, men de växer så det knakar så han har i stort sett vinterpäls iaf!

#16 ja, mkt ludd har han överallt, fast han har inte sådär jättemycket skav ändå.. Han är lite känslig för gjorden bara. och tydligen draglinorna… ;)

#17, ja, riktigt smart! Då får han en vaxning sen när det är dags att ta av oxå! ^^