Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 638 ggr
dranto
0

Tillstånd för inack.stall?

Någon som har koll på vilka tillstånd och övrigt som behövs för att starta/driva ett inack.stall??

Har äntligen ringt och hört om en fd ridskola som är nära där jag bor. Det är helt tomt för tillfället.
Där finns 16 boxar, ridhus, paddock o jättehärliga stora hagmarker.

Någon här som driver ett?

Ahnna
0

Allt står på Jordbruksverkets hemsida, eller vad de heter nu efter alla ändringar. Det är ett par blanketter som ska fyllas i, kostar en slant.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

dranto
0

Ok. Ska kolla. Tänkte annars om det fanns nån här på forumet som ville delge sina erfarenheter.

dranto
0

Var ansöker man om Foderföretagande?
Visst är det kommunen som ska besikta anläggningen?

Jag tänkte ta följande hyra:
1500/mån och då ingår box, spån, service mån-fre= morgon o lunchfodringar, täckesservice, mockning, utsläpp o insläpp. Fri tillgång till ridhus o paddock, stora betesmarker/fina hagar, uppvärmd sadelkammare, spolspilta. Det man får bekosta själv är hö o kraftfoder.
Kvällsfodringar samt helger går på rullande schema.

Vad tycker ni? Låter det för dyrt?

VeronicaP
0

Nej det är inte för dyrt.

zettan
0

De tyckte jag lät jätte billigt. här kostar manege kort 1000:-. Så du kan med gott samvete lägga ett högre pris med så mkt service du erbjuder

shettismaffian
0

Håller med Sandra , det var billigt.

Jag betalar 2000 kr för en ute box, där ingår det mesta fodret som ensilage, havre, korn o betfor. In o utsläpp, samt fodringar och mockning vardagar. Vi har belyst ridbana. Box i stall kostar för ponny 2600 kr och för stor häst 2800 kr och det räknar jag som billig i Stockholms trakten.

JMax
0

Kolla om de har tidigare driftskostnader på stället, det kan vara ganska dyrt med all el till uppvärmning och belysning sen måste du ju ha maskiner kanske till att sköta ridhusbotten, paddock, gödsel mm

Kanske kostnader för bortforsling av gödsel, hämtning av foder.

Gör en ordentlig budget!!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

MadeleneJansson
0

Du måste ha tillstånd om du inackorderar 4 hästar eller fler samt om du driver näringsverksamhet, dvs i företagsform, vilket jag rekommenderar om det är så stort.

Du behöver räkna mer på detta, Hur mycket behöver du i inkomst för att klara dig bra? Räknar du med att ha ett annat jobb också?

I första hand behöver du räkna ut driftskostander, för el, gödslehantering, underhåll av ridbana, underhåll av staket osv.

Sedan behöver du räkna på din arbetstid, hur lång tid tar det varje dag att släppa ut och in, fodra, byta täcken, mocka  osv på 16 hästar?

Räkna även på strökostnaden, kanse skall man inte låta strö ingå utan ta betalt efter åtgång?? En welshponny gör åt betydligt mindre strö änett halvblod ex. Tillgången på spån är osäker iallafall just nu, vilket gör att priset är dyrt, här kostar en bal 60 kr + moms.

Det finns konsulter ex LRF konsult som kan hjälpa dig att räkna på lönsamheten i detta, jag tycker inte man skall satsa på en så här stor grej om man inte får en kalkyl som slutar på plus!

Dessutom bör du fundera på varför det står tomt??? Finns det kanske inte marknad för inackorderingar??

Lycka till, du har lite att fundera på!

SofieN
0

#3 Jag tycker att det låter väldigt billigt, här i trakten skulle samma sak säkert gå på 2500 kronor.