Lite mer info om pälsätare...
Nu har jag tagit och skickat in av mina "löss" som finns på några av mina ponnyer till SVA (statens veterinärmedicinska anstalt)
Idag kom svaret. Jag har "pälsätande hästlus" (Som jag trodde) Som heter Bovicola equi ..Jag tog och ringde upp till den person jag fick svaret av och har nu fått lite mer info om detta kryp..
Endel har frågat hur dom ser ut och jag försöker beskriva dom här då..2-4mm långa gul/beige i färgen sen så har dom som en rödaktig rand på kroppen.
*Gnetterna/äggen är VÄLDIGT tåliga och är VÄLDIGT svåra att lyckas förstöra, dom är okänsliga för virkon som många desificerar stallen/utrustning med så där är en sak man ska tänka på..Grönsåpa och skurborste räcker oftast men viktigt att man skrubbar noga överallt, sa hon.Det tar 1-1,5 vecka för dom att kläckas.Som jag förstod det kan äggen ligga latent tills det blir bra förhållanden för dom att utvecklas( ex träd, iredning i stall mm), MEN dom överlever inte så länge utan värddjur när dom är nymfer.
Nymfer/ nykläckta löss tar 2-4 veckor på sig för att bli "vuxen" o lägga ägg, hon hade lärt sig att det bästa var Switch -som inehåller pyretorider (verksamt ämne) att behandla med samt att det innehöll "krypolja". så jag frågade vad man kunde använda annars och nämnde Etotal men hon påstod att dom hade bytt ut det verksamma ämnet (malation)i dom nya burkarna så det hjälpte inte längre…
Sen sa hon det att fetare pållar brukar klara sig bättre mot dom som är lägre i hull, det är nu man ska prata med en veterinär kanske..
Ja lite klokare blev jag och mer frågetecken blev det också…

Hoppas nån mer än jag har fått nåt svar dom undrat över.
Nu kan man söka efter dom på nätet o se om man får nån träff
Bovicola equi…
#0 Jättebra info, tack. 
Intressant, tack för infon.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Hävdar fortfarande att Etotal tar pälsätarna, annars skulle inte vi blivit av med dom tidigare år. Har rekommenderar veterinärerna Etotal, men kanske inte till allmänna folk som frågar. Jag får ju lite annan kontakt med dylika i och med mitt jobb.
Veterinärerna FÅR inte rekommendera ett preparat som inte är avsett för djurslaget i fråga, då kan de åka dit ordentligt.
#4 Hur fungerar Etotal när hästarna kanske står och kliar varandra? Är det någon riska att de kan få i sig medlet, om det är så, vad kan hända? Har hört något om canser?!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Det är nog inte någon större risk än att behandla med andra medel som INTE är reggat för häst. Alla spot on preparat för ex.
#6 Ok, tack för info.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#4 Hävdar inget annat jag heller, var det hon sa..
Ja jag blev frågande jag också över Etotalen jag med ,men ville inte börja agumentera med tjejen..
Har ju redan pudrat mina , det var då jag plockade o skickade in prov..

#0 Tack för bra info.

#0 tusen tack för bra information. Var mkt intressant at läsa.
Tack alla !
Kul att kunna dela med sig av vad man fick höra..

När min hade pälsätare för fyra år sedan så hittade jag en bild i boken Hälsoråd för häst. Så om ni har en sådan bok i gömmorna så kan ni se hur de ser ut (visserligen i svart/vitt)