Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 655 ggr
zettan
0

hästar och mörkeseende

Hur ser hästarna i mörker egentligen? Har ett av stona hemma som blir väldigt orolig att tömköra i mörkret. Hon vinglar och kräver ett otroligt stöd. Vet inte om hon bara är fjantig/rädd eller om hon helt enkelt inte kan se ordentligt. Upplever inte de så bland mina andra ston.
I dagsljus är hon helt annorlunda att tömköra och är inte alls vinglig eller kräver mer stöd en någon annan. Vad tror ni på för teori?

IdaS-A
0

Har alltid hört att hästar har mycket bättre mörkerseende än människor och att de ser nästan likabra i mörker som i ljus.. vet ej om det stämmer.

VeronicaP
0

Våra hästar här hemma både rids och körs i mörkret utan problem.

Att hon vinglar och sådant behöver ju inte ha med seendet att göra utan bara att hon blir ängsligare över att det mörknar på, en del hästar blir det och allra helst om de är vana vid att få komma in i stallet en viss tid .

IdaS-A
0

"Mörkerseende: Från klart ljus in i mörker tar mörkertillvänjningen (sk. mörkeradaption) ca 1 tim. Att tänka på vid lastning in i transport som ej är upplyst inuti den blir då bottenlös för hästen som lätt får panik." Taget från: http://www.horseway.se/hasten_sinnen.htm

Skulle varit intressant att veta hur snabbt de vänjer sig vid ljuset, det r ju inte så konstigt om man ska tro på detta.. när du tar in henne från hage till stall så hinner hon antagligen vänja sig vid ljuset i stallet och sedan när hon ska ut i mörkret så har inte ögat hunnit vänja sig.

zettan
0

Hoppas de bara är att hon är lite ängsligare då. De blir till att träna mer på mörker tömkörning en tid och se om de hjälper.

SannaHolmgren
0

Om att hästen uppfattar det som bottenlöst…Det har jag ibland märkt på min. Han är van att gå ute i mörkret, men om jag har haft honom inne i ljust stall och ska gå ut på mörk stallbacke så händer det att han skyggar innan han vill sätta ut fötterna i skuggan utanför dörren.

Jag har också träffat en del hästar som är märkbart mörkrädda, som inte reagerar på farligheter i dagsljus, men i mörkret skyggar för mycket fler saker än vanligt. Så gör grannens ena valack, även om han går ute dygnet runt och ska ut på promenad utan att passera det ljusa stallet. Han vinglar och blir mycket mer orolig än om han rids under dagen.