Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 768 ggr
PP
0

OT: Små citrusfrukter

Vad är det för skillnad på mandariner/clementiner/satsumas?

Vilka ska vara utan kärnor (hatar kärnor!)?

Varför är de inte goda den här tiden på året? Eller åtminstone inte lika goda som före/runt jul. Är det olika sorter, eller vad?

Obestämd

Mmia
0

Mandariner har kärnor

Tycker inte heller att dom är goda nu men det är nog inte säsong för det nu, även dom som odlar sånt här har väl olika årstider Oskyldig

Milla
0

men vilken bra tråd Glad

jag har också undrat vad det är för skillnad på dom.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hovgarden
0

Satsumas brukar vara lite surare med tunnare skal vilket jag äälskar! Men skillnad de vet jag inte men kan ju intyga om attd et är tjänor i clementiner….

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

PP
0

Själv gillar jag ju bäst de ganska stora, lättskalade med lite mer avlånga klyftor som är kärnfria… Förstår att de förstås är manipulerade på något sätt, men goda är de. Skrattande

Aribigga
0

Det finns inga roliga clementiner alls just nu, de har antingen hårt skal och är sura eller så är de ruttna :( Säsongen går mot sitt slut.

Satsumas är de allra godaste!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Linnah
0

Jag har för mig att jag läst någon gång att man i princip inte säljer riktiga mandariner längre, eftersom de har så mycket kärnor att de är svårätna. De mandariner som säljs i butik ska vara nån form av korsning med clementin, som har mindre kärnor. Vanliga mandariner ska främst användas till juicer och sånt nu för tiden.

Satsumas är i alla fall de mindre med tunnare skal som är surare, clementiner har tjockare skal och är sötare, och mandariner har ytterligare tjockare skal och är ännu sötare, om jag inte har fel.

I Belgien där jag bodde för ett år sedan så säljer man clementinerna/mandarinerna med kvistar och blad kvar! Det gör frukterna till en enormt vacker dekoration, oavsett om man gillar att äta dem eller ej.

Att satsumas oftast är "kärnfria" tror jag inte beror på nån större manipulation, utan mer på medveten "avel". :) Dessutom är de inte helt kärnfria, det är precis som med "kärnfria" druvor att de bara har väldigt väldigt små kärnor som man inte känner när man äter dem. Hade hela arten varit kärnfri så skulle det ju inte bli många bebissatsumas. ;)