Kolik
Mitt blivande ettårs sto, har haft kolikanfall två gånger i vinter vilket gör mig bekymrad.
Vad kan det bero på? Har inte kunnat komma på något..snö..sinande di..brist på något..
Hur som helst så släpper det av sig självt när hon varit inne en stund.. (vi har sprungit och masserat mm) då börjar hon äta igen..
Ska prata med vet. men kanske det finns någon som har någon idé..
Dricker kallt vatten?

En av mina hästar hade kolik i torsdags, hade ut en distriktsvet. som inte visste vad det berodde på, ett skäl kunde vara väderomslag enligt henne.. (?!) 
Dock tror jag att det i min hästs fall berodde på fölet då hon är dräktig i nionde månaden.
#1 kanske det… Men de har ju kallt vatten varje dag länge nu.. men det har varit minusgrader båda gångerna.. tack för tipset..
Hon kanske får i sig för lite vatten?
#3 Har ett sto med känslig mage, kallt vatten i kombination med att hon dricker sämre när det är kallt gav mildare kolik. Nu har vi Thermobar sedan några år och inte haft en enda kolik…
kan stämma, enligt svärfar dricker hon gärna ljummet vatten på morron.

Jag har oxå ett sto som är känslig. Hon får gå med täcke.
Men som de flesta skriver så dricker de sämre när det blir kallt.
Mina hästar få olja i maten. Vanlig rapsolja.
Även linfrö är bra.
Alla mina får salt i maten.

Dricker för lite skulle jag också tippa på! Vi har en val. som ofta fick kolik vintertid, detta berodde på att han åt snö istället för att dricka, han drack bara ca 10l/dag. Sen fick han börja komma in VARJE natt och fick ljummet vatten med äppelcidervinäger i. Sen dess har vi inga problem och han dricker 20-30l/natt
tack för alla svar…Har funderat på att ge henne typ matolja ifall magen är trög… Ev ska jag ge vetekli, enligt foderstatsuträkningen, det kan ju vara gynnsamt för magen oxå…