Kraftfoder till dräktiga ston
Är nyfiken på om och isf vad ni ger för kraftfoder och hur mkt till era dräktiga ston?
Mina har nyligen börjat få lite kraftfoder men törs inte ge så mkt då de är otroligt tjocka redan och va för runda redan innan dräktigheten.
Jag gör i ordning i en hink (blötläggs) och sen delas det upp på 4 hinkar och fodras i hagen 1 gång/dag.
De dräktiga stona får merparten av denna mängd:
1 liter betfor + 5 dl havrekross + 5 dl lucern.
Ena stoet har ca 2-2,5 mån kvar och den andra 3 mån kvar.
Jag tycker det är lite svårt att avgöra. Det beror på vad du har för hö.
Rent spontant låter det rimligt tycker jag, man behöver inte överdriva mängden kraftfoder. Personligen delar jag upp portionerna i "gb"byttor eller "lingon"hinkar om jag inte fodrar direkt i krubban med vatten. Lättare att se vad varje häst får då.
Annars ger jag mina dräktiga rikligt med hö och kompletterar med proteinfoder (oftast lusern) om så behövs samt mineraler.
Mina ston med föl, får drygt 1/2 kg torrvikt betfor och drygt 1 kg helhavre(extra fet) var per dygn. och ett otal kg hö. Hon som är dräktig har en hingstunge vid sidan som snart är sju månade, hon beräknas föla i slutet av juni. Hon går ute dygnet om. Även de andra stoet med föl vid sidan får samma men hon är inte ombetäckt.
Har de senaste åren endast "ögonfodrat", dessa ston är inte feta.
Det varierar år från år var de får, mycket som spelar in.
#0 Får varje häst den mäng du anger eller delar de på de?
Havre kross väger inte speciellt mycket, den mängd du anger gissar jag blir 2-3 hg. Vad är det för lucern du ger pellets eller hackat strå?
Veritas odium paretFörvånad
Beräkna era foderstater på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
Jag tycker det verkar som många överfodrar sina shettisar….
till sist får man objektivt SE om hästarna ser "lagom" ut eller inte.. glansiga eller inte, allmänt välmående, kolla avföringen när man mockar osv….
#3 Jag vet inte om du inbegriper mig bland det överutfodrandes skara? Jag tror ingen här som träffat mina ponnyer skulle kalla dem överutfodrade. Mina övriga ponnyer som jag inte omnämt ovan äter bara hö.
Jag har till leda under en massa år beräknat foderstater, men till största delen avstår jag numera, shetlandsponnyer förefaller inte riktigt vara den ras man använt sig av när man räknat ut vad som behövs i olika näringsämne mm när man gjorde mallar för foderstatsberäkning. Ett överslag är alltid bra att göra så man inte hamnar aldeles snett. Men att slaviskt följa en uträknad foderstat kan bli lite tokigt.
Sedan att olika individer har olika omsättning temprament mm som gör att de kräver olika mycket mat får man inte förbise.
Apropå att fodra på rejält min första shetlandsponny fick under sina dräktigheter de sista månaderna 3kg havre, några hekto betfor och ett par hekto Kraaft protein. Vi hade inget näringsrikt hö och hon var gammal 18-22. Detta tyckte även foderrådgivaren var ok. Dessutom var hon aldrig stor i maten så hon åt sparsamt med stråfoder. Hon blev 30 år.
#0 Ber om ursäkt för att jag slirar lite från ursprunget i din tråd…
Det är väl ingen ide att diskutera hur mycket var och en ger. För att veta hur mycket extra i kraftfoder man ska ge MÅSTE grovfodret vara analyserat, sen finns det tabeller att gå efter som visserligen bara är ett RIKtVÄRDE, sen får man se till de individer som man fodrar att de ser ok ut. Vad som är viktigt i våra trakter är att man ger de dräktiga stona TOKOSEL.

Mina äter Salsas müsli-foder, i olika mängd beroende på häst. En av dem får också betfor (de andra vägrar äta det…).
#2 Det är 4 shettisar som delar på denna mängd. 2 ungston (-07) samt 2 dräktiga ston utan föl vid sidan. Ungstona får bara litegrann. De går alla ute dygnet runt. Jag ger 18-20 kg hö/dygn.
Har inte analyserat höet. Anser det vara alldeles för dyrt då jag förmodligen skulle få analysera varje transport jag hämtar eftersom höet kommer från flera olika åkrar och betala 6-700 varje månad för analys gör jag inte.
Va bara nyfiken på ungefärliga mängder kraftfoder som ni andra ger till era dräktiga ston. Finns många som inte analyserar sitt hö.
Som sagt var de är väldigt tjocka men de har ju inte så långt kvar heller. Detta är mina första dräktiga ston så man är ju lite extra nojig.
Ska försöka ta lite kort på deras enorma hull idag.
#2 De får lucernpellets.

Jag skulle aldrig köpa hö som inte är analyserat.
Mitt hö har dåliga protein värden, så alla mina hästar får lucern pellets, groov, betfor och salt.
De dräktiga stona får även tokosel varje fredag.
Jag låter krafft räkna ut foderstater till mej. Tycker att det blir en bra mall att gå efter. Sedan måste man ju se på hästen hur den ser ut.
Mitt sto har ca 3 månader kvar får nu 6 dl lucernpellets, 4 dl groov 125, 2,5 dl betfor (blött), 1 tsk salt och ½ dl olja.
Uppdelat på 3 gånger /dag. Hon får även 5 kg hö /dag
Hon är inte alls fet utan bara föl rund.

#7 De delar alltså på den mängden du skrev i #0? Det är pyttelite! du kan definitivt öka, framförallt lusernet. I slutet på dräktigheten är det rätt vanligt att de inte äter så mycket grovfoder längre och då måste de få i sig sin näring från kraftfoder istället. Lusern är perfekt eftersom det är ett grovfoder i kraftfoderformat och det innehåller mycket proteiner.
Mitt sto som var dräktigt förra vintern åt, förutom fri tillgång på bra hösilage, 1½ kilo lusernpellets (torrvikt) ett par-tre hekto helhavre och 6-7 dl betfor. (Torrvikt.) Det var en uträknad foderstat med analyserat hösilage och hon såg fin ut i hullet genom hela dräktigheten. (Hon åt inte mer än 2-3 kilo hösilage per dag sista månaden.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#8 Många kallar sin shettisar väldigt tjocka när de i själva verket inte alls är det. Du måste känna över desas ryggar och revben, strunta i hur runda de är om magen framförallt de dräktiga.
Som det påpekats tidigare i tråden är det stört omöjligt att ge några generella råd om utfodring.
Du kanske kan kan få hjälp av någon annan erfaren shetlanduppfödare i din närhet, som kan komma hem till dig och se dina ston.
Det som man har att se upp med framförallt hos de dräktiga stona är att de inte hamnar i "svält", när de inte orkar äta så mycket strå eller gräs som de skulle behöva, då kan de drabbas av hyperlipemia. Obs kraftigt förenklad orsak. Jag menar inte att skrämma dig, de flesta ston drabbas inte. Men det är alltid några varje år.
Har tre dräktiga ston, två klarar sig på bara hö, betfor, salt och vitaminpellets samt tokosel/en gång i veckan. Den tredje får även lusern hackad strå för proteinets skull.
Jag klämmer och känner överallt på dem och man kan inte känna ett enda ben i hela kroppen :) På ryggen, särskilt framme vid manken har de så mkt fett att när det regnar så bildas en liten bassäng där.
Särskilt ena stoet var kraftigt överviktig när jag köpte henne i somras men då hon va dräktig ville jag inte banta henne.
De har i princip bara fått hö fram tills för nån vecka sedan när jag började ge dem lite kraftfoder.
Ska börja med separata hinkar redan vid blötläggningen så jag vet hur mkt var och en får i sig.
Hyperlipemi verkar vara riktigt otäckt. Samtidigt som det känns knasigt och ge två riktigt feta märrar kraftfoder så kommer jag fortsätta med framförallt betfor o lucern. Om de vardera får 5 dl lucern + 5 dl betfor (torrmätt) så hoppas jag det räcker och inte blir för mkt heller.
Skulle köpa tokosel idag men 800g:s burken var restad i hela länet och skulle komma i mitten på februari. Har ingen lust och köpa 2 kg när man bara har 4 shettisar.
Tokosel är restat på obestämd framtid i hela landet. Gäller 800 grams burken.
På "mitt" apotek, frågade igår, såg de på datorn att Tokosel 800g skulle komma in i mitten av feb.
Tur man inte är utan alldeles, iaf får man väl ragga några fler och dela på en 2 kg:s hink…

mina dräktiga får ett kanon hösilage. (bra värden) o sen betfor, helhavre, kornkross. salt o vitaminer b,e o selen. Dom är lagom i hull o fina i pälsen så dom får va dom behöver !
Mina får även mineral- och vitaminfoder, utelämnade detta då TS frågade efter kraftfoder.

Mina dräktiga får Krafft groov, betfor samt helhavre samt fri tillgång på hösilage och även mineralbalja, de är i god vigör och gott hull, så de får vad de behöver de med.
# 15
Man får hoppas att det blir så. Men vi kollade med leverantörerna om och när , men de kunde inte säga något alls.
#19 Vad jag inte kan förstå är, varför det är "omöjligt" att "fixa" fram den mindre hinken från lev.?
# 20
Visst är det konstigt, men när de större tar slut på lagret är det nog omöjligt att få tag i Tokosel sen, så lät det i allafall. Så jag har köpt en stor för att vara säker på att ha till de sräktiga stona..
#21 Japp, det är bäst att "ta det säkra före det osäkra" och inhandla en 2kilos hink.

#22 Vi kanske kan dela? Jag har nog inte råd med en halv just nu om de kostar över 600 pix, men en tredjedel kanske. 
www.stuteriprecious.se
Här äter stona bara ensilage och dom har föl sidan om som är 8 månaders biffar samt dräktiga på nytt. Jag vill inte ha stona så feta att dom rullar fra,, det underlättar för fölningarna om dom är i lägre hull.
Det är inte själva kraftfodret hästarna ska ha för att hålla Hyperlipemi borta utan socker… det räcker med betfor.
#23 Då blir vi 3 på en 2kilos. Perfekt
På recept ska den kosta drygt 500:- så jag tar det nog den vägen.

#25 Kaniners!
Hojta när du har receptet färdigt. (Du som har kontakter!)
www.stuteriprecious.se
Jag tjoar till NÄR HINKEN är HEMMA istället.
Förresten, har Du fått mitt PM med frågorna (igår)? Vore ju kul OM Du vet ngt.
#2 nej jag syftade inte på dig… enl min beräkning med ca 6 kg hö (vilket mina inte orkar äta upp) så är 1 kg havre lagom (extra fet havre vet jag inte vad det är…?)
Har reagerat när några skriver att de ger en liter av det och liter av ngt annat..låter mkt för en liten shettis som vad jag tror ska ha ganska mager mat med tanke på ursprung och inte minst för fångrisken.
Mina blivande 1 åringar får bara en kvarts kg (ca 3 dl) lusernpellets för komplettera proteinet och numera 1 dl betfor bara för att de skall äta upp. Och de äter NÄSTAN upp men lämnar ibland endel som får slängas.. Men de ska ha mkt mer, men de äter ju inte så mkt! Hösilage får de ca 3,5 kg precis vad de orkar äta annars får de mer..

#27 Frågor? Jag svarade på ett PM nyss, men du kanske har fler meddelanden i "skickat-korgen" som inte har kommit till mig än?
Sorry för trådkapningen…
www.stuteriprecious.se
Angående Tokosel så måste det inte vara just Tokosel man ger, det finns MÅNGA preparat hos foderförsäljarna som ger det extra tillskottet av selen och e-vitamin som även Tokosel gör. Kolla dessutom vad era mineralfoder innehåller i selenväg - det jag ger täcker hela behovet även vid låg giva, så för mig finns ingen anledning att ge extra selentillskott.

#30 Du som är lite insatt… Om det inte kommer upp något meddelande om att man ger för lite selen i Hippocampus program, behöver man ge extra då? (Vad har en häst för selenbehov?)
www.stuteriprecious.se
Rekommenderat daglig tillförsel av selen är 0,2 mg/100 kg häst. Maximaltoleransen är 5 mg / 100 kg häst, så spannet är ganska stort.

#32 Behöver man verkligen ge extra då om man ger mineraler med selen?
www.stuteriprecious.se
Det kan man räkna ut om dom inte har fri tillgång då förstårs, då är det ju svårt att veta om och hur mycket var och en äter.
Jag ger alltid tokosel året om då min läromästare som är veterinär och agronom med kompleterings kurser med inriktning på just foder till häst förespråkar att det behövs i vår del av landet. Rätt eller fel ? vad vet jag.
Vi räknade hur som på det som jag gav mina hästar, det räckte i underkant till alla utom de dräktiga. Trots att jag gett Tokosel har jag fått en fölunge med selenbrist som hade dött om vi inte gett den en intravenös inj, med selen. Den var frisk från början och vid 11 dagar blev den plötsligt klen.
Men som sagt det går ju att räkna på.
Har haft en åring som man trodde hade selenbrist, hemskt att se. Jag resonerade som en del andra, att han fick i sig tillräckligt genom fodret. Efter att han insjuknade får alla mina ponnyer selen en gång/vecka. Varför chansa?

Vi hade en fölunge som dog i muskeldegeneration strax efter vi köpt sto+föl.
Hur mycket Tokosel är lagom att ge till varje häst/vecka?
# 37
Se inlägg # 32 det är vad som rekommenderas.
#38 TACK
#31 Du har ju värdet framför dig i utträkningen, behov samt tilldelat. Annars står det ju OK…
#32 Är det för dräktigt sto? (0,2 mg/100Kg)

Jag har alltid gått efter givan som står i papperet som följer i hinken jag e det fel el ? mina unghästar får 1/2 skopa av måttet som följer med hinken, dom dräktiga stona får ett 3/4 dels mått..