Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 22-reglementen-lagar
Läst 1447 ggr
carl-gustaf
0

RS, en regel i gungning!

För att få ett RS-nummer och tillhöra meritklassen "RS" måste man ansöka och deltaga i av SH-SPAF-SSS anordnad avelsvärdering samt där uppnå de krav som för varje tid är ställda för värdebokstaven "G".

Shettisarnas moderstambok är indelad med avseende på kön och ålder. Dotterföreningar får inte göra några ytterliggare indelningar i sina stamböcker eller föra explicita register, lister eller förteckningar därför. Dotterföreningarna måste följa och anpassa sina regler till moderstambokens beslut när det gäller registrering och stambokföring, samt följa sina Plan o Riktlinjer.

_"The Mother stud-book will NOT accept the issuing of different coloured Passports, RS merit classes or valuation rate classes." _ Utdrag ur brev tillställt Jordbruksverket från SPSB.

Tidigare diskriminerade man genom att införa blå och vita pass för våra shetlandsponnyer, vilket aldrig var tillåtet. Trots många orättrådiga och olyckliga tyckanden därför på årsmötet 2007.   

En shettis med RS-nummer är enligt de nya reglerna värdemässigt liktydigt med det tidigare blå passet. En shettis utan RS-nummer är nu värdemässigt liktydigt med det tidigare vita passet.
Man är nu tillbaka till ruta noll igen.
Till något som är otillåtligt och särbehandlande.

Att tillhöra RS-klassen ger fördelar för all framtid.

Shetlandsponnyer födda i Sverige efter föräldrar som inte båda tillhör klassen RS blir för alltid utestängda (tillsammans med sina avkommor i alla led) från denna privilegiegrupp. Man har härigenom skapat en adelsklass med ärftliga rättigheter som inte bara är grundad på individens egna kvalifikationer.

Tydligare orättvis särbehandling går inte att konstruera.

Inte ens adeln hade så betydande företrädesrätter, emedan vanligt folk kunde bli adlade både på grund av förmögenhet eller duglighet. Adliga kunde även gifta sig med ofrälse utan att deras avkommor i alla framtida generationer skulle betraktas såsom oduglingar.

Att bedriva avelsarbete genom att hindra och begränsa avelsmaterialet kan inte i någon beskaffenhet vara bra för rasens mångfald och arv.  
Att klasstillhörighet skall vara viktigare än individens egna kvalifikationer rimmar också mycket illa till allt prat om hur bra det svenska avelssystemet är.

Varför vill man till varje pris undvika "fair" konkurrens inom aveln?  

Om denna konstlade VIP-klass vore så förträfflig som man argumenterar, borde en öppen konkurrens från övriga familjemedlemmar i stamboken inte vara något problem på utställningar och värderingar.
Varför skall vi ha utställningar med klasserna
"Hingstar som har RS-nummer" och
"Hingstar som ej har RS-nummer"?
Med denna särskiljning av individerna i olika klasser är det uppenbart att man inte tillåter konkurrens på lika villkor. Undantag: Utlandsägd ISPC-godkänd-hingst skall tävla i klassen för RS-hingstarna. Utan detta undantag hade det varit mycket svårt för SSS att med hedern i behåll förklara för utländska gäster varför deras godkända hingstar skall tävla med de icke godkända svenska hingstarna.

Jag kan inte förstå, varför vi inte följer moderlandets uppsatta regler och intentioner för rasen. Jag har personligen inget emot att bra shettisar tilldelas meritbeteckningen RS, men jag accepterar ej införandet av meritklassen RS.  

Tycker Ni att det är rätt att skapa en särskild VIP-klass med därtill hörande rättigheter och samtidigt för all framtid utestänga vissa släkter. Är det fair avel?

Hovgarden
0

Ja du detta var tungt… Tycker alla ska ha samma rättigeter så länge de har stam i tre led som är godkänd shetlandsstam. Är ju svårt dedärmed importer men givetvis ksa man kunna få tilldelat RS på ett sto man importerad och dess avkommor. En bra häst är en bra häst och är självklart bra för aveln (om den nu inet har en dålig effekt osv) Men man kan ju inte utgå från att "adeln" är bäst oavsett.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

VeronicaP
0

Men även importer går ju att visa fram på avelsvärderin såväl som sto eller hingst och på det viset kunna få RS om man vill ha det.

Allt är ju vad man själv vill satsa på ju, vi har ju alla ett val om vi vill visa fram och avelsvärdera eller inte .

De som vill satsa på att avelsvärdera alla sina hästar importer eller egenuppfödda/köpta svenskuppfödda hästar måste väl få göra det .

De som inte vill göra det behöver ju inte göra det heller , de får ju ändå stamboksföras i stamboken ingen som utesluts.

Så ja jag tycker det är fair avel , för det är ju bara du själv som kan välja hur du vill ha din avel :-)

ThiffannyJ
0

#2 GladFlört

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hovgarden
0

Okej läste igen det var vid svenskfödd moder.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Houdini
0

Shetlandssällskapet kommer aldrig att följa de regler som gäller, inte före sverige blir uteslutet i alla fall.

NEJ! Jag är heligt förbannad på att min LIVSTIDSGODKÄNDA HOLLÄNDSKA HINGST plötsligt inte får visas med "godkända" hingstar på utställning, Det är en skam för rasen!!!!

Hade han haft en ägare som bott i vilket annat land än Sverige hade han startat med de "godkända" hingstarna.

För NI som påstår att RS numret inte har något med godkännande att göra far med ve och f----nade lögn!

Enkelt val, slutade med shetland!

MEN det betyder inte att jag tycker desto mindre!

Att jag är för meriterade hästar, ja det kan de som har följt min avel intyga…

RC71
0

#5 Håller på med  annan ras och i den förekommer inte den indelning mellan importer och övriga som beskrivs inom Shetland. Varför är det så inom "er" ras?

StuteriSolo
0

Har inte kollat upp reglerna för RS, men blir det så att om jag hittar en ponny med alla papper iordning, som i flera generationer dock inte har RS-nummer på sina mödrar, den kan alltså aldrig RS stambokföras?

Mycket konstigt i så fall

Houdini
0

Ja så är det!

Ingen hingst får RS nummer om inte båda föräldrarna har det och har inte deras föräldrar i sin tur det kan de inte ha RS nummer..

Förutsatt att det inte är en import..  då har ju ingen förälder RS-nummer och då räknas det ej likadant.

Kris_J
0

#7 RS i sin nuvarande form påverkar inte alls i stamboken.

Veritas odium paretFörvånad

Houdini
0

Intressant att höra, varför har man det då???  Obestämd

VeronicaP
0

#10 Även om du inte avelsvärderar din häst så kan du ju föra in din häst i stamboken aldrig någon som sagt att det inte går , men vi som vill avelsvärdera våra och vill ha RS ska ju även kunna ha den möjligheten, för mig betyder det att hästen är *kvalitets testad* eller vad man kan kalla det , jag vet att hästen har genom gått avels kontroll , både stam och extriört mässigt om man säger så.

Då jag bara vill använda hästar som är avelvärderade så är det ju lättare för mig att hålla den kollen om de har ett RS nr.

Welsh har ju sin kvalitetsbok som man kan föra in sina ston/hingstar i olika kriterer för att kunna vara med i den. Tror det är 40 poäng för hingst och klass 1 för ston. Även där får hästarna ett nummer men inte bokstäver längre, men som sagt ett nummer.

carl-gustaf
0

#2 VeronicaP: _De som vill satsa på att avelsvärdera alla sina hästar importer eller egenuppfödda/köpta svenskuppfödda hästar måste väl få göra det .
_Du verkar alls inte förstå RS reglerna. Det är ju precis det man inte får. Man får inte avelsvärdera shettis för RS meritbeteckningen om inte båda föräldrarna är avelsvärderade och innehar RS meritbeteckningen. 
VeronicaP du tycker detta är fair, att födas med tillägget von och alla de fördelar de medför eller? 
Trodde klasstillhörigheter tillhörde en svunnen tid.
Något val finns inte för den shettisen som föds utan adelsskapet.
Fair betyder på hederligt sätt.

#11 Veronica P: _vi som vill avelsvärdera våra och vill ha RS ska ju även kunna ha den möjligheten, för mig betyder det att hästen är *kvalitets testad* eller vad man kan kalla det ,
_Om du hade läst hela inlägget och försökt förstå, så står det ingen stans att jag är emot  att man skall avelsvärdera för att få meritbeteckningen RS, tvärtom så är jag helt för denna kvalitetsavelsvärdering.
Det jag absolut vänder mig emot är RS-numret och de privilegier denna uppdelning medför. Alla shettisar skall födas med samma förutsättningar, ingen shettis skall få diskrimineras på grund av att någon förälder inte är visad och därför inte innehar meritbeteckningen RS.
Att också ha särskilda "RS" utställningsklasser  får mig att tänka på hur man förr segregerade skolorna mellan vita och svarta i Staterna.  
**Fair betyder just och rättvis.
**

#9 Kris_J: RS i sin nuvarande form påverkar inte alls i stamboken,
förutom att man därmed skapar en ny sektion i                 stamboken, nämligen RS-sektionen Glad.

Linnah
0

Men vad är då skillnaden från att man delar in hästar i raser? Är det inte också att födas med en von-titel? Ska vi tillåta alla hästar under en viss mankhöjd att registreras som shetlandsponnyer, bara för att det inte ska bli orättvist?

VeronicaP
0

#12 Jag tycker det är helt okey att folk får födas med tillägnamnet von och alla fördelar de har av det , jag är inte ett dugg avundsjuk på dem för det , de behöver inte ha ett bättre liv än jag har för det :-)

Alla importer får ju visas fram för RS nr om man så vill inget som hindrar dem alls , bara att köra och visa dem :-)

Sen så är väl de flesta hingstar som man använder i avlen förhoppningsvis RS och avelsvärderade och eftersom de gamla reglerna var att man skulle stamboksföras så har förhoppningsvis de flesta gjort det annars om man köper ett sto som inte är gjort det på så kan man ju visa för hennes föräldrar är säkert visade fram för stamboksförning efter alla konstens regler. För i alla fall förr var man rätt noga på det om man ville satsa på avlen :-)

De som vill satsa på att avelsvärdera alla sina hästar importer eller egenuppfödda/köpta svenskuppfödda hästar måste väl få göra det .

Klart man får det , då man ser till att allt är som man vill ha det , om jag köper en häst så är jag ju väldigt noga med att de är avelsvärderade och då kan jag satsa på att avlesvärde om jag vill det ;-)

Jo jag förstår RS reglerna och de är inga problem för mig då vi endast använder hästar som är avelsvärderade och jag tycker fortfarande att det är fair , jag är ingen avundsjukmänniska av mig och låter gärna ha det bättre än vad jag har det  , de får gärna ha bättre hästar eller finare namn , mer pengar eller vad som helst .

Man får inte bättre liv än man gör det till och går man runt och tycker att allt är orättvist här i livet och inte fair så hade man nog haft ett väldigt tråkigt liv bättre att njuta av det man har :-)

carl-gustaf
0

#14 Veronica P. Jag respekterar dina åsikter, men jag delar dem inte.

#13 Linnah, Skrattande, kanske några kortväxta SSS medlemmar oxå Flört

VeronicaP
0

#15 Skrattande , vi tycker olika och så är det inget konstigt med det , vi är ju alla olika och egna individer och tur är väl det tänk om vi alla hade sett likadana ut och tänkt likadant så tråkigt det hade varit då Cool

Minsanne
0

Måste säga att jag tycker det är bra att inte alla följer med strömmen. Regler finns för att dom ska följas även om det råkar vara en del sura regler.
För min egen del så förstår jag överhuvudtaget inte varför SSS inte från början beslutade att följa moderstambokens regler.
Jag personligen tror att det hade varit en betydligt trevligare atmosfär både här och på utställningar om SSS hade anammat detta.

Sen undrar jag, vad är det som är så hotfullt för svensk shetlands-uppfödning så att man med alla tilltänkta medel försöker att använda alla kryphål man hittar. Varför? Det får mig att tro att vår egen shetlands förening inte har någon som helst tilltro till oss som uppfödare. = Här är en kvadrat, håll dig i den.

Jag är absolut inte emot avelsvärdering varken på ston eller hingstar. Det är jätte bra att man får en ordentlig varufakta på shettisarna. I alla andra ISPC länder gör man ju likadant. Så varför skulle vi inte fortsätta med det i Sverige? Lite synd tycker jag att man inte kräver mer av stona som är i avel.
Köper jag ett sto i Holland som är upptagen i stamboken så vet jag åtminstonde att hon är ok i sina bakknän och i övrigt veterinärt ok. Det vet man ju aldrig i Sverige då det inte krävs veterinär för stona.

Jag har alltid varit för att lägga ner mer energi på avkommorna till hingstarna än hingstarna själva. Vad hjälper det om man har en högt meriterad hingst om han inte ger helt sunda avkommor?

Jag tycker att generalmönstringen är helt förverkad i sin nuvarande form.

Oj, nu har jag tyckt ovanligt mycket Flört så nu får jag väl på skallen rejält förstås.

MalinLarsson
0

#17 Håller helt med!

Houdini
0

Självklart är det ju viktigast att FÖRÄLDRARNA lämnar bra avkommor, annars har de ju inget i avel att göra!

Jag skulle vilja få en vettig förklaring till varför inte EU-godkända hingstar får gå tillsammans med "RS" hingstar på utställning (när de är svenskägda alltså för tydligen är de bättre om de fortfarande ägs i utlandet)?

carl-gustaf
0

#19 _alltså är de bättre om de fortfarande ägs i utlandet?
_Det skulle jag också vilja att någon ansvarig svarade på.

PP
0

#20 Även jag är nyfiken på tankegången bakom den regeln. Men jag tvivlar på att detta är det rätta forumet att få något "officiellt" svar från styrelsen på…

Houdini
0

Märkligt egentligen då detta är forumet där all "propaganda" finns.

Angel
0

#19 Väldigt intressant frågeställning! Hur får man ett svar på det..?!

PP
0

#22 Kanske man just därför ska vara lite försiktig med att döma såväl personer som företeelser här…Flört Det har ju hänt mer än en gång att det spridits/eldats på om saker som sedan inte visat sej vara riktigt med sanningen överensstämmande.

Vill man ha ett riktigt svar är det bästa förstås att vända sej till styrelsen. Det finns tydliga kontaktuppgifter i medlemstidningen (och förmodligen på hemsidan oxå). Eller så närmar sej ju ett årsmöte.

Vill man däremot agitera vidare här, så har man förstås sin fulla rätt till det.