Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1522 ggr
Banshee
0

RSnummer för sto?

Jag har läst om hur stoet tilldelas rs-nummer.. Men, krävs det inget annat än att hon har föräldrar som är avelsgodkänd (pappan) och vara efter avelsgodkänd far (mamman)?

Det känns lite för simpelt? Eller har jag missuppfattat något? Är ganska ny på området och alla regler och såna saker är lite lätt förvirrande…

VeronicaP
0

Hon måste ju visas på premiering också och bli avelsvärderad.

Banshee
0

Ja, det vet jag. :) Men just det att det inte var mer än stamtavlan som gällde. Hade för mig att det var något med avkommor oxå.. Men har nog fått det totalt om bakfoten tror jag.

Hmm.. Följdfråga, visst är det så att dom poängsätts på premiering, spelar poängen någon roll?

Linnah
0

#2 Mamman måste vara registrerad i SSS stambok (eller i stamböckerna i de andra ISPC-länderna) också, liksom mormor och mormors mor (med vissa undantag). Det räcker alltså inte att pappa och morfar är godkända.

MadeleneJansson
0

# 2 Hon måste får 35 p eller mer på sommarpremiering då hon visas för stamboksföring. Ston äldre än 10 år får inte poäng om inte ägaren begär det, då skall hon bedömas vara av så god klass att hon skulle fått 35 p eller mer. Det är då premieringsförättaren som gör den bedömningen. Stoet tillldelas avelsvädrsklass G, G1 eller GII berodende på sin egen exteriör, ev. poäng på 3-årspremiering samt om hon har gjort bruksprov.

Man ger inte poäng på äldre ston, för att det är inte riktigt rättvist, dom ändrar ju sig i kroppen med åldern osv.

Avkommorna räknas först när hon skall avkommevärderas, då hon kan tilldelas avkommeklass A eller ELIT beroende på avkommornas meriter.

Kris_J
0

Varför envisas ni med att skriva visas för stambokföring, det existerarinte att man kan visa en shetlandsponny för stambokföring.

Veritas odium paretFörvånad

carl-gustaf
0

#4 Madelene,

Man ger inte poäng på äldre ston, för att det är inte riktigt rättvist, dom ändrar ju sig i kroppen med åldern osv.

Tycker Du att det är mera rätt att ge hingstarna poäng på generalmönstringen när de är över 10 år, 15 år ?

_#5 Varför envisas ni med att skriva visas för stambokföring, det existerarinte att man kan visa en shetlandsponny för stambokföring
_Kris_J, Du har delvis fel man visar shettisen för stambokföring med ev värdebokstaven RS.  Som enligt äldre stamböcker betyder RiksStambok. Till värdebokstaven RS kopplar man ett löpnummer och därmed har man gjort en ny stambokföring av ponnyn.

Kris_J
0

#6 Nu "luddade" du allt till de va? Man kan inte visa för stambokföring, däremot kan man avelsvärdera en stambokförd ponny.

RS är en meritbeteckning ingen värdebokstav.

Ser att du redigerat ditt inlägg

Veritas odium paretFörvånad

carl-gustaf
0

#7, Kris-J, en snabb korrigering, men inte tillräckligt snabb för dig, ursäkta.
Ok kan gå med på att kalla bokstäverna RS för meritbeteckning, men kan inte se någon skillnad. RS är ju en bokstavskombination  som står för värdet att ponnyn uppfyller rasvisa krav och är därmed en meritbeteckning. Men när man kopplar ett unikt löpnummer till beteckningen "RS" för ponnyn har man gort en ny stambokföring, en omregistrering av ponnyn och därmed skulle det vara rättare att säga, visar min ponny för ev omregistrering i stamboken. Skrattande

carl-gustaf
0

#7, Ludd Skrattande, kanske SSS borde skaffa ett eget luddfilter, så slapp vi reserveringen om vem som äger rätt att tolka RS reglerna. Skrattande

Pheobe
0

#9 Det är så fruktansvärt uttjatat med RS nummer, Internationellt godkända hingstar, blå samt vita pass att jag nu spyr över kissekatt! Varför inte bara acceptera vad folk skrivit i andra trådar. Lägga ner ilskan och gå vidare… varför inte premiera dina hingstar i "vanlig" ordning och få värdebokstav på dessa och slippa tjata och tjata för att försöka få din vilja igenom trots att du vet att det inte kommer att gå. Från början hade du dina hingstar premierade så du kan inte varit såhär tjatig alltid. Är det kanske med åldern detta kommer för isåfall hoppas jag verkligen inte det blir värre och värre med åren Tungan ute

Är det kanske så att du nu tjatat och tjatat om detta så länge att du själv inte kan vända tillbaka… Uttjatat är det iaf.

carl-gustaf
0

#10 Pheobe: _slippa tjata och tjata för att försöka få din vilja igenom trots att du vet att det inte kommer att gå
_Likartat sa många på årsmötet 2007 om de blå-vita passen, men nu har vi inte längre några sådana! Blå-vita pass var aldrig tillåtet. RS-numret är också bara en tidsfråga Pheobe. Nu handlar det inte om tjat utan om vem som har rätt.

Pheobe: jag spyr över kissekattYttrandefrihet omfattar rätten att yttra och föra fram åsikter utan censur, begränsning eller någon typ av bestraffning.
Dock har Staten lagstadgat om begränsningar av vår yttrandefrihet till skydd för enskilda människor mot ärekränkning mm.  
Kanske borde Du Pheobe i samråd med någon kunnig resonera igenom betydelsen av ovanstående så att Du lär dig argumentera på ett mera förfinat sätt.

Minsanne
0

Jag funderade på om jag helt har missuppfattat dom "nya" reglerna.

Om jag har ett sto e internationellt godkänd hingst avlad i Sverige kan det stoet då inte avelsvärderas  och få ett RS nummer?

carl-gustaf
0

#12 Minsanne, som jag uppfattar det,

är det ok att visa stoet för avelsvärdering för meritbeteckningen RS om pappan är ISPC godkänd hingst och inte född i Sverige, samt att modern innehar RS.

Men jag reserverar mig då SSS påtalar att de har tolkningsföreträde av RS-reglerna.

Minsanne
0

#13 Men om mamman är e en eu godkänd hingst också då?

carl-gustaf
0

#14 Minsanne, som det står i RS-regglerna, så är det ok om mamman finns i ISPC godkänd stambok och ej är född i Sverige.

Däremot om din avkomma är en hingst, så måste modern ha ett RS nummer om hon verkat i aveln i Sverige, då räcker det inte med att hon är ISPC stambokförd. Olika regler för sto och hingstföl.

Men jag reserverar mig då SSS kraftigt påtalar att de har tolkningsföreträde av RS-reglerna.

RS= Rena snurren Skrattande

Pheobe
0

Janne Ringdahl… jag menar givetvis allt tjat HÄR på forumet. Är så in i nordens tråkigt och det är ju bara du som diskuterar med dej själv

Jannie
0

Undrar vem som diskuterar med sig själv för inte är det mig du diskuterar med.

carl-gustaf
0

#16 Pheobe _Janne Ringdahl… jag menar givetvis allt tjat HÄR på forumet. Är så in i nordens tråkigt och det är ju bara du som diskuterar med dej själv.
_
Man börjar nog undra om din egna status, Oskyldig jag heter carl-gustaf , men det har du tydligen inte uppfattat.  

Jag skulle  vara oerhört glad om jag slapp att diskutera med dig.

Varför läser du och kommenterar trådar som du inte har intresse av? Jag bryr mig inte om hur många shettisar du slaktar för fång (fångtråden 5,8,21 etc) med eller utan din veterinärs/försäkringsbolags inrådan, ej heller bryr jag mig om huruvida du äcklas av smala personer (viktminskningstråden, 71 etc). Helt ointressant för mig, jag kommenterar normalt inte sådant som inte berör mig eller som jag inte har med att göra.

IdaS-A
0

#15 Hur kan de göra skillnad på hingst och stoföl? Verkar inte klokt!

Pheobe
0

#17 Förlåt… tänkte på din "gubbe" givetvis… blev fel, sorry… Inte ens rätt stavelse heller.. Skyller på tiden…

#18 Det är ganska olika saker du diskuterar nu. Dessa andra sakerna är inte uttjatade i femtioelva trådar. Men att starta trettio trådar och sen fortsätta tjata i ytterligare hundra trådar är helt otroligt. Ingen annan tjatar ioch tjatar som du. Vi vet om att du är förbannad över olika saker som inte stämmer överens med modersföreningen men att utöva agressioner här är kanske lite onödigt? Det har ju i flera trådar gått ut över medlemmarna och det gör alla illa till mods. Varför vill du bara bråka?

Jag läser här lika mkt som du gör och har lika mkt rätt att uttrycka mej som du. Vill du tjata samma saker om och om igen kan jag tjata att du tjatar.

Pheobe
0

Lägger till att efternamn blev fel också. Blandat ihop två olika personer här så vill någon vara snäll och ta bort inlägg nr 16. Hur jag fick helt fel efternamn på människan vet jag inte. Ber om ursäkt till den riktiga person jag faktiskt nämnt. Det finns nog en annan person med detta namn kom jag på  Obestämd Man ska inte skriva på morgonen helt enkelt.

Mossedal
0

Jag blir bara mer och mer förvirrad över reglerna ju mer jag läser.

Ännu mer förvirrande är att "alla" tycks veta vem "alla" är - utan att de står med sina riktiga namn i avataren….

Jag som inte känner till alla skulle faktistk uppskatta om man använde sitt riktiga namn, eller stuterinamn!

// Maria, Stuteri Mossedal

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

UG
0

#22 Jag håller med, jag tycker jag känner väldigt få till sin identitet och inte bara alias.

VeronicaP
0

#22 Kan hålla med om att det kan bli förvirrande och inte blir det lättare när man läser här Flört där det spårar ut till annat än vad tråden gällde från början.

Det bästa är ju att sitta och läsa reglerna själv i lugn och ro och det man inte förstår kan man ju alltid kontakta någon i sin förening tex som är avelsrådgivare bla.

För vissa ämnen här ser  vi ju klart och tydligt att det spårar ur och blir lite lätt förvirrande ibland Oskyldig

carl-gustaf
0

#20,21 Pheobe Du stavar fel, du räknar fel, du svarar fel personer, du tjatar och är oförskämd i dina inlägg. Lägg av! Välj trådar som intresserar dig och tjata på din egen "Gubbe" istället Ledsen att behöva göra detta inlägg men härtill är jag nu nöd och tvungen. Hur länge skall någon bara få gå in och medvetet sabotera en tråd med den uppenbara avsikten att få tråden stängd?

Pheobe gå ut och mocka i stallet istället för att mucka gräl här.

MadeleneJansson
0

# 6 Jag tycker snarare tvärtom, att stona borde få poäng tills dom är 15 dom också.  För hingstarna får väl poäng på GM upp till 15 års ålser?

# 5 Använde stamboksföring av gammal vana, håller på med andra raser och är aktiv i hästavlsföreningen som ordnar premieringen här, så jag hade inte en tanke på att man inte har den termen på shetland längre.