Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: föl
Läst 2379 ggr
stallostby
0

Sära fölen eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att vänja av fölen så sakteliga. De står i egna boxar morgon och kväll några timmar så de äter hö och kraftfoder. De är 6 månader.

Jag vill att de ska bli sina egna individer snart för det blir så blött och skitigt i boxarna (bara för min egna bekvämlighets skull..) när de står två.

Lillkillen har ett par timmar gått med arabvalacken i hagen han protesterar lite men springer inte ut och mamman är rätt lugn. Stofölet är ngt mer orolig. Har av en slump hamnat bredvid mamma i stallet och är lugnare då än när hon stod en bit bort och första kvällen hoppade över mellanväggen.

Vad tycker ni? Kan jag sära dem helt nu eller bara hingsten eller vänta..? ber om råd, tips och idéer…

Hade jag haft lösdrift hade de fått gå ihop så länge som möjligt.. Minns inte hur jag gjorde förr..

zettan
0

Jag har mitt sto med föl i sär natte tid. Så går dom i hop på dagarna. Detta kommer dom få göra ett tag till. Fölet är nu 5 månader

sanne
0

jag hade särat helt , låt fölen gå i en egen hage. känns bätre för mammorna oxå, har testat olika innan o nu går "skrikandet" över på 2 dagar. juvrena går ner fortare oxå.

stallostby
0

#1 tack för din synpunkt.

Vissa tycker stona får stå med fyllda juver under natten.? Jag skulle kunna tänka mig ett totalt avslut med fölen i egna hagar..? I a f hingsten.. är det för tidigt?

Skall man ställa fölen så långt ifrån mamman som möjligt?

Vi har inte galler mellan alla boxar… ponnyboxarna är ca metern utan galler. Storhästboxarna 1,2 med galler.

MalinLarsson
0

jag skulle särat hingsten ifrån sin mamma! Det är nog bra att hålla dem långt ifrån varann i början, så blir de inte "sugna" på att hoppa över/genom box/staket…

sanne
0

här har vi gjort så att typ på fredagen har vi ställt in fölen tillsammans i en box där dom fått vara utan sina mammor fram tom söndagen då får dom gå ut i egen hage, vi har våra föl ihop med ett sto som är äldre  erfaren, o ej dräktig nu… ett av fölisarna har tom fått tröst dia lite på henne.

tror man måste känna sig fram till vad som passar dig o hästarna.

Annette
0

Min fölunge kommer att få gå med sin mamma så länge det går. Han är fem månader nu.

Förut har jag alltid gjort som #1 och det har gått väldigt bra.

AusaBausa
0

hur länge vågar man ha hingstföl o sto ihop? För att inte riskera ngr babys..

stallostby
0

tack för alla svar.. känns som jag gör lite rätt.. vill nog sära dem helt men är orolig för stonas juver.? skulle gärna ha dem ihop längre men vi kan bara erjbjuda boxar…inte lösdrift.. och lilla söte hingsten blir snart hingst på riktigt..

Trine
0

Jag har en kille på 7 mån nu (Den sista )och idag har jag haft dom isär hela dan för första ggn , det var mor som gnäggade på em..har tagit det pö om pö.Han ska snart få flytta in till unghingstarna för han bryr sig inte så mkt längre mest lite trösttutte ibland..Glad men jag har då inte sett nå tendenser till att han känner för o rida än. har sett att många har tills 7-9 mån.

[Billan]
0

Har oftast fölen kvar i stohagen tills de ska på bete till sommaren, även hingstfölen. Enda gången jag skillt åt tidigare är om föl eller sto är sålt och ska lämna. Vid dessa tillfällen säras de direkt, eller ev. får de tutta ur morgonen efter särning, har aldrig fått problem med juvren på stona.

Annette
0

Mitt förra hingstfäl gick med sin mamma tills han var närmare 10 månader. Men så länge går det inte med alla.

Kris_J
0

Varför har så många så bråttom med att dela sto och föl?

Veritas odium paretFörvånad

RebeckaSvensson
0

#12 Jag undrar samma sak.

Mina föl får gå kvar med sina mödrar fram till våren när det är dags för betessläpp och det hade jag också tänkt låta årets hingstföl få göra. Personligen ser jag ingen brådska med att skilja dem utan tycker gott de kan få gå kvar hos sin mor så länge som möjligt.

Ahnna
0

När samma diskussion kom upp på ett annat forum för ett tag sen så skrev många "erfarna uppfödare" att det bara är oerfarna uppfödare som säger att de tänker vänta tills fölen är 8-10 månader. "Men i verkligheten blir det inte så, eftersom man inser efter ett tag att det är bekvämare att sära på dem vid 5-6 månader."

Jag ställde mig VÄLDIGT frågande till den debatten och gör så fortfarande, för jag förstår faktiskt inte hur man som uppfödare kan sätta sin bekvämlighet före fölens hälsa. Förvisso var min tanke att vänja av mitt årsföl, fött i april, i november/december, men efter att ha läst mer om föls behov så väntar jag till februari/mars.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

#12 Ibland har jag fått dela lite tidigare pga jag har ett sto som tar mycket stryk då hon ger så mycket di till sina.

Jag brukar också dela (hingstarna) när de tas från betet . Fast just nu går welshhingstfölet fortfarande med sin mamma och de har kommit i vinterhage men han får gå där tills jag tar hem de andra stona och deras föl från betet och när de kommer hem så tar jag väck han från sin mamma för då blir det ju 2 st som släpps in samtidigt till hingstflocken.

Stofölet får gå kvar hos sin mamma , i vanliga fall är de ju ombetäckta och då stöter ju mamman bort fölet automatiskt i år är det ju inga betäckta så det blir väl till att dela av dem till nästa betessäsong.

Kris_J
0

#14 Huvudet på spiken! Den egna bekvämligheten brukar vara det främsta argumentet att skilja tidigt…..

En del har satt datum tex 1 november skiljs alla föl av. Sedan spelar det ingen roll om det är födda i maj, slutet på juni eller i början av augusti, alla skall skiljas av 1november.

En bekant till mig har sina pållar installade hos en person som nu har köpt ett shettisföl, av en uppfödare som tillämpar avskiljning enligt exemplet ovan, vid leveransen kommer den lilla att vara 4 månader. Då skall denna lilla bli sällskap åt en stor häst….

Milla
0

Jag måste ju få säga att jag tycker det är lättare att ha fölen hos mamma.  Jag förstår inte vad det är som gör det lättare när man har skiljt av.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ahnna
0

#16 Man blir mörkrädd, eller hur? Har sett liknande exempel förut, det brukar inte bli så bra.

www.stuteriprecious.se

ThiffannyJ
0

Jag vet uppfödare i Sverige som säljer och exporterar 4 månaders föl. Då kan man ju undra när de har blivit avkilda… Obestämd

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

MalinLarsson
0

#17 håller med!

#16 usch, det låter ju fruktansvärt!!

[Billan]
0

Ska det bli häxjakt även i denna tråd ?

Inte för att jag försvarar så tidig av vänjning men ändå, det går snart inte att skriva på detta forum om något utan att några startar en jakt. Tråkigt för det går ju att få en massa vettig info. ibland också.

Kris_J
0

#21 Ursäkta men vari består "häxjakten" när man konstaterar att föl skiljs av och säljs vid 4-månaders ålder.?
En företeelse som de flesta här verkar överens om att det inte är bra. Om denna tråd kan få upp ögonen på någon som står i begrepp att köpa eller sälja en väldigt ung individ får sig en tankeställare och börjar fundera om man gör rätt, är det väl bra att man tagit upp ev problem med tidig avskiljning.

Kris_J
0

Lite att fundera kring, läs från sidan 14:

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001738/01/Samband_mellan_tidig_%C3%A5lder_vid_avskiljning_och_missriktat_diande_hos_f%C3%B6l.pdf

Jag vill förtydliga att jag på intet sätt menar att kritisera TS med mina inlägg. Jag önskar bra att fler reflekterar över varför och när man skiljer av sina föl.

[Billan]
0

Jo jag skrev att SKA det bli ??

Bara att läsa tidigare trådar och se vart det bär hän. Är väl inte bara "något" stuteri som gör så, vet en hel del faktiskt, i så fall.

Är nog en av dom som kämpar mest för att det ska vara så naturligt liv för hästarna som möjligt.

De som säljs som fyra månaders föl är nog inte av vanda alls. Islandshästar kan bli tagna från sina mödrar redan som tremånaders föl för export, inget att ta efter.

JAG SKREV ATT JAG ÄR HELT EMOT ATT FÖL TAS TIDIGT, MINA GÅR I DE FLESTA FALL KVAR TILLS DE ÄR AV VANDA AV STONA SJÄLVA , ÄVEN HINGSTFÖLEN.

Charlotte-Aveback
0

#23: En jätteintressant artikel och något för oss alla att tänka på.

Kris_J
0

#23 Jag kanske inte uppfattade dit budskap helt rätt…Obestämd

UG
0

#23 Bra artikel! Tack för länken!

Eldvalla
0

Jag låter stot skilja av sitt föl själv har aldrig varit något problem. Man kan ju inte göra detta för sin egna skull man ska ju se till stot och fölet bästa. Kanske ska man studera hur hästarna gör i de vilda för där går de rätt till. Jag säger så här håll hästarna så naturligt som möjligt. Låt hästar vara hästar.

Elinor
0

Jag tycker du ska fortsätta att vänja dem vid egen box när de äter
men låta de gå ihop övrig tid ett tag till.
Sen kan du vänja dem från varandra nattetid.
Mina egna föl skiljer jag inte föränn på vårkanten med några undantag.Lycka Till!

Maria-
0

jag har ett omvänt problem ( om det nu är ett problem) jag tänkte låta stoet avvänja själv eftersom hon inte var ombetäckt och att jag har dom i lösdrift. nu är fölet tre år och jag såg henne sutta för en vecka sedan. mamman har inte tagit skada av det eftersom hon är i " mycket" gott hull och fölet är inte det minsta mammigt mycket social lugn och trevlig. problemet blir nu när jag har tänkt att dela på dom jag har inte möjlighet att dela på dom hemma utan fölet ska flytta tillfälligt och det blir nog stoet som får det jobbigt. men där ser man, det trodde jag faktiskt inte att hon skulle tillåta det så länge.

AKWIK
0

#23 Orkar inte läsa uppsatsen så här sent, men jag har sparat den som favorit till senare tillfälle. Vill bara berätta om ett tinkerföl som såldes bort som 4-månadersföl. Efter mer än ett år kom hon till "mitt" stall, ganska okunnig om de sociala koderna hästar emellan. Delade hage med bl a ett connemarasto med ca 6 föl bakom sig. Connemarastoet "uppfostrade fölet", tuff när så tinkern behövd lära sig livets allvar, men lät också tinkerstoet tutta lite för tröst när så behövdes. Kyss

I detta fall undrade man verkligen varför uppfödaren av tinkern inte kunnat vänta ytterligare ett par månader med försäljning. Rynkar på näsan

Ahnna
0

Om det blir häxjakt varje gång någon tar upp ett nytt känsligt ämne så får nog forumet som sådant stängas. Obestämd

www.stuteriprecious.se

Maria-
0

jag uppfattar inte alls att någon skrivit något kränkande i den här tråden. tjejen efterlyste råd och tips hur hon skulle göra, jag tänkte jag skulle berätta hur jag hade gjort. nästa gång kanske jag inte gör så om jag ska ta fler föl. det var bara ett exempel på hur det oxå kan gå om man inte ingriper och avvänjer. rätt eller fel? välj själv

Pheobe
0

Nåt man undrar då man läser här är om någon tar hänsyn till stona i detta ärende? Det låter som att alla vill att FÖLEN ska må bra men stona då?

Tycker att man kan låta stona ha sina föl så länge dom orkar och vill. Tappar stoet för mycket i hull kan man ju vänja av fölet om man kan ge denne en bra tillväxt utan mor. Det finns faktiskt ston som man inte kan fodra på för att dom tappar hull ändå. Dessa ston mår kanske inte så bra med sina föl.

Vet många som säljer 5 månadersföl inom HBL rasen och dessa säras först lite på nätterna och sedan tas de tvärt från mor och detta går bra.

Här går fölen med mor tills våren om mödrarna klarar detta. Annars vänjs dom av mellan 6-10 månaders ålder. Lite beroende på om fölet lärt sej äta, modern är mager etc.

Kris_J
0

Det är väl självklart att stona inbegrips i denna diskussion, i alla fal för mig.  Se inlägg 12.

Maria-
0

flera har skrivit att stoet inte får tappa hull. man tittar ju på olika faktorer allt för att båda ska må så bra som möjligt. man vill ju försöka efterlikna hästens naturliga behov , som om dom levde vilt. men dom gör ju faktiskt inte det, dom används ju av oss människor och då räknas ju andra faktorer in som tex försäljning, platsbrist, stoet kondition m,m

[Billan]
0

# 33

Nej inte ännu då jag skrev inlägget # 21  men det är så det startas. ATT NÅGON VET EN uppfödare SOM ……. sen spinner en del på och sen.

Man kan faktiskt ha åsikter och synpunkter utan att peka ut någon särskilld.

Sen är det väl så att det även omfattar stona och hur de mår. Oftast så tar fölen det enkelt och bra då de tas från sina mödrar, medans stona kan vara helt hysteriska och oroliga.

VeronicaP
0

Jag funderar faktiskt att ta väck Marys föl från henne då hon blir väldigt utsugen och hon blev likadan förra gången  och det hjälpte inte att fodra på henne över huvudtaget utan då tog fölis bara mer och mer i stället , han blir ju 6 månader nu i november och har aldrig varit hos sin mamma direkt helt hopplös att få med sig , han springer bara tillbaka till de andra.

Mary ser jätte tjock ut om man ser henne på avstånd och kan mycket väl tänka mig att folk skulle säga ja men hon är ju så tjock men då har de inte gått fram och kännt på henne för man känner revbenen direkt , hon är ju bara rätt så bukig men så är ju gräset väldigt blött nu med.

stallostby
0

Eftersom jag startade denna tråd, så vill jag bara berätta hur det gått för mina föl..Jo de står i egna boxar  några timmar kvällstid och någon stund på morgonen och äter sitt hö, fortfarande. NU är de 8 månader. Men för att jag är "så bekväm" av mig vill jag gärna att de kan stå helt i sina boxar för att slippa ligga i sin egen (och morsans avföring).

Hur har ni gjort i nuläget?

Vad jag sett så diar de inte så mkt längre..Stona är runda….

Kris_J
0

Mina går kvar hos sina mammor, fölisarna är snart 6 och 7 månader.  De lär få gå kvar tillsamman många månader till.

Annette
0

Min är också kvar hos mamma. Han är 7 månader.

RebeckaSvensson
0

Mina ston och föl går tillsammans än. Båda fölen är runt 6 1/2 månad. Stofölet kommer att få gå kvar hos sin mor fram till sommarbetet men hingstfölet kommer jag att sära från sin mor om ett par månader eftersom hon ska betäckas tidigt under våren, om hon inte skulle betäckas så tidigt hade även han fått gått kvar fram till sommarbetet.

VeronicaP
0

Mina hingstföl är borttagna från sina mammor, ett sto föl har vi ju sålt och hon åkte när han var ca 6 månader . Ett sto fölet går kvar hos sin mamma.

De är mellan 8-7 månader gammla.

[Teddy]
0

Det finns väl egentligen inget rätt eller fel. Man måste anpassa avvänjningen till individen. Mitt föl, fött i år, vandes av vid 6 mån. Han mår kanon, mamma har inte ens gnäggat efter honom. Ett fjordföl vi hade gick kvar hos mamma tills han var 3 år, och tog en slurk mjölk ibland. Det var INTE bra, stoet fick juverinflammation.

Är stoet dräktig, fölungen inte ska säljas, så är väl det optimala att de får gå med varandra, och sedan vänjer stoet av fölet när det börjar bli dags för nästa föl.

stallostby
0

Lägesinformation..

Ikväll är det tänkt att fölen skall stå första natten skiljda från mödrarna…De är nu 10 månader och jag tycker det vore enklast än att flytta dem fram och tillbaka morgon och kväll.

På morgnarna lägger de sig ner direkt i sina egna boxar, antagligen får de inte lugn och ro ihop med morsan.. De äter så bra nu, mkt hö och jag har ökat kraftfodergivan till det dubbla och de äter nästan upp.

0,5 kg lusern och 2-3 dl betfor, blå miner ca 30g (om någon undrar) samt ca 3,5 kg hö.

Risken finns att de vräker sig över boxväggen in till morsan men det må väl vara hänt då, bara de inte skadar sig för det har jag haft nog av.

Hingsten står längst bort och kommer nog inte över om det inte blir jättepanik, men det tror jag inte, han går nästan hela dagen utan mor sin…   Kommentarer…?

Kris_J
0

#45 Får de i sig 3,5 kg hö var?

Mina går i hop med sina mammor dygnet om. De skall de få göra ett bra tag till. De är en så harmonisk liten skara. På andra sidan deras staket går komande lekfarbror och förfjolårsfölet, så när det blir dags att skilja hingstungen blir det ingen dramatik.

Ahnna
0

Mitt äldsta föl är 10 månader idag och går ifrån mamma mellan cirka 9.00 och 17.00 varje dag, sen går de tillsammans på lösdrift hela nätterna. På dagtid har hon sällskap av mitt andra föl och hennes mamma. Tanken är att snart börja sära dem fram till 22.00 ungfär varje kväll och låta dem gå tillsammans på nätterna ett tag till, sen sära helt i mars. Sen får de gå ifrån varandra fram tills betessläppet i alla fall, kanske lite längre.

Hon är himla smart, min fölis, för hon diar alltid när jag kommer med grimman och ska hämta mamman på morgonen. Hon har verkligen fattat att det gäller att utnyttja varenda minut med mjölkbaren tills den försvinner! Tungan ute

www.stuteriprecious.se

stallostby
0

#46 ja om de får äta det ifred så, 1 kg * 3 ca.. visst äter de det?? de får lite mer till natten

Ellinor Johansson
0

Vi har alla tillsammans fortfarande.

Hingstfölen tar vi nog bort från flocken om en månad eller så. Ace, Kittys som är väldigt intresserad av ungston. Han är ju högre än dem och går runt med sin lilla nacke krökt nästan hela tiden. Han är verkligen hingstarnas hingst nu.Flört

icansson
0

jag ser ingen ide att brådska med att sära på mamma o föl.

vissa ston stöter bort fölet när hon tycker det är dags.Är kanske inte så hos alla, men jag tycker absolut att man inte ska stressa med o sära på dom.