Funderar på ponny auktion
Ja precis, har gått o funderat på om man skulle ha en seriös ponny auktion med endast ponnyer från registrerade uppfödare med någon dommare som auktions utroppare. Alltså inte korningsponnyer utan härtstammning. Är det någon som tror detta skulle va en bra ide?
I samband kunde man även ha hästloppis, alltså som det låter loppis med hästprylar :)
Jag tycker auktioner är förlegat. Det är från en tid då hästar var varor, inte individer eller familjemedlemmar. Kort sagt: Man vill veta vem man säljer till, ivarjefall de flesta. Så det är enligt mig en dålig idé, sådana verksamheter borde inte finnas.
#0 Jag tycer det var ett trevligt initiativ att hitta på en aktivitet som kanske inte alla andra gör…
Jag håller ju även på med islandshästar och några större stuterier här i Sverige anordnar årligen Salu-visnings dagar. Då visas hästarna en och en, är dom ridbara så visas dom även ridna. Innan så får man anmäla sin häst och listan presenteras på hemsidan med program. Dessutom så tar då stuteriet i fråga en liten procent i provision för att finansiera det hela.
Om man gör det på ett seriöst sätt så hade jag gärna kommit 

Jag tror att det kan vara svårt med auktioner i Sverige, just för att det har en dålig klang (se #1).
Vet att SSS för bara några år sen gjorde ett försök med en utställning där alla ponnyer skulle vara till salu och på slutet på dagen auktioneras ut, men den fick ställas in pga för litet intresse.
Därmed inte sagt att man inte kan prova igen. T ex har väl hopphästklubben (?) genomfört seriösa auktioner de senaste åren, så det går ju. 

Ja det var hopphästklubben som var min idegivare men annars salu visningar är ju inte helt tokigt helelr då folk gärna tittar på flera ponnyer på samma gång och det med en procent sats är ju toppen i så fall!
Jo jag vet de där med dålig klang men tycker man bord ekunde vända det genom att just bara ha seriösa uppfödare och inte hymla och göra det dåligt :)
Roland Fransson hade ju en auktion härom året i Tingsryd med shettisar och russ. Vad jag minns var priserna hyfsade
Glömde att Börjes har en varje år med bla shettisar och russ´, tror att det finns något halvblod med ibland också

För mig som är "uppfödd" inom galoppsporten där det är mer regel än undantag att köpa häst på auktion så är det en bra ide men förmodligen svår att genomföra då de flesta vill kunna vara med och bestämma vart hästen ska hamna.
Däremot tror jag stenhårt på att ha saluhästvisningar där man drar ihop ett större antal hästar på samma ställe med möjlighet till provridning osv.
Då får spekulanterna tillfälle att jämföra olika hästar och säljarna kan sålla lite bland köparna.

Jag skulle kunna köpa häst på auktion men inte sälja. Jag vill ha koll på vart den hamnar.
Fast jag skall ju inte köpa något mer ;)

#8 säger du det
dom blir väldigt lätt fler…

#9. Jag lovar
. Nu skall platserna sparas till avkommorna vi förhoppningsvis får i framtiden.
Måste ju vara jättetrevligt för köpare att få se flera ponnyer till salu på samma ställe.
Tycker det låter ganska ointressant med auktion, av samma anledningar som nämnts ovan, jag vill ha koll på vart mina hästar hamnar. Däremot kan jag tänka mig att visa på en saluhästvisning/deltaga på hästloppis eller liknande.
Ingen auktion för min del.
Jag tycker att auktioner är roligt! Börjes auktioner lockar ju mycket folk men priserna blir tyvärr ofta ganska låga.
Det skulle säkert vara intressant att vara med på en auktion men jag skulle inte vilja sälja någon shettis på det viset. Jag kan förstå att man gör det inom galopp eller trav ( har dock ingen kunskap om det ) eftersom det är stora pengar inblandade då. En shetlandsponny kanske man mer "impulsköper" därför att den är söt, liten och billig i drift. Är då priset relativt lågt så är det väl stor risk att ponnyn hamnar hos okunniga människor.
Vad tror ni om en prylauktion då? Jag är inte negativ till hästauktion heller men jag säger som någon innan att jag kan mycket väl tänka mig att köpa på auktion men knappast sälja någon av mina juveler där
. Men däremot skulle det vara bra att kunna sälja utrustning som man av någon anledning inte behöver längre. Man kunde auktionera ut det som är värdefullt och sälja resten på loppis. Det borde kunna dra mycket folk.
Det borde ju gå utmärkt att kombinera med en saluhästvisning, då kan ju kunden köpa allt som behövs på samma ställe
och även prova ut dem så de passar.

#16 Bra ide!
Prylauktion låter som en bra ide ! Jag har massor av prylar som aldrig ens provats på hästen av en konstig anledning 
#5 Roland köpte tillbaka en stor andel av sina ponnyer i år.

#19 vet du varför ? låter ju konstigt att ha auktion o sen köpa tillbaka hästarna.. eller ?

#21. Det är kanske återrop som avses.
Nej jag skulle inte sälja mina hästar på auktion, jag vill själv bestämma vem som ska bli den nya ägaren
och det går ju inte på en auktion.
Däremot så skulle jag själv kunna tänka mig att köpa på auktion.
Snacka om dubbelmoral
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#21 Priserna var för låga. Han köpte tillbaka bla godkänd hingst. Men flera fina ston såldes för ganska höga summor. Mkt högre än de som säljs på Börjes auktioner. rolands hästar gick mestadels till Finland vad jag kunde förstå.
#23 Nej, bara vanligt enkelt hästvett