premiering?
Ska man premiera vid viss ålder eller vad gäller?
kan man premiera om hästen om man vill få upp poängen?
Är inte alls haj på detta o är tacksam för svar!
putt

om du visar ditt sto på premiering som 3 åring och hon får 40 p kan du få diplom. Du kan även visa på premiering i alla åldrar och gå ett RS nummer på ditt sto
okej tack för svar!
men kan man ändas premiera en gång?
tack nu har jag hela kvällen o läsa igenom allt mycket regler är de men hur skulle de se ut utan dom:)
Tack för alla svar!
Va finns premieringarna för detta året?
#2 Det där stämmer inte riktigt. Ponnyn måste vara över tre år för att få ett RS nummer.

#6 du kan tex. gå in på www.svehast.se
oki tack dock har de ej fastställd något ännu
lånar tråden lite….
har ett sto på 15 år som iår föder sitt "första" riktiga shetlandsföl, dvs ett föl som får registreras hos SSS.
jag tänkte visa henne på en sommarpremiering i sommar just för att få ett RS nummer på henne.
vad jag hört får äldre ston inga poängrader eller? Vad får man då, antingen G eller ingenting?
#10 Du kan säga till på plats att Du vill ha poängraden. Prem. ett sto i höstas (14år) och när jag skulle visa sa jag till prem.för. (Ronny Jonsson) att få poängraden.

#10 hon får GI eller GII även om du skulle få poängrad , men som sagt det är kritiken som är det viktiga och inte poängen :-)
Samma här för mej gällande domare som i en annan tråd. Jag ville ha poäng på ett sto som var 15 och som visades för ELIT. Det fick jag inte även om jag ville det =(

#10. Det beror på stoets meriter om det blir G, GII eller GI.

#14 FAst när de visas med föl vid sidan om så borde det bli GI eller GII
#14 GI & GII förutsätter meriter, exteriört eller bruks, det har inget med fölet att göra.
Veritas odium paretFörvånad
Mitt sto visades UTAN föl och fick GI.

#17 Jo jag vet det är så inom shetland , men eg borde det *bara* vara G som hos russen. GI brukar diplomstona få nämligen.
Men då detta är ett äldre sto så borde hon få GI eller GII då hon har som sagt föl vid sidan om.
På russen tex får du *Bara* G när de visas som 3 åringar och avelsdiplom om de är berättigade till det och GI eller GII när de visas fram med föl vid sidan om.
Så var det förr också hos shetland vet inte varför det ändrades och när det gjorde det.
Men även på shetland kan domarna ge olika vi hade ett diplom sto som *bara* fick tex G av en domare även om hon fick diplom , nästa år med en annan domare fick en annan häst GI när hon fick diplom och jag tror att det var så att för första hästen så missade just den domaren de *reglerna * som är för shettisarna och dömde som russ .
#18 Vi har ju samma regler som russen (Gemensammabestämmelser ponny), enda undantaget(för Gotlandsrus) är att de måste ha fått föl för att få höge än G som stipuleras i deras rasvisa krav. Har de inte bruksmerit eller exteriörmerit kan inte de heller få annan avelsvärdeklass än G, har de tillräckligt många avkommor av god kavlitet kan de förstås få A-Superelit.

#19 Jo jag vet men det skiljer sig just med att russen inte får mer än G utan föl
#20 Du skrev i 18:
"Men då detta är ett äldre sto så borde hon få GI eller GII då hon har som sagt föl vid sidan om."
Det stämmer ju inte, därav mitt svar.

Måste ett sto som är äldre än 3 år visas på primering med föl på sidan för att kunna få RS nr?
#22 Nej hon behöver inte ha fått föl.
Hon måste visas på avelsvärdering och uppfylla de rasvisa kraven, förenklat premieras med 35 poäng och tilldelad G. På det resultatet kan man sedan ansöka om RS för sitt sto.

#21 Jag Svarade ju eg Anette där eftersom hon skrev att de kunde få G, GI eller GII och det är väl inte så vanligt att de får G eg om inte domaren gör fel som på min *S* Men eg så tycker ju jag att 3 åringarna inte ska kunna få högre än G precis som hingstarna för de har ju inte presterat mer än att ev få diplom , inte ens lämnat ett föl ;-)

#24. Men om hon inte har några meriter alls så skall hon ha G.
Det framgår inte i det jag läst om hon har meriter eller inte.

#25 Nä de får ju alltid GI eller GII stona ju nu för tiden . Det är som sagt bara när domaren gjort fel som de har fått G.. Hon lär ju inte få några poäng om de inte kräver det själva och eftersom hon har föl så brukar det automatiskt bli GI/GII beroende på om det blir klass I eller klass II eller Klass III
3 åringarna får ju alltid GI eller GII tror inte jag har varit med om att någon har fått G, som sagt Jasmin när vi visade henne som 4 åring fick ju GI på meriter annars hade hon fått GII fattade jag det som eftersom hon inte visades som 3 åring

#26. Nedanstående är kopierat ur Stoeglementet -09, gemensamt för ponnyer.
Om stoet ej uppfyller kraven för GI eller GII får hon G.
Avelsvärdeklass G
Ett sto tilldelas avelsvärdeklass G om följande villkor är uppfyllda.
- stoet är infört i respektive ras grundstambok avd I och avseende färg, tecken och härstamning
vara berättigad för införande i riksstambok avd. I.
- stoet är lägst tre år gammal eller högre lägsta ålder enligt rasvisa bestämmelser.
- om stoet är högst 10 år skall lägst 30 poäng exteriört, ingen delpoäng under 5, ha uppnåtts vid
premieringstillfället. Äldre ston skall bedömas vara av lägst motsvarande kvalitet om de ej
poängbedöms vid premieringstillfället.
Avelsvärdeklass GII
Stoet är lägst 4 år, uppfyller kraven för G samt har avlagt ett bruksprov eller motsvarande (genomfört
offentlig tävling, kvalitetsbedömning etc.)
Avelsvärdeklass GI
Stoet skall uppfylla minimikraven för avelsvärdeklass G samt uppfylla något eller några av följande
villkor:
- erhållit avelsdiplom,
- erhållit hopp- eller gångartsdiplom vid 3-årstest.
- erhållit minst två guldplaketter, varav det ena erhållits vid lägst ett års ålder och det andra vid
lägst tre års ålder, på avelsvärderingsgrundande bedömningstillfälle med två olika auktoriserade
domare.
- erhållit lägst 8.0 poäng i gångarter, hoppning eller allround vid regional kvalitetsbedömning
enligt därför fastställda regler samt erhållit lägst 38 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.
- varit placerad i officiell ridtävling i dressyr LB (kat A och B) och LA (kat C och D), eller LB
hoppning (kat A och B) och LA hoppning (kat C och D), eller debutant fättävlan (kat A och B)
och lätt fälttävlan (kat C och D) samt lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.

JO jag vet Anette men har du någon gång de sista året varit med om att något 3 års sto fått *bara* G

#28. Jadå, flera stycken.
Kan ta dessa som exempel, de visades i Nossebro 2008.
http://www.shetlandsponny.se/stambok/VisaMeriter.asp?Nr1=106040
http://www.shetlandsponny.se/stambok/VisaMeriter.asp?Nr1=107003
http://www.shetlandsponny.se/stambok/VisaMeriter.asp?Nr1=106749
#27 Över det du kopierar verkar för Shetlandsponnyer rasvisa krav som för ston stipulerar lägst 35 poäng och ingen delpoäng under 6 för att kunna tilldelas G.

#30. Ajdå, fick jag inte med allt.
Så mitt sto (som inte har några övriga meriter) får GI eller GII beronde på kvalitet.
Kommer hennes poängrad att synas på internet eller blir det bara G och sen I eller II.
Vad är GIII? Är de inte rs berättigade då eller?
Mycket regler är det att hålla reda på:)

#32. Hon får G om hon uppfyller kraven för det. Utan meriter kan hon inte få GI eller GII.
#33 Ok tack då vet jag. Och får att få G måste hon få minst 35 p och ingen delpoäng under 6 om jag läst rätt.

#34. Ja. Får hon sedan meriter så kan du visa henne igen för att höja henne.
#27 TACK Annette! Äntligen har jag fattat de olika begreppen.