Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 916 ggr
icansson
0

när ska hon föla?

hej

har köpt ett sto, detta stoet är betäckt o av den information jag fick så skulle hon vara betäckt i maj men nu när jag forskat lite visar det sig att hon gått med en hingst innan hon gick med en hingst i maj så nu vet jag inte alls när hon ska ha.

Hon är ganska rund om magen och hon låter mig inte känna på juvret då hon sparkar för fullt.

Hon har ändrat beteende drastigt de senaste dagarna så jag tro hon ska föla inom det snaraste.

Då undrar lite hur de blir med att fölet föds så tidigt på året o de fortfarande är så kallt. Har haft henne på lösdrift men nu får hon gå in på nätterna.

Ellinor Johansson
0

Oj . Vet du när hon sista dagen hon gick med hingst nummer 1 och första dagen hon gick med hingst nummer 2?

Gosa
0

Försök att känna lite utmed svansroten nerför "skinkorna" om hon har släppt på bäckenbanden, då blir det alldeles mjukt där.

Dessutom kan du ju lysa med en ficklampa på juvret och kolla hur det ser ut, om det är välfyllt i spenarna, om hon ev. har vaxproppar osv…

Strax innan fölning blir även stona slappare i slidöppningen och hinnorna där blir rödare i färgen… inte säkert du får kolla om hon sparkar men, jag brukar kolla mina ston.

Om du misstänker att det kan vara på gång, gå upp på nätterna och titta till henne om hon står inne i stallet. Se till att boxen är riktigt ren och välfylld med halm Flört

LYCKA TILL

Kris_J
0

#0 Har du fått någon rapportdel från hingstarna?

Veritas odium paretFörvånad

icansson
0

det jag vet är att tyvärr är ingen av dessa hingstar godkända inga rapporter o sånt finns.

Första hingsten gick hon med i februari mars.

Andra hingsten maj juni men enligt förra ägaren såg han inte hingsten betäcka o hingsten verkade inte vara på henne heller så jag utgår från att hon ska ha snart med den förstahingsten.

tro inte ens jag kommer i närheten o lysa då jag redan fått ett blått knä av en spark.

Bäckenbandet är väldigt mjukt

Kris_J
0

#4 Du kan ju prova att ta tempen på henne, den brukar sjunka något strax innan det är dax. Tempen kan förvisso hoppa lite ändå men jag tycker det fungerar bra att pricka in dem med denna metod. Hon verkar ju lite avig så hon föröker säkert "lura" dig..

Veritas odium paretFörvånad

icansson
0

#5 ja jag har mina misstänkar att hon kan luras lite men jag vill ta det säkra före det osäkraFlört

icansson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är det någon härinne som har någon erfarenhet av att få ett vinter föl? o varför kan folk betäcka så tidigt?

e ju lite ledsamt att det inte är en godskän hingst till pappa men det är ett liv o lika älskvärt för detGlad

så jag vakar vidare över mitt sto så får vi se vad som händer, kan ju vara så att hon kanske inte fölar förrens maj eller så då man inte vet vilket hingst riktigt de kan vara…l

sanne
0

hoppas att allt går bra för er.

Det är nog ingen större fara om fölet kommer nu heller, se bara till att dom får vara inne o värma sig, det är ju klart inte bra om bebis ligger ner ute i snön för mkt, men snö är ju bättre än regn i min mening.

zettan
0

Hoppas de går bra för dig och ditt sto.

icansson
0

ja kommer det ett föl inom de snaraste så får de va inne i värmen.

Tack för alla svar

Mandah
0

Lycka till, hoppas allt går bra :)

icansson
0

tackGlad

Pernilla Lindström
0

Vinterföl är inte så tokigt. Stona brukar ta det bra i varri fall mina. du har chansen att hantera fölena mer och sen kan man gå på promenad med stoet och korta stunder i hagen så att fölet får springa av sig.det går säkert bra skall du se Lycka till.Skrattande

icansson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13  ok skönt o höra. Tack

Pernilla77
0

De flesta fullblods fölar väl tidigt på året typ februari.
Uppfödarna vill få tidiga föl för att de ska vara så utvecklade som möjligt när de börjar tränas och tävlas.

Det är skillnad på att födas i februari och i juni, 6 månader är mkt i utveckling.

Lycka till, ser fram emot rapporter

Milla
0

Lycka till och hoppas allt går bra!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

powderpuff
0

Hur ser hennes juver ut? Du får gärna försöka ta kort bland allt håret, då kanske mankan få en lite hun om när det är dags…

Även om det kan gå jäkligt fort med juvret och de behöver inte sättamjölk innan heller.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

icansson
0
#17 ja försökte ju känna på henne häromdagen men så sparka hon för fullt o lät mej inte komma åt, o nu får man inte ens gå nära hennes bakdel så tyvärr e det inte lätt o ta kort heller.