Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 7178 ggr
zettan
0

Pälsätare

När man behandlat en häst mot pälsätare. Hur lång tid tar de för att pälsätarna ska försvinna och pälsen ska växa ut igen? Hästen är anmäld till en utställning i Mars och jag skulle bli ganska ledsen om hon inte är i visningsskick tills dess.

Hanna-D
0

Vad har du behandlat med? De flesta preparat kräver ytterligare en behandling för att bli av med lössen.

sanne
0

Men kan någon svara på VAR dem kommer från, dessa pälsätare ?? dom liksom bara dyker upp vid denna årstiden , men från var Förvånad

mariajalrup
0

Har fått dessa eländen på två av mina unghästar, inte kul. Det är shettisen, 4 år som har gått med detta sen i våras, undersökande veterinär försäkrade att det INTE var löss utan ngn form av soleksem troligtvis och vi fick hem en massa dyr smörja som inte hjälpte ett dugg:(

Så han har sen gått med detta stackarn, ruggig päls, klåda av o till, mjällig.

Nya nordisfölet som kom i november månad drabbades av klåda för någon vecka sen och efter det började hon tappa päls i mängder o fick stora kala fläckar på hals o bakom öronen. Tog ut annan veterinär som konstaterade löss direkt! Nu behandlar vi med Advantage och ska återbehandla om 4 veckor - ngn som har använt detta medel och som kan berätta om det hade god effekt?

Ska säga att jag på eget bevåg provat Switch på shettisen i somras eftersom jag var tveksam till veterinärens "diagnos" om att det inte var löss han fått men Switchen hjälpte faktiskt inte, vilket är lite märkligt.

sanne
0

#3 förra året använde jag switch när en av unghästarna fick pälsätare, hon fick brännskador ! kommer aldrig använda det igen.

Har använt Etotal på pälsätarna, det brukar funka.

[Billan]
0

Switch hjälper nog inte mot pälsätare då de inte suger blod eller äter hudflagor. Etotal är nog det söm är mest effektivt.

zettan
0

Jag ahr behandlat stoet med Etotal. Ska behandla henne igen om några dagar för bästa resultat

Trine
0

#6 Hur lång tid mellan behandlingarna har du med etotalen ? Jag har fått olika bud när jag frågat över detta…

Jag har badat med dermocan när det behövts tidigare( då är det två veckors intervall ) men det känns inte så tillrådigt vid - 20 som det är nu..Obestämd

ThiffannyJ
0

Förra vintern fick en av våra tvååringar pälsätare, vi badade henne med Canitex (stavning?) Det är för hundar & katter, men det funkade. Detta var man tvungen att upprepa, jag tror det var med 1 eller 2 veckors mellanrum. Har även badat i dermocan.

Min egna teori om varför en del får det är att de är mer mottagliga för det när vi har så mildra vintrar. En del parasiter ska ju dö, men det är för milt och de överlever.

Säger som #5 Switch eller bayticol hjälper ju inte eftersom att de inte är blodsugande.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

ingrid
0

#7 Har hört 14 dagar vilket medel man än använder då det är pälsätarnas cykel. Men det var säkert 10 år sedan vetten sa det och det har ju kommit nya medel.Obestämd

Anette
0

För några år sedan fick en av våra pållar pälsätare och vi använde Etotal med 14 dagars mellanrum med god effekt. Vi delade manen och ströade medlet från mellan öronen i en sträng över ryggraden och ner till svansen.

mariajalrup
0

Men, i så fall är det ju märkligt att veterinären förskriver t ex Advantage som jag tror funkar som Switch, dvs går in i blodbanorna?

Veterinären borde ju känna till hur man bekämpar pälsätare, och att det är pälsätare det var uppenbart i vårt fall eftersom stoet har stora kala fläckar:(

Ska ta och ringa vetten och prata med henne igen tror jag, hon rek inte Etotal, menade att det var förlegat. Fast jag bryr mig ju inte om vilket, bara det funkar!

zettan
0

jag behandlade bara drabbade fkäckar med Etotal. Men ska man lägga en sträng som 10 säger? Behandlade för snart 1 vecka sen.

Annette
0

Jag har också bara behandlat fläckar och det har fungerat bra.

zettan
0

#13 jag hoppas de räcker med fläckvis här också. Men jag får ha lite koll.

Anette
0

#12 Alla sätt är bra utom de dåliga…Flört 

Vi gjorde som vi blev tipsade av goda vänner. De sa att medlet fördelades över kroppen om man gjorde så här. Eftersom det egentligen är ett medel mot minkohyra? finns det väl inga rekomendationer till häst. Annette har ju gjort som dig och det funkade ju oxå!Glad

Annette
0

Förr var Etotal även för hästar. Innehållet nu skall vara detsamma även om det numera är för minkar. Det funkar fortfarande lika bra på hästar så jag använder det till allt misstänkt i pälsen. 

I ansiktet tror jag dock man skall vara försiktig med Etotal. Ena ponnyn fick en kal fläck som jag Etotalade lite i tron att det var pälsätare. Men då kliade hon sig så det blev mycket värre. Veterinären rådde oss att tvätta med Virkon utspädd i vatten 2 ggr/veckan och det hjälpte.

Den kala fläcken var nog fölungen skyldig till, kom vi på sedan.

Trine
0

Tack för råden, två veckor alltså.

Ja det verkar vara mkt vanligt med dessa småkrypseländen på shettisar ,då ska jag införskaffa Etotal och prova detta, har fem st unghingstar och två har jag sett på men inte på dom andra tre…Undrar vad som gör att inte alla får när dom är tillsammans o kliar o busar mm, pälskvaliten tro?

Har ett sto som jämt får på vårarna men när hon var dräktig var hon ren..

[Billan]
0

Behandlar man med två veckors intervall är risken att man hamnar i en ond cirkel och inte blir av med ohyran i allafall.  Etotal sades då det var godkännt på häst med sju till tiodagars intervall.  Ibland räcker det med att behandla fläckarna med marginal runt omkring.

Badar man i Dermocan eller Bolfo eller vilket annat bekämpningsmedel som helst ska det badas med en veckas intervall.Medlen man badar med är bara verksamt så länge det sitter i pälsen, ska sitta 15-20 minuter, när man sköljer ur är effekten borta och förhoppningsvis de  djuren som levde också, men inte äggen. Altså kan det kläckas nya djur dagen efter badet och kanske hinna lägga nya ägg innan man badar nästa gång om man väntar 14 dagar.

Det fenomenet händer mer än ofta på hund, eftersom det str på flaskan 14 dagar emellan.

Ellinor Johansson
0

# 18 Maj du som koll på ohyra schampo. Vet du om det är någon skillnad på Dermocan och Canitex?

På apoteket sa de att alla dessa ohyreschampon skulle utgå. (Någon EU regel)Vet du något om det?

[Billan]
0

Det har jag ingen koll på om de ska utgå. Men är det samma bekämpningsklass så är det ingen skillnad. Kanske utgår de då det finns så bra spot on preparat numer, men alla vill kanske inte sätta på gift som tas upp av hudfettet när det går att bada.

Vi säljer båda sorterna i vår affär på jobbet.

Ellinor Johansson
0

# 20 Tack, då vet jag.

dranto
0

Om man behandlat med Switch och det inte hjälper kan man häva på Etotal bara några dagar efter switchbehandlingen?

Mitt ena ungsto har två hårlösa fläckar på halsen (under manen) dock har jag inte sett att hon kliat sig alls men när jag drog med handen lossnade lite päls. Försökte titta men såg inga kryp.

Annette
0

#22. Det syns kanske inte på bara några dagar om Switchen gjort nytta.

[Billan]
0

Det verkar som det inte kliar lika mycket av pälsätare som av hästlusen. Pälsätaren är ju inte på huden egentligen utan en bit upp på hårstrået. Har de pälsätare brukar man inte se det förren pälsen lossnar. Medans de som har löss kliar sig då lusen biter i skinnet.

Jag skulle nog vänta lite längre med att blanda preparat. Men risken finns att Switch inte hjälper.

Ellinor Johansson
0

Maj måste fråga en fråga till. Det finns flera olika "droppa i nacken" produkter för hundar mot rävskabb, loppor m.m.

Finns det någon av alla dessa som är testade på häst? Stronghold är ju en dröm till hund.

[Billan]
0

Jag kan kolla det imorgon då jag ska till jobbet. Återkommer om det.

[Billan]
0

# 25 Nu har jag pratat med vår hudvet. som också är hästägare och hästvet, ( hon har isläningar ) om ohyra på häst. Enligt henne kan man använda en del spot on för hund, men det blir DYRT då det behövs så stora mängder för en häst.

Effektivast och enklast är Etotal som hon förespråkar. Man behandlar var tionde dag två gånger eller mera om det behövs, får ej borsta hästen under tiden, gör man det får man pudra på lite extra.

Hon har nyss varit på hudsymposium för häst och där sas det inget annat nytt. Switch ska fungera men det gäller att tillräcklig mängd läggs på, och att det verkligen tas upp av hudfettet och inte hamnar i pälsen, tar också något längre tid innan pälsätarna dör.

Ellinor Johansson
0

# 27 Jättetack!

Kris_J
0

Är Etotal tillåtet igen?

Veritas odium paretFörvånad

zettan
0

#27 då får nog jag lägga på mitt to etotal igen. För jag har ju borstat henne efteråt Tungan ute

mariajalrup
0

#27;

Har precis fått förskrivet ett sk spot-on preparat som eg är till hund och några stora mängder var det inte tal om. Veterinären förskrev 3 pipetter a 4 ml till nordisåringen och 2 pipetter av samma storlek vardera till shettisarna. Kostnad; 390kr ca. Det är väl inte så väldigt dyrt för tre hästar?

EV bör det dock upprepas en gång efter 4 veckor.

Nu vet jag ju inte ännu om det fungerar men det är den vanliga dosen och det preparat man ser som det mest effektiva till lus på häst enligt den veterinär jag anlitade. Advantage heter preparatet, och är receptfritt. Det skrev jag kanske förresten tidigare inlägg.

[Billan]
0

Etotal är inte förskrivet till häst. men innehållet är det samma som det alltid varit så mina två veterinärer som behandlar hästar också förespråkar det.

Vad gäller spot on preparaten ( advantage ) som är utprovat på hund får man bara gissa dosen till häst, man VET inte om man har rätt ,där får man prova sig fram, man vet inte ens OM det fungerar. Även de små ohyredjuren är olika med vad dom tål och inte tål.

Vet inte om jag sa det tidigare, men på blodsugande lus fungerar det förmodligen, men på pälsätare vet man inte, de äter inte hudflagor eller suger blod utan äter päls, rent krasst hur ska man veta om eller när  preparatet kommer ut i hårstråna ? det kan säkert ta tid OM det någon sin gör det, de preparaten är konstruerade så att de sprider sig med hudfettet.

En aspekt till som mina vettar sa, hur gör man om hästen reagerar på giftet ? om det redan tagits upp i huden ?

Pudret kan man i så fall tvätta ur/bort. Det är trots allt GIFT det handlar om.

Jag återger bara vad mina vettar sagt.

# 31

Skulle vara av intresse om Din vet. kunde ha några dokumentationer på spot on preparaten åt häst. Jag tänker på doser som man vet fungerar. Vet inte om det är överförbart samma dos / kg som på hund. Det brukar vara olika på olika djurslag. Veterinärer kan ju också ha olika erfarenhet.

Jag använder Etotal om det behövs, både för blodsugande lus och pälsätare.

mariajalrup
0

Jag förutsätter att en distriktveterinär stödjer sig på ngn dokumentation när de förskriver preparat och att doseringen inte bara är ngt påhitt eller gissning från olika veterinärers sida!

När jag ser den föreskrivna dosering till mina hästar så är den inte jämförbar/överensstämmande med dosering per antal kilo hund, vet inte om det är så att hästar lättare tar upp det eller om den typ av ohyra som går på häst inte är densamma som på hund och därav kräver mindre mängd. Själv tycker jag att det är en liten mängd om man jämför med t ex Switch pour on. Ang biverkningar så frågade jag veterinären om det fanns några kända signifikanta sådana på häst och det fanns det inte enligt henne. Alla bekämpningsmedel är ju en form av gift så det är ju svårt att komma ifrån det dilemmat.

Jag har själv googlat på preparatet och fick fram info där det framställdes som att det ska vara det mest effektiva spot-on preparatet på lus.

Läste också någonstans att det använts i några år på häst redan i bl a Storbritannien, kanske är det forskning därifrån man lutar sig på när det nu förskrivs här i Sverige?

Ninnii
0

Jag använde advantage till min åring som hade ohyra. Det fungerade på henne iallafall. Tog två pipetter till henne. Sen efetr fyra veckor så tog jag två till.

mariajalrup
0

#34 Skönt att höra att du i a f fick god effekt på dina. Var det också pälsätare den gången?

Tittade på åringen nu i kväll och pälsen har fallit av på ÄNNU fler ställen nu, uppe på ryggen. Det är så att man blir gråtfärdig över hur hon ser utGråter

zettan
0

Ja min Rosa ser hemsk ut så de får bli ett hästbyta till Frillesås. Hon är helt kal på rumpan . Nu är frågan bara om jag ska ta mitt svarta sto eller om jag ska ta 1 åringen Obestämd.

[Billan]
0

# 33

Jag har inte ifråga satt någon veterinärs kunskap, lika lite som jag ifrågasätter mina veterinärers kunskap. Men på de produktinformations möten vi har haft på de preparat som vi talar om har man sagt att doserna är osäkra vad det gäller till häst, som också mina veterinärer sa. Man har även sagt att preparatet inte är registrerat för häst vilket brukar innebära att man får ge det på eget ansvar.Man säger också att effekten är osäker på ohyra som inte äter  hud eller blod.

Vad kostnaden beträffar är det upp till var och en att avgöra om det passar eller inte. Så även om man ska använda det eller inte. 

Man kan läsa på Fass vet, vilka djurslag det är godkänt för och vilken ohyra det tar.

[Billan]
0

Går att läsa lite i en gammal tråd som heter Löss/pälsätare här på forumet. Där har Bla. en veterinär skrivit några inlägg.

Trine
0

Vad bra !! Tack Maj.

10 dagars mellanrum med Etotal. Man vet inte riktigt vad man ska tro ibland för jag har frågat två olika vettar och fick två olika bud..Iom att jag inte har använt detta förr så är man lite osäker..

Ninnii
0

#35 Det var löss hon hade! Mycket snuskigt iallafallObestämd

mariajalrup
0

#42 Antingen har vi nog fått för låg dosering eller så är det olika från häst till häst hur medlet funkar för åringen kliar sig värre än någonsin nu. Har ringt en klinik istället och de vill att vi först avmaskar, väntar en vecka och sen provar Top-spot-on och avvaktar ytterligare ngn vecka. Har hon inte blivit av med eländena då så ska vi åka in och få henne badad inne på klinik!

Usch! Vad ÄR det här för kryp?! Har aldrig haft såna här odjur i stallet förut:(

[Billan]
0

# 43

Det var intressant !!! kul att läsa fortsättningen .

Lycka till.

Charlotte-J
0

Vi kommer att få hem Etotal framöver då det var slut hos vår leverantör just nu.

Amor vincit omnia Kyss

[Billan]
0

Har totalt glömmt att man kan även bada i Sebacil som kan fås på R/ från veterinär. Inget att rekommendera till ljusa hästar då de kan missfärgas, behövs nog tre bad med en vecka emellan.

Kris_J
0

Etotal är mycket giftigt, för vissa!Tyst

Undrar hur det förhåller sig med livsmedelsproducerande djur och användning av Etotal? Kan inte gå ihop om man läser nedanstående. Jag tror inte heller att det är tillåtet att saluföra det till häst. Kan nog bli jobbigt om man blir anmäld.

Jag dömer ingen men det kan kanske vara bra att veta både för sin egen säkerhet och andras vad man sysslar med när man hanterar Etotal….

Varning!

Kris_J
0

Kanske man också skall fråga sig vad utsätter jag för min häst vid bruk av Etotal….

Måste finnas en anledning till att det förbjöds för häst..

Jag tycker också att det fungerar bra mot pälsätareTyst

Kris_J
0

Lite om det verksamma ämnet i Etotal:

"Kronisk giftighet och cancerogenicitet:

Tvåårsstudier på mus och råtta har inte visat på någon cancerogen

effekt av cypermetrin. Övriga effekter, se "subkronisk

giftighet". NOEL bedömdes till 150 och 400 mg/kg och dag för

råtta respektive mus.

Skador på arvsmassan: Cypermetrin bedöms ej ge skador på arvsmassan

utifrånutförda studier.

Effekter på fortplantning och

foster:

Utförda studier ger inget underlag för att misstänka några

effekter på fortplantning och foster."

Men inget av ovanstående är helt säkert.

Nu skall jag inte plåga tråden mer med ovanstående.

[Billan]
0

ALLA preparat som DÖDAR dessa småkryp är inte särskillt roliga . De innehåller en mängd olika gifter, det är inte bara Etotal som gör det. Nästan alla preparat som har bekämpningsklass 3 är likartade. Man har plockat bort Dermocan hund & katt shampo som är klass 3, så lite underligt att Etotal får vara kvar.

De flesta Spot on preparat är också jätte giftiga om man läser på deras varningstexter. Åtskilliga  biverkningar har man sett på hund och katt, som de ändå är godkända för och dokumenterade tester är gjorda.

Är nog ingen större skillnad vilket preparat som används om det inte är godkännt för häst. Veterinärer som förskriver preparat som inte är godkännt för det djurslag som det skrivs till kan få problem om det skulle hända något. Reseptfria preparat får man ju ansvara för själv.

Charlotte-J
0

#47 Ojdå, då ska vi nog inte ta hem det. Trodde det var okej när det fanns hos en leverantör men det ska man inte ta för givet att det är då.

Amor vincit omnia Kyss

VeronicaP
0

Men Switch är ju också väldigt giftigt och undrar hur många det är som använder det på sina hästar vid vattendrag Oskyldig vilket man inte får.

Likadant med spot som man använder på hund och katt och som även används på häst även där får ju inte hundarna tex bada osv

så det spelar nog ingen roll

Etotal har ju i alla tider använts på häst och jag vet ingen vet som rekomenderar det sen det blev borttaget till häst, inte ens på läntmännen gör de det , men när man inte behöver recept så köper man på eget bevåt.

Radital som man sprutar för att dödda flugor är inte heller så häslosamt med tanke på att man inte ens får vara i huset när man har sprutat det på 20 min ;-)

VeronicaP
0

Men hur ser pälsätare ut ? Jag har nog aldrig sett det om jag ska vara ärlig bara löss ?

Jag tycker att vissa hsätar kliar sig nu allra helst en del av hingstarna men så blir de ju också väldigt svettiga när de springer och busar och jag kan det har en stor orsak till att de kliar sig.

Hade ett sto som ofta kunde få lite svamp under pannluggen och manen pga hon stod och svettades då tvättade jag med lite starkare jodopax så gick det över.

Kris_J
0

Givetvis är alla preparat mot ohyra och mask giftiga.

Milla
0

Bläää min Heddan har också åkt på dom här hopplösa djuren, så hon får stryckas från norra åsum. Så himla tråkigt då hon ser så himla fin ut men så är det.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

#55 Men hur ser du att det är pälsätare?

Ingen som kan förklara det för mig hur man ser att det är pälsätare och inget annat som gör att hästarna kliar sig ?

[Billan]
0

Är det pälsätare försvinner pälsen men de blir inte helt kala, det blir stubb kvar. Pälsätarna biter av pälsen men sparar ett par millimeter. Djuren är supersnabba att pila undan när man försöker hitta dom, men bläddrar man lite runt de angrpna partierna brukar man hitta dom.  Klådan är ofta inte lika intensiv som då de är angripna av löss eller loppor, anledningen till det är förmodligen att de sistnämda är i huden och bökar medans pälsätarna håller sig i pälsen.

VeronicaP
0

#57 Men ibland kan ju pälsen också se sådan ut om de kliar sig mycket tex när de fäller eller som våra hingstar har sprungit och haft rally i hagen och sen när det torkar så kliar det ju på dem , eller när de är svettiga så kliar det ju också .

Så jag menar alla som säger att de har pälsätare är de säkra på att det är de då ?

Jag har letat och letat på några av mina som kliat av sig lite päls under manen och så men hittar varken löss eller något annat och är därför inte säker på att det är någon ohyra på dem , det kan ju ibland vara lätt att säga att det är pälsätare eller annat , fast det är bara helt vanligt kliande ;-)

Kris_J
0

Vad jag förstått heter dessa små förtretliga varelser käklöss/Mallophaga.

Mallophaga

[Billan]
0

Det är ganska karaktärikigt utseende då de har pälsätere vill jag nog påstå. Ser inte alls lika ut som om de bara kliat.

Kris_J
0

Angående inlägg 59, är det någon som vet om det är dess "rätta" namn?

#58 De små liven kan uppfattas som små mjäll.

VeronicaP
0

#61 Mjäll som rör sig då eller ligger de stilla som mjäll ;-)

VeronicaP
0

Ingen som har en bild på hur det kan se ut när pälsätare varit i farten, jag som sagt aldrig sett det : Har sett hästar klia av sig päls när de haft löss och så och sett löss live ett antal gånger men som sagt aldrig pälsätare därför skulle det få vara roligt att se hur det ser ut.

Kris_J
0

#63 Titta på bilden i inlägg 29, Linus har haft flitiga besökare

Pälsätare

Laras mamma och pappa lekte, innan de blev giftasvuxnaSkrattande

[Billan]
0

# 61

Menar inte du mjällkvalster ?Cheyletiella, det är inte samma sak. Mjällkvalster lever på hudflagor.

Pälsätande löss (Damalinia equi) är cirka 2mm lång, Den suger inte blod utan angriper pälsen på hästen och drabbar främst långhåriga hästar  Tydliga symtom är håravfall, oro, rastlöshet, hårlösa fläckar, klåda, hudirritation, skrubbsår och sår med sekundärinfektioner.

Kris_J
0

#65 Jag vet inte, vill bra veta dess rätta namn. Har alltid bara hört dem kallas pälsätare.

Pheobe
0

Hur gör ni drabbade då det är utställning? Åker ni med de friska hästarna eller får alla stanna hemma? Detta smittar väl?

[Billan]
0

Pälsätare behöver inte smitta. Man kan ha två hästar i samma box och bara den ena får ohyran ändå.

VeronicaP
0

Nu har jag inte haft pälsätare ännu vad jag vet, men jag har haft löss på hästar och ja jag åker med de som inte är smittade då de inte har löss.

Har de haft löss och är behandlade och *friska* så åker jag med de också .

Pheobe
0

#68 men hur smittar det om det smittar? direktkontakt? eller mellan människa/häst?

VeronicaP
0

#70 Pälsätare smittar väl som löss , de måste vara mottagliga för det och de måste vara när kontakt , de hoppar inte över till varandra.
De går i samma hage kliar varandra osv osv .

Som sagt jag har haft 2 hästar som stod i samma box hela vintern , där den ena fick löss men inte den andra så det är inte så himla smittsamt ändå .

Pheobe
0

#71 Vore bara så himla dumt om det smittas på en utställning, inget man vill ha hem direkt… vistas ju mkt folk på en utställning och mkt hästar. Ogillar därför att andra klappar mina hästar. Löss smittar faktiaskt med än klikontakt. Löss på barn smittar ju som löpeld och inte gnuggar ungarna på varandra i skolålder…

[Billan]
0

# 72

Tror inte att man behöver vara rädd för att smitta med ohyra ska överföras på en utställning. Som flera sagt kan hästar stå i samma box, en har ohyra medans den andra klarar sig.

Finns nog det som är värre att smittas av på en utställning.

Milla
0

Jag har 10 hästar här hemma och 1 häst har pälsätare och ingen annan.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

mariajalrup
0

Jag hade 1-2 hästar med pälsätare…nu har alla fem hästarna i stallet fått detSkrikandes Veterinären sa att det inte var särskilt smittsamt och att en sanering av miljön inte var nödvändig. Vi skulle också bara behandla de hästar som uppvisade symptom. Nu står vi här med hela stallet smittat och inga av de medel vi fått utskrivna eller rek hjälper! Så lite försiktighet med att säga att det inte smittar så särkilt mycket kanske är på sin plats.

VeronicaP
0

#75 Kan ju även så att de alla hade det från början men har visat sig olika snabbt :-) , sen så är det som sagt så att de måste vara mottagliga för det  och ja man ska bara behandla de som uppvisar symptom , men man får ju kolla igenom alla ordentligt .

#72 Att det smittar på barnen tror jag i såfall att de lånar varandras mössor, borstar, kramas osv.

A bästis har precis haft löss , men inte vi, A hade det för något år sedan , bara A ingen annan familjemedlem så , tror det är samma där man måste vara mottaglig och vi springer inte och lånar varandras mössor , iof kramas vi men det har inte spridit sig ändå .

[Billan]
0

# 75

Hjälpte inte spot on preparatet då ? Ni får nog bada eller ta Etotal i allafall…

Pälsätare är inte särskillt smittsamt, men kanske är det så att era hästar är lite nergådda av någon anledning och därmed blir mottagliga. Om de varit utsatta för någon stress eller annat som sätter ner deras allmäntillstånd det minsta kan det sätta fart.

Viktigt när man behandlar är också att man gör det med RÄTT intervall så att inga vuxna nykläckta djur hinner lägga ägg igen. Bör behandlas med en vecka till 10 dagars mellanrum, inte två veckor.

mariajalrup
0

Nej, inget medel har hjälpt hittills. Det var ju märkligt det där med intervallet för enligt veterinärern skulle vi INTE behandla innan de 14 dagarna hade gått.

Nej våra hästar är i bra trim, den enda som är mer utsatt det är åringen eftersom hon kom ny till oss i höstas, att vara ifrån mamma och ny i flocken är ju en stor stress i sig så med med henne är det förståeligt. De andra lever i godan ro här, välmående, regelbundet avmaskade, står på stall inte lösdrift, shettisarna har normalt pälslag för rasen dsv ganska långpälsade f n:) De två stora är ju en gåta, kortpälsade, täckade och i full kondition. väl avmaskade:(

Jag fattar inte att detta kan vara så envist, alla andra jag pratar med säger att med en eller två behandlingar så blev de av med lössen!

Ska fatta luren nu och beställa en tid på klinik istället till åringen, det är hon som är mest illa däran så hon får blir testobjekt, dvs de får ta skrapprover och andra ev prover för att se så det verkligen inte är något annat eller något mer än löss. Det blir en dyr historia det här…har redan avverkat sisådär 3000kr i vet besök hemma plus mediciner och medel!

[Billan]
0

Efter djurens livscykel säger veterinärerna så. Medlen är oftast inte verksamt på ägg, men man vet ju inte om de ägg som finns i pälsen är lagda på samma dag, förmodligen kläcks de i olika intervaller och har man otur kan nya ägg hinna läggas innan man behandlar igen, så är man i en ond cirkel. Man måste behandla igen innan de nykläkta djuren är gamla nog att lägga ägg igen.

Ofta får hästarna sekundära problem, alltså bakterier i huden där de kliat sönder sig.

Trine
0

Har skickat in prover och fått svar, men jag gjorde en ny tråd iom att denna blitt så lång…Bovicola equi hette mina pälslöss…

mariajalrup
0

Är dessa de "vanliga" pälslössen eller av ngn särskilt besvärlig sort?

Trine
0

#81 Den vanliga sorten ,lät det som på SVA.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.