Detta med mankhöjd och premiering...
Visst är det så att ett 3-årssto på premiering inte får vara högre än 103 (eller var det 105) cm? Men om hon är det, vad händer då? Har man missat sin chans till att stambokföra stoet då, eller får man fler chanser.
Känner mig så riktigt dåligt insatt i detta. Mitt sto börjar bli rätt rejält hög känns det som, ska mäta henne i dagarna för att kolla.

Hon kan stambokföras senare. Men som treåring får hon vara max 105 cm. Du kan ju visa henne för stambokföring som fyraåring igen om hon skulle vara över 105.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Ligger hon precis på gränsen så kan du skaffa ett mätintyg = sånt man har när man tävlar t.ex ponnytrav. Dessa gäller även på premiering, så hon behöver inte mätas igen - och även om de skulle vilja ha henne om-mätt på premieringen, så är det ändå mätintyget som gäller.
Mitt första egenuppfödda diplomsto gjorde jag så med. Hon skulle iofs ändå mätas för att tävla ponnytrav, men när vi ändå gjorde det så var det ju bra att vi kunde mäta in henne som 105 cm! Annars hade jag fått låta bli att visa henne.

är du hundra på det Anna för jag har sagt det varenda gång att de inte behöver mäta , eftersom mina 3 åringar alltid har mätintyg, men de vill F-N mäta ändå fall någon skulle protestera mot höjden , så frågan är då vad gör de om jag får mätt min över gränsen på premiering och mätintyget är inom gränsen???

På treårspremiering kan domaren kräva kontrollmätning om det handlar om gränsfall.
/Cattis
Då kan man ju fråga sig hur en mätning vid själva premieringen kan vara giltig över mätintyget, eftersom mätningen på premieringen i de fall jag varit med om har utförts av lekmän, dvs icke utbildade mätmän…
Jag är helt säker på att det är mätintygen som gäller, men jag VET att de ofta vill att man ska mäta dem på plats ändå. Varken Esska eller Blimunda mättes då de visades…
Jag har också visat en bekants unghingst på premiering, han VAR ett gränsfall och är fortfarande (många år senare) 107 cm. Honom skaffades mätintyg på innan han skulle visas just av det skälet, men de envisades ändå med att mäta även honom på plats. Då stod han och piafferade, hur spänd som helst, och blev 109. När jag lämnade fram lappen OCH mätintyget så sa de att intyget är det som gäller.
#5 HÅller helt med dig!

sant , men sen tycker jag iof sig att en hingst som blir 109 cm på premiering är för stor ändå , då är frågan mättes han ner och då kanske man hade begärt om mätning för det har man ju rätt till idagens läge ;-)..
Nu har jag ju aldrig haft gränsfall så det är inte därför jag mäter de hemma utan jag gör det för om att de ska tävla..
Sen är det ju faktiskt så skillnad om man mäter i jan eller i juli de kan ju ha hunnit växa därför de flesta mäter i jan..
#7 NEJ, han är inte nermätt, han mättes in på typ 1 minut när han slutmättes. Att han blev 109 där är jag inte alls förvånad över, för han stod inte stilla en sekund.. Hade han kunnat slappna av, t.ex om klantskallarna hade stängt dörrarna så att han slapp se de andra hingstarna utanför, så hade han nog blivit inmätt till 107 där också. Tyvärr kunde domarna inte se omständigheterna vid mätningen, för det var allt utom rättvist för honom… :/ Han var 4 när han visades för övrigt, för han var för stor som treåring. Tidigt utvecklad och färdigvuxen helt enkelt.
Mätintyget som man får t.ex när man mäter in för ponnytrav är ett ÅRS-intyg och gäller hela det året. Det spelar ingen roll om någon vill mäta om ponnyn.
Man mäter ju ponnyerna varannat år på trav och året efter kan ju någon begära att ponnyn mäts om.
Om däremot en slutmätt ponny växer ur kan vem som helst kräva att ponnyn mäts om (kanske vid 10 års ålder). Är ponnyn då över 107 cm tas den av banan alt. ur avel (om det är en hingst).
Det är den information jag har fått i alla fall. Kan ju vara felunderrättad, men det är som sagt den information jag fått (läst)
Jag önskade att det fanns fler hingstar 90-96 cm…
Är det inte viktigt att mätningarna på tex. en treårspremiering sköts på ett korrekt sätt. Att det är kunniga och utbildade mätman, att det är rätt underlag och att det helt enkelt utförs så att resultatet överensstämmer med verkligheten….
Dels för att hålla sig till det reglementet som faktiskt finns gällande mankhöjder. Det är absurt att man som hästägare kan stå o välja mankhöjd på hästen eller tala om att hästen är si o så och ingen mätning utförs. Vissa kan slinka igenom medans andra straffas med att stoet varken får diplom eller stambokförs pga. för hög mankhöjd.
#10. Instämmer!

#10: Detta är en nog så viktig aspekt att ta med i beräkningen vid valet av hingst: Hur stor är han själv samt brukar han generellt lämna avkommor av den lite större eller den lite mindre modellen?
Det är ju så oerhört trist när man läser om trevliga individer som tyvärr är oanvändbara i avel- eller utställningssammanhang då de redan i ung ålder passerat maxhöjden.
#11 Jag har till och med varit med om en mätmänniska (vid stambokföring) som inte visste om vad maxhöjden för en shetland var… :/
Mitt numera bortgångna sto Kringlan var lite nervöst lagd, så när de ställde mätkäppen bredvid henne växte hon många centimeter.
"109!" sa mätmänniskan och tänkte gå därifrån… STOPPP!!!
EN minut senare visade stickan på 107 och då sa jag att vi tar det så… Nåt år efter det passade jag på att få ett slutmätningsintyg på henne när jag änså mätte in ponnytravaren. Då stannade stickan på 105 - och jag lovar, hon var varken nyverkad, uttorkad eller hårt motionerad innan…

Jag hade en hingst som visades på hingstpremieringen i Borås, han var 94 cm. Mätmannen fick honom till 102 (!). Han vägrade totalt att mäta om, men då hingsten gick in på ring och nämnden fick lappen så krävde DE en ommätning, för det såg ju vem som helst att hingsten var väldans mkt mindre. Visserligen var han spänd vid mätningen, men inte så mkt. Han var minst lika spänd vid ommätningen och då skrev mätmannen 96 cm istället.
Ett ganska bra exempel på att det är viktigt att mätning på premieringar (både för ston o hingstar) sköts av utbildade och duktiga mätmän.
/Cattis
Ja, det där med mätning verkar vara en historia för sig…
Hörde om ett fall med en maxad D-ponny som köpts för dyra pengar och var hopponny. De hade mätintyg på den men så var det nån som begärde mätning vid någon tävling och så var den för hög. Tydligen hade det sedan bestämts att det var den höjden som skulle gälla för den ponnyn resten av tiden. Ok, nu är jag jätteoinsatt i ärendet men vet att pappan överklagade till ridsportförbundet, tror jag det var, med just motiveringen att det skiljer så oerhört mellan vilka som mäter och att man aldrig kan mäta exakt när inga exakta förhållanden föreligger. Sen kan ju detta med tävlingsponnyer vara en historia för sig….
Tycker det är konstigt att man kan mäta flera gånger och att man kan slås ut så lätt trots att det är lekmän som mäter och att förhållandena vid mätningen inte är perfekta.
Får väl se hur det blir med min plutta, hoppas hon håller sig inom måtten och att jag (om jag avlar) hittar en liten hingst åt henne 
läste en undersökning som hade gjorts om skillnader mellan olika mätmän. skillnader på upp till 10 cm hade jag för mig att det var. Letat febrilt efter undersökningen men kan inte hitta den.. ska se om jag får tag på den igen
Det där med mätintyg på premiering tycker jag är lite intressant. Jag visade en äldre hingst av större modell på premieringen för ett par år sedan åt en bekant. Han hade mätintyg eftersom han tävlade, som visade 106 cm. På plats ville man inte ens titta på mätintyget utan mätte hingsten till 107,0 cm.
Nu höll han sig ju precis innanför "ramarna" men vad hade hänt annars?

Men jag kan iof förstå att de vill mäta vissa då det finns väldigt många 3 åringar som är precis 105 cm eller äldre som är 107 cm.
Jag menar jag har också fått frågan ibland om vilken höjd jag vill att min ponny ska ha.. Så inte är det konstigt att det finns en massa förstora ponnyer överallt.
Inom ponnytravet verkar det som de har börjat göra kontrollmätningar , sista tävlingsdagen i Halmstad så var det bestämt vilka lopp som alla ponnyerna skulle kontroll mätas och att det görs är ju inte ägarna till ponnyerna de vill åt utan alla de mätmännen som tänjer på gränserna.