Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 3015 ggr
Mulla
0

Holländska termer 2

Vet att det har funnits ett inlägg tidigare men hittar det ej! Därför gör jag en ny!

Fick hem mitt "Diplom/intyg" på att Gracia är Preferent för några dagar sedan!

Men jag har lite svårt att förstå en sak:

Under rubriken stamboksnummer så står det på vissa avkommor Vb. och vissa Sb innan själva stamboksnummret!

hm lite svårt att förklara! Men hoppas det är någon som kan hjälpa mej med vad Vb och Sb betyder!

Minsanne
0

Vb betyder att dom fortfarande är kvar i fölregistret, SB att dom är upptagna i stamboken.

Gratulerar till ett mkt bra prestationssto. Preferent är i stort sett som att bli Elit här. Då har alla hennes föl gjort väl ifrån sig.

Mulla
0

A okej, Tack så jättemkt! Ja jag är så stolt över min lilla tant!

Hur "räknas" Gracias avkommepoäng från holland i sverige? Hur gör jag för att ansöka efter avkommepoängs meriter i sverige?

Minsanne
0

Jag är lite osäker, men utländska avkommor får nog bara 10 poäng här i Sverige tror jag. Tror du kan hitta info på SSS hemsida

Kris_J
0

I storeglementets rasvisa krav finns att läsa vad avkommorna ger för poäng.

Veritas odium paretFörvånad

Hanna-D
0

#0 Fick hem mitt "Diplom/intyg" på att Gracia är Preferent för några dagar sedan!

Hur ser detta diplom ut? Jag fick inget till Fixy men det kanske är nytt…

Pernilla77
0

Jag lånat tråden lite, hoppas att det är ok.

Vad betyder I BOP-B, kroon, kroon-preferent?

Minsanne
0

IBOP is a short for: riding or driving test, the result can be: AA Excellent A very good B good or C sufficient

Kroon is for breeding: 2 x 1rst premium or 1 x 1rst premium and 2 x 2nd premium or 4 times 2nd premium, but also 2 registered foals. In Holland a mare is showed once a year for premium.

Preferent is a mare with minimum 4 offsprings and 25 points, the system is available on www.nsps.nl

Kroon preferent is a good exterior mare and a good breeding mare!

Mvh Ben

Pernilla77
0

#7 Thank you, Ben!

Mulla
0

#5 Det är ett silverfärgat A4 som det står preferentverklaring på det!
Sedan är det en radda med hennes "bra" avkommor och efter deras namn så står det hur många poäng den avkomman gav Gracia!

Pernilla77
0

Har en fråga till vad är keur?

Minsanne
0

# 10

KEUR is only for stallions.

It is based on 3 aspects:

a. Exterior: the stallion must have 2 x 1rst premium or 1 x 1rst premium and 2 x 2nd premium or 4 x 2nd premium

b. Breeding: the stallion must have 2 licensed sons in Holland and 2 1rst premium daughters

c. Performance: the stallion has a driven or ridden IBOP/ABOP test with result: A(very good) or AA (excellent)

If all 3 aspects are done, the stallion is KEUR

Mvh Ben

Pernilla77
0

#11 Thanks again, Ben

Hanna-D
0

Får poäng för en avkomma bara räknas en gång? Säg att ett sto har en avkomma som är 1:a premiehingst + livstidsgodkänd. Får hon tillgodoräkna sig 15+18 poäng eller bara det ena?

Minsanne
0

#13 japp, bara det ena, det högsta då förstås

Hanna-D
0

#14 Tack, ska kolla med holländska kontoret vad Fixys avkommor har tilldelats. Att hon är preferent vet jag men det kunde ju vara rolig att räkna ut poängen.

Mulla
0

#15 Be om ett sånt där "diplom", där står ju allt sånt där uträknat! PLUS att det är ju lite kul att ha hänga på väggen hemma!Flört

sanne
0

Fick ju med Damoras när jag köpte henne, jätte fin i silver papper med alla avkommorna uppräknade. hon är preferent.

sen vet jag att jag sett ett diplom för en superpreferent, tror det var i guld ! en sån skulle man vilja ha…

Hanna, du har väl kontakter i Holland, annars kan du säkert kolla med stamboks kontoret ?!

Hanna-D
0

#17 Det är säkert inga problem, skulle gärna ha Youngs pass stämplat med sista premien också, hennes papper var redan hos mig när hon visades. Vilket år blev Damora preferent?

Hanna-D
0

#14 Ytterligare en dum fråga, hur bedömer de hingst godkänd i annat land poängmässigt?

sanne
0

#18, Hon blev preferent 2006.

Hon har en unghingst som ska visas fram i Sverige i år, skulle han gå in så tror jag nästan hon är klar för ELIT i Sverige med..

hon har godkänd hingst innan, men i Holland..här räknas ju det "bara" som 10 el 20p..mot 50 p här.. men det vore intressant som du frågar.. hur mkt är det värt i Holland med godkänd i Sverige.

men Fixy borde väl ha preferent !

Hanna-D
0

#20 Hon är preferent redan, kan hända att uppfödaren har diplomet.

sanne
0

#21 ok, jag tänkte väl att hon var det. Men du kan kasnke få en kopia ? det är ju väldigt kul att ha ivf.

Hanna-D
0

#22 Det får jag säkerligen om jag frågar honom Glad